Kategoria: Podwójne opodatkowanie

Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Wpisz tutaj swoje pytanie, a trafi ono do naszego prawnika specjalisty.

Aktualizacja adresu zamieszkania dla celów podatkowych z opóźnieniem

Autor: Aleksander Słysz • Opublikowane: 2016-04-20

Od listopada 2013 r. jestem rezydentką Szwajcarii. Przez pierwsze półrocze 2013 r. jeszcze pracowałam w Polsce i oczywiście rozliczyłam się z tego roku w Polsce. O stycznia 2014 r. pracuję w Szwajcarii i rozliczam się tutaj z podatków. Nurtuje mnie jedna kwestia. Co prawda wysłałam do US rozliczenie z 2013 r., ale nie poinformowałam o zmianie miejsca zamieszkania. Ponadto nadal zameldowana jestem w Polsce (nigdy się nie wymeldowałam). Zapewne powinnam była to zrobić w momencie przeprowadzki do innego kraju. Czy powinnam zaktualizować te dane teraz? Jak to ewentualnie zrobić i czy mogę ponieść jakieś konsekwencje?

Aleksander Słysz

Zgodnie z ustawą z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w przypadku zmiany adresu miejsca zamieszkania przez podatnika będącego osobą fizyczną objętą rejestrem PESEL nieprowadzącą działalności gospodarczej lub niebędącą zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, za dokonanie aktualizacji uznaje się podanie przez tego podatnika aktualnego adresu miejsca zamieszkania w składanej deklaracji lub innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym. Niemniej jednak podatnicy mogą również dokonać aktualizacji adresu miejsca zamieszkania według wzoru określonego na podstawie art. 5 ust. 5 ww. ustawy tj. na druku ZAP-3. Wzór tego druku – obecnie 3 wersję – określa Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2014 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających.

Powinna Pani zatem złożyć ZAP-3, tj. zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem, w którym wskaże Pan zmianę adresu zamieszkania dla celów podatkowych z Polski na Szwajcarię.

Tu pojawia się drobny szczegół, o którym trzeba pamiętać. Nie może Pani pominąć daty zmiany miejsca zamieszkania, tj. momentu, w którym zmieniła Pani rezydencję podatkową. Druk ZAP-3 nie pozwala wpisać daty historycznej zmiany miejsca zamieszkania (taką możliwość dawał poprzednio obowiązujący NIP-3). Zatem moim zdaniem nie ma innego dobrego wyjścia poza założeniem ZAP-3 wraz z pismem wyjaśniającym, że zmieniła Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych np. 1 listopada 2013 r. Jest to o tyle istotne, że jeśli nie wskaże Pani historycznej daty zmiany miejsca zamieszkania, fiskus może próbować opodatkować Pani dochody uzyskane w Szwajcarii do dnia złożenia ZAP-3 w Polsce (oczywiście zgodnie z warunkami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania).

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Miała Pani obowiązek zaktualizować dane wyjeżdżając. Można przyjąć, że niezaktualizowanie danych stanowiło wykroczenie skarbowe, albowiem zgodnie z Kodeksem karnym skarbowym art. 81 § 1 pkt 1 każdy, który wbrew obowiązkowi nie dokonuje w terminie zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacji objętych nim danych albo też podaje w nim dane niezgodne ze stanem rzeczywistym lub niepełne, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. Taka wykładnie nie jest jednak wcale taka oczywista bowiem trudno stosować wprost ww. normę w przypadku ZAP-3. Nawet jednak jeśli uznać, że popełniła Pani czyn zabroniony będący wykroczeniem, to karalność wykroczenia skarbowego ustała, jeżeli od czasu jego popełnienia upłynął rok. W pewnym uproszczeniu przyjmuje się zatem (mimo określonych wyjątków), że po upływie roku można dokonać aktualizacji bez jakichkolwiek konsekwencji karnoskarbowych. Moim zdaniem może więc Pani dokonać aktualizacji w opisany sposób bez jakichkolwiek szkodliwych konsekwencji.

Co do obowiązku meldunkowego przywołać należy ust. 1 art. 36 ustawy o ewidencji ludności, w którym czytamy, że każdy „obywatel polski, który wyjeżdża z kraju z zamiarem stałego pobytu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zgłosić swój wyjazd. Zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej skutkuje wymeldowaniem z miejsca pobytu stałego i czasowego”.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Wpisz tutaj swoje pytanie, a trafi ono do naszego prawnika specjalisty.

Podobne materiały

Wierzytelność podatkowa

Mój problem dotyczy wierzytelności podatkowej. W 2010 r. miałam firmę zarejestrowaną w Norwegii. Musiałam zamknąć firmę, ale nie uregulowałam całego podatku dochodowego. Co mi grozi z tego tytułu w Polsce?

