obramowanie
poradapodatkowa.pl
Szukaj:
obramowanie
Zadaj pytanie
Biuletyn
Zapisz się tutaj, jeśli chcesz otrzymywać biuletyn.
Popularne artykuły
Popularne pytania
Najnowsze artykuły
Najnowsze pytania
Zadaj pytanie
 

Porady Podatkowe – skutecznie i na czas

Jeśli nie znalazłeś(aś) odpowiedzi na swoje pytanie – zapytaj naszego prawnika

Kliknij w guzik rozwiń Wypełnij poniższe pola i zadaj pytanie Otrzymasz bezpłatną wycenę

1. Wpisz tytuł pytania:

2. Wpisz treść pytania:

Załącznik 1:

3. Wprowadź dane kontaktowe:

Imię:  
E-mail:  

Bezpłatną wycenę otrzymasz do 2 godzin

Jeżeli posiadasz kod rabatowy wprowadź go po otrzymaniu wyceny.

Opublikowane: 02.01.2008

Autor: Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Czy opłaty pobierane za nielegalny pobór paliw gazowych...

Sygnatura: 1471/VUR1/443-111/07/AS

Czy opłaty pobierane za nielegalny pobór paliw gazowych podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

Wybrane Opinie Klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług  nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi  ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.

Zbyszek


Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.

Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.

Pozdrawiam i do miłego, Henryk


Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!

Małgorzata


Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.

Jacek


Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!

Zbyszek


Cóż ja mogę napisać. Jedynie chwalić w niebiosa, wszystkich Prawników którzy na łamach tego portalu, pomagają, za dość niską cenę, zwykłym „Kowalskim”  w ich problemach Zwłaszcza wielkie dzięki dla Pani Elizy - PROFESJONALISTKA W PEŁENEJ KRASIE!!!

Stały klient Tomasz.


Tak profesjonalnego portalu prawniczego nie spotkałam, mimo szuflowania w necie! Nie musicie się obawiać o dużą konkurencję bo wiarygodność Wasza pozwala w razie potrzeby tylko TUTAJ kliknąć! Sposób informowania klienta poprzez  maile, to przykład jak serio podchodzicie do załatwienia sprawy, zaangażowanie się paru prawników do jednej kwestii problemu to również zasługuje na "piec z plusem". Jesteście WIELCY! nikt Wam do tej pory dorównać nie jest w stanie! Pozdrowienia dla całej ekipy tego portalu.

Iwona


Wspaniały serwis, wspaniali prawnicy. Szybka odpowiedź na pytanie i, co najważniejsze, wyczerpująca odpowiedź. Prawnicy są wspaniali, dostałam bardzo przejrzystą odpowiedź, zawierającą ważne szczegóły. Pani prawnik dokładnie doradziła mi, co mam robić, jak działać, jakie mam możliwości, co mam uwzględnić, pisząc wniosek, z jakiego paragrafu i co dla mnie ważne – napisała także od siebie, co najlepiej wypisać i na co zwracać uwagę. Gorąco polecam.

Agnieszka


Serdecznie dziękuję za szybką i wyczerpującą opinię. Szczerze mówiąc, korzystałam z porad kilku prawników. Zdecydowanie jesteście najbardziej solidni, widać w opinii, że przygotowana jest dla konkretnej sprawy, a przygotowujący ją prawnik wnikliwie przeanalizował konkretną sytuację, a nie tylko cytował fragmenty prawa autorskiego. Pozdrawiam i dziękuję.

Anna


Polecam ten serwis, ponieważ oprócz fachowej i wyczerpującej odpowiedzi na moje pytania potrafią zrozumieć ludzkie nieszczęście. Na pewno przy kolejnych sprawach prawnych zwrócę sie do waszego serwisu.

Serdecznie dziękuje i pozdrawiam Krzysztof.


Dziękuję za fachową poradę – bardzo mnie uspokoiła. Pani sędzia podczas rozprawy, uzasadniając swoje stanowisko w sprawie, również powołała się na cytowane przez Pana artykuły. Pozdrowienia dla Pana Lenowieckiego – od dziś polecam wszystkim EPORADY24.

Danuta


Fachowa porada bardzo dokładnie opisana szybko na temat miałem uczucie że rozmawiam z prawnikiem w cztery oczy - gorąco polecam.

Maciej


Super profesjonalna porada!!!! Polecam wszystkim fachowców którzy na łamach tego portalu pomagają zwykłym „Kowalskim” w sprawach dla Nich trudnych i niezrozumiałych. Starannie z wielką dokładnością opisany problem został wytłumaczony i zaproponowany tok załatwienia problemu za co, z całego serca DZIĘKUJE!!!!