 

Nabycie nieruchomości przez cudzoziemca a podatek PCC

Moja siostra po kilkudziesięciu latach zamieszkiwania w USA, wróciła do Polski i chce kupić mieszkanie. Nawet znaleźliśmy już dobrą ofertę. Siostra potrzebuje jednak zgody na zakup od Ministra Spraw Wewnętrznych. Zaproponowano zakup mieszkania na drugą siostrę, a po otrzymaniu pozwolenia z MSW przepisanie lub sprzedanie mieszkania siostrze z USA. Pytania: 1. Jak uniknąć podwójnego podatku PCC (2%) przy opisanych procedurach? 2. Jak zminimalizować ryzyko, że siostra z Polski wywiąże się z umowy i odsprzeda lub przepisze mieszkanie siostrze z USA, która faktycznie daje pieniądze na jego zakup?

Powrót do Polski i rozliczenie dochodów zagranicznych

Od 6 lat nieprzerwanie mieszkam i pracuję w UK, płacę tam podatki, tam toczy się moje życie prywatne i służbowe. W Polsce spędzam jedynie urlop. Jestem kawalerem, mam w Polsce rodziców, nadal w domu rodzinnym jestem zameldowany. Posiadam konto bankowe w Polsce wraz z lokatami.  Moje pytanie dotyczy rozliczenia dochodów zagranicznych, bo noszę się z zamiarem powrotu do Polski i kupna mieszkania. Nie składałem dotychczas NIP-3 do urzędu skarbowego. Czy w mojej sytuacji podlegam obowiązkowi podatkowemu w Polsce z tytułu tak zwanego środka interesów życiowych? Czy moje paski z wypłat oraz wyciągi z banku w UK wystarczą, aby udowodnić, że zarobiłem te pieniądze w UK na kupno mieszkania?

Podatki w Polsce czy Kanadzie

Od 2008 r. mieszkam w Kanadzie, gdzie pracuję i płacę podatki. W Polsce posiadam dwa mieszkania, oba ponad 5 lat. Co z podatkami w przypadku sprzedaży tych nieruchomości? Czy nie będę musiał w ogóle płacić podatku – ani w Polsce, ani w Kanadzie?

Renta francuska na polskim koncie

Z tytułu pracy na rzecz rządu francuskiego otrzymuję emeryturę francuską, która jest opodatkowana we Francji. Posiadam podwójne obywatelstwo francuskie i polskie. Przez dłuższy czas miejscem mojego zamieszkania była Francja, ale od kilku lat coraz częściej przebywam z żoną w Polsce. Emeryturę przez dłuższy czas odbierałem z konta bankowego we Francji, na które francuski „ZUS” je przelewał. Od niedawna zleciłem przelewanie emerytury na konto w banku w Polsce, co spowodowało, że urząd skarbowy natychmiast zainteresował się mną i wysyła na adres mojej mamy (gdzie już od kilkudziesięciu lat nie przebywam) wezwania. Mam przeczucie, że chcą opodatkować moją francuską emeryturę w Polsce podatkiem dochodowym. Podkreślam, że nie uzyskuję żadnych dochodów w Polsce. Czy urząd skarbowy może opodatkować moją francuską emeryturę w Polsce?

Emerytura francuska

Pan jest obywatelem francuskim. Mieszka w Polsce i jest tu zameldowany od dłuższego czasu. Osiągnął dochody w Polsce w 2012 roku w wysokości brutto 3200 zł, otrzymuje również emeryturę francuską. Jak powinien się rozliczyć i czy od emerytury francuskiej musi zapłacić podatek dochodowy w Polsce?

Podwójne opodatkowanie - praca w Niemczech i działalność gospodarcza w Polsce

Proszę o objaśnienie zagadnień związanych z pracą i meldunkiem w Polsce i za granicą. Jestem zameldowana w Polsce i tu prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Niedawno podjęłam pracę w Niemczech z umową na pełny etat, więc zameldowałam się w Niemczech, dostałam numer z urzędu, założyłam konto itd. Działalności nie chcę zawieszać, ponieważ aktywnie w niej działam, tym bardziej że posiadam unijny NIP, ale czy można mieć zgodnie z prawem dwa meldunki? W polskim US powiedziano mi, że ich interesują tylko opłacone podatki. Na koniec roku, w zależności od tego, w którym kraju złożę zeznanie podatkowe, tam się rozliczę z obu dochodów – czy to też jest prawdą? Jak się rozliczyć na koniec roku? Drugi problem dotyczy płacenia „zusów”. W Niemczech pracodawca opłaca za mnie pełne składki, jak rozumiem w Polsce powinnam być zwolniona z tego, oprócz składki zdrowotnej – pomimo jej płacenia nie mogę korzystać z lekarzy w Polsce tylko w Niemczech. To jest problem dla mnie, jestem osobą początkującą, jeśli chodzi o język, mam swoje stałe leki i choroby, więc nie wiem dlaczego płacę składki, a lekarza mam mieć tylko w Niemczech? Nie chcę się całkowicie odcinać od swojego kraju.


Szukamy prawników » wizytówka Zadaj pytanie »
0.025015115737915 sek.