Tomasz


Dziękuję za szybką i rzetelną pomoc. Do porad prawnych udzielanych internetowo podchodziłam raczej ostrożnie. Jednak po kilku wizytach w kancelariach prawnych, w których prawnik rezerwuje sobie czas ok. 15 min na klienta, a ponadto udziela odpowiedzi z głowy, bez żadnego wcześniejszego przygotowania, mówiąc: „prawdopodobnie”, z żalem stwierdziłam, że straciłam tylko czas i pieniądze. W związku z tym po przestudiowaniu kilku porad w interesującym mnie temacie postanowiłam spróbować skorzystać z serwisu ePorady24.pl. Opisałam jak najdokładniej zaistniałą sytuację i w ciągu 2 dni otrzymałam wyczerpującą i jasną odpowiedź. Byłam bardzo mile zaskoczona. Tutaj prawnik ma czas, aby przetrawić problem, zajrzeć gdzie trzeba, aby pomóc w rozwiązaniu sytuacji, i to jest WIELKI PLUS tego portalu. Polecam wszystkim taka formę!

Małgosia


Dziękuję za jasną, rzeczową i bardzo szybką odpowiedź. Dzięki waszej pomocy sprawę w sądzie wygrałam. Wszystkim będę polecać Wasz portal eporady24.

Joanna


Serdecznie dziękuję prawnikom tego portalu za pomoc. Odpowiedzi były naprawdę rzetelne i, co ważne, udzielane bardzo szybko. Wiem, „na czym stoję”. Wiedzy nigdy za wiele, w kancelarii bywało, że po opisaniu swojego problemu dowiadywałem się jedynie, że sprawa jest ciekawa i trudna, traciłem czas, pieniądze i wiedziałem tyle, co wiedziałem. W przypadku tego portalu tak się nie da – jest pytanie i jest wyczerpująca odpowiedź. Osobiście jestem bardzo zadowolony z porady.

Roman


BARDZO POLECAM. Sprawa z którą się zwróciłem wydawała się bez wyjścia. Wplątałem się w bardzo skomplikowany "układ" współpracy z dużym producentem materiałów budowlanych. Sądziłem, że mając gwarancję + aprobaty + deklaracje + faktury i wykonując usługi na wysokim poziomie mogę spać spokojnie. Myliłem się. Realia okazały się bardzo brutalne. Byłem załamany - wszystkie próby zainteresowania różnych instytucji były nieskuteczne. Pani Eliza wskazała mi sposób i czynnie POMOGŁA w jego wprowadzeniu. Wiem, że do ostatecznego rozstrzygnięcia minie jeszcze sporo czasu. Sprawa jest naprawdę bardzo trudna. Odzyskałem jednak wiarę w siebie i ludzi. Kontakt bardzo dobry - o wiele lepszy od kontaktów z innymi prawnikami. Jeszcze raz gorąco POLECAM.

Zbyszek.


Panie, Panowie, nie marnujcie czasu na przeszukiwanie internetu i poszukiwanie właściwych rozwiązań co do waszych prywatnych spraw. Napiszcie zapytanie do „eporady24”, a szybko, konkretnie i na temat dostaniecie odpowiedź... Za niewielką opłatą uzyskałem nie „odpowiedź”, lecz „odpowiedzi”, bo było ich kilka i jestem w pełni usatysfakcjonowany.

Pozdrawiam serdecznie, Jarek


Jeżeli w poradach rozdawaliby Oskary, na pewno bym wysłał nominację do Oskara na eporady24.

Pozdrawiam, Piotr


Dziękuję bardzo za rzetelną i wyczerpującą odpowiedź. Od jakiegoś czasu słyszałam różne sprzeczne opinie dotyczące mojego problemu i szczerze mówiąc, nie bardzo wiedziałam, do kogo się zwrócić, by uzyskać potrzebne informacje. W stosownym urzędzie nie dowiedziałam się niestety niczego konkretnego, a korzystanie z drogich usług biur doradczych nie wchodziło w grę. Państwa konkurencja w internecie wyceniła mój problem drożej. Pan Aleksander Słysz dokładnie przeanalizował moje pytania i rozwiał wątpliwości. Teraz wiem, jakie powinnam podjąć kroki w najbliższej przyszłości. Przyznam się, że obawiałam się krótkiej, lakonicznej odpowiedzi, niekoniecznie adekwatnej do wpłaconej kwoty, ale jestem pozytywnie zaskoczona. Duży plus za możliwość zadawania pytań dodatkowych.

Dziękuję i pozdrawiam cały zespół, Roksana


Chodziło o jedną sprawę - zadałem w sumie 5 pytań. Myślałem że odpowiedź to będzie kilka zdań tymczasem dostałem kilka stron naprawdę fachowej porady - każdy problem został dokładnie opisany. Teraz praktycznie nie muszą wynajmować prawnika - dostałem gotowe rozwiązanie. Mało tego prócz porady dosłałem kilkadziesiąt innych źródeł (książki internet) których znalezienie i zweryfikowanie zajęło by mi pewnie bardzo dużo czasu. A co do ceny to muszę bez wahania przyznać że usługa była za pól darmo w porównaniu do ilości wiedzy jaką dostałem.

Krzysztof

 


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 07 lutego 2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego tj. odnośnie potwierdzenia stanowiska, iż opłaty pobierane za nielegalny pobór paliw gazowych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

 


U z a s a d n i e n i e

Spółka wnioskiem z dnia 07.02.2005r., zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania prawa podatkowego. W zacytowanym powyżej wniosku Spółka zadała pytanie: ?czy opłaty za nielegalny pobór paliw gazowych podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka za nielegalny pobór paliw gazowych pobiera opłaty. Nielegalne pobieranie paliw lub energii z sieci wiąże się z pobieraniem opłat w wysokości określonej w taryfach lub dochodzenia odszkodowania na zasadach ogólnych.

Za nielegalny pobór paliw zgodnie z pkt 6.1 Taryfy dla paliw gazowych uważa się:

1. pobieranie paliw gazowych w wyniku samowolnego przyłączenia do sieci gazowej lub bez zawartej umowy ze sprzedawcą

2.pobieranie paliw gazowych niezgodnie z postanowieniami umowy, w tym w szczególności:

- z całkowitym lub częściowym pominięciem układu pomiarowo-rozliczeniowego,

- w wyniku dokonywania przez odbiorcę zmian lub uszkodzeń w układzie pomiarowo rozliczeniowym powodujących lub umożliwiających jego prawidłowe działanie

- w wyniku zaginięcia lub uszkodzenia układu pomiarowo-rozliczeniowego z winy odbiorcy, za który, zgodnie z umową odpowiada odbiorca.

Zdaniem Strony opłaty za nielegalny pobór paliwa gazowego mają charakter sankcyjny i nie wiążą się z odpłatną dostawą ani odpłatnym świadczeniem usług ? stąd nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Sankcyjny charakter w/w opłat potwierdza fakt, iż ich wysokość nie odpowiada faktycznej wartości pobranego gazu, co ma miejsce w przypadku legalnego poboru paliwa. Opłaty te ustalane są ryczałtowo, a stawki są znacznie wyższe niż w przypadku legalnej sprzedaży.

Strona wskazała we wniosku iż przedmiotowe opłaty są ustalane i pobierane zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. - Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 153/2003 poz. 1504 ze zm.). Zdaniem Spółki już samo umiejscowienie powołanego przepisu w rozdziale 7 (zacytowanej powyżej ustawy) - ?Kary Pieniężne?, świadczy o tym, iż przedmiotowe opłaty stanowią karę, nie zaś odpłatność czy ekwiwalent za pobrane paliwo. W świetle powyższego Spółka uznała, iż czynność nielegalnego poboru gazu nie stanowi dostawy towarów, realizowanej za wynagrodzeniem w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54 poz. 535 ze zm.). Ponadto Spółka stwierdziła, iż nielegalne pobieranie paliwa gazowego stanowi kradzież, która nie może być przedmiotem prawnie skutecznej umowy i jako taka jest wyłączona z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 2 ustawy o VAT. Według Spółki w przypadkach, gdy klient dokonuje nielegalnego pobierania paliwa nie mamy do czynienia ze świadczeniem usług lecz samowolnym działaniem klienta, co powoduje, że pobrane opłaty są traktowane jako odszkodowanie nie zaś cena za usługę podlegająca opodatkowaniu.

Naczelnik tutejszego Urzędu postanowieniem z dnia 21.02.2005r., Nr 1471/NUR1/443-81/05/GW uznał stanowisko strony za nieprawidłowe. Na postanowienie organu I instancji Spółka złożyła zażalenie, w którym nie zgodziła się z pisemną interpretacją dokonaną przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie.

W zażaleniu Strona podtrzymała swoje dotychczasowe stanowisko w sprawie, dodatkowo rozwijając swą argumentację przedstawioną we wniosku z dnia 07.02.2005r. o art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z przytoczonym artykułem dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Nielegalny pobór gazu ze swej istoty jest dokonywany bez zgody właściciela gazu. Oznacza, to że nie jest on nigdy wynikiem przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, gdyż Spółka nigdy nie ma zamiaru przeniesienia tego prawa w sposób inny niż zgodnie z postanowieniami zawartej umowy, a nielegalny poborca gazu nigdy takiego prawa nie nabywa. Skoro więc nielegalny pobór gazu nie jest wynikiem przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, nie spełnia on definicji dostawy towaru z ustawy o VAT. A zatem według Spółki nie powinien on podlegać opodatkowaniu tym podatkiem. W ocenie Spółki dotyczy to zarówno przypadków poboru gazu bez zawartej umowy jak również niezgodnie z jej postanowieniami.

Decyzją z dnia 05.05.2005r. Nr 1401/HTI/4407/14-4/05/BT Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie odmówił zmiany zaskarżonego postanowienia. W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Spółka wniosła o uchylenie zaskarżonej decyzji wraz z poprzedzającym ją postanowieniem Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 26.04.2007r. Sygn. akt III SA/Wa 4273/06 uwzględnił skargę Spółki.

Rozstrzygając sprawę WSA przyjął, iż w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r Nr 54, poz. 535, ze zm) opłaty za nielegalny pobór paliw gazowych nie podlegają temu podatkowi.

Sąd w pierwszej kolejności wskazał na regulację art. art. 5 ust. 1 pkt 1 i 2 w/w ustawy. Zgodnie z przytoczonym przepisem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Czynności te podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

A zatem aby dane czynności tj. dostawa towarów lub świadczenie usług podlegały opodatkowaniu muszą one mieć charakter odpłatny. Odpłatność w tym wypadku oznacza wykonanie ich za wynagrodzeniem. Zdaniem Sądu w przedmiotowym stanie faktycznym nie występuje element ?odpłatności? dostawy. Przepisy art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. - Prawo energetyczne stanowią, że w razie nielegalnego pobierania paliw lub energii z sieci przedsiębiorstwo energetyczne pobiera opłaty za nielegalnie pobierane paliwo lub energię w wysokości określonej w taryfach lub dochodzi odszkodowania na zasadach ogólnych.

Dostawca energii, ma zatem prawo do pobrania opłaty wynikającej z rozporządzenia wykonawczego Ministra Gospodarki, lub zamiast opłaty taryfowej może dochodzić odszkodowania na zasadach ogólnych.

Jak z powyższego wynika, opłaty za nielegalny pobór paliw gazowych zawierają w sobie element odszkodowawczy gdyż bez wątpienia zakład energetyczny w związku z kradzieżą ponosi szkodę, jak również sankcji, za czyn sprzeczny z prawem popełniony przez podmiot dokonujący nielegalnego poboru gazu ? wysokość tych opłat ustalana jest bowiem jako wielokrotność normalnych opłat za dostawę paliwa gazowego.

Analizując charakter prawny przedmiotowych opłat Wojewódzki Sąd Administracyjny oparł się również na linii orzeczniczej Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Sąd wskazał, iż w świetle orzecznictwa ETS, o dostawie towarów i usług za wynagrodzeniem można mówić jedynie w sytuacji, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymywanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu. Związek, o którym mowa musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie.

W przedmiotowym stanie faktycznym odszkodowanie określone ryczałtowo nie wykazuje związku z ceną paliwa gazowego a w przypadku obciążeń o takim charakterze nie istnieje więź prawna między dostawcą a nabywcą.

W ocenie Sądu ustalony w rozpatrywanej sprawie stan faktyczny nie wyczerpuje znamion art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności dotyczące sposobu ustalania (ryczałt) opłat za nielegalny pobór paliwa gazowego oraz z uwagi na ich charakter prawny, Sąd uznał, iż przedmiotowych opłat nie można traktować jako wynagrodzenia należnego skarżącej Spółce za dostarczony towar w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Organy podatkowe wydaną interpretację oparły głównie na treści (powyżej zacytowanego) art. 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 powołanej ustawy.

Sąd stwierdził, że pomimo, iż przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy o VAT mają niewątpliwie podstawowe znaczenie dla zakwalifikowania danej czynności jako podlegającej opodatkowaniu, to nie oznacza to, że na ich podstawie można jednoznacznie rozstrzygnąć, czy dana czynność podlega podatkowi od towarów i usług, czy też nie.

Sąd potwierdził argumentację Spółki, iż w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie art. 6 pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym przepisów ustawy nie stosuje się do czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Jeżeli dana czynność nie może być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, to choćby nawet była ona dostawą lub usługą w rozumieniu ustawy o VAT, nie podlega ona opodatkowaniu, gdyż przepisy ustawy nie znajdują do niej zastosowania. A zatem aby dana czynność mogła być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, jej treść musi być zgodna z obwiązującymi przepisami.

Sąd wskazał, iż czynność nielegalnego poboru energii gazowej jest czynem zakazanym zarówno przez prawo karne jak i prawo cywilne. Na gruncie prawa karnego jest przestępstwem przeciwko mieniu określonym w art. 278 § 5 Kodeksu karnego, zaś w sferze prawa cywilnego jest czynem niedozwolonym w rozumieniu Kodeksu cywilnego rodzącym szkody po stronie dostawcy energii. A zatem, skoro nielegalny pobór paliwa gazowego jest czynem sankcjonowanym przez prawo, to państwo (organy władzy państwowej) poprzez opodatkowanie nie może czerpać korzyści z czynności których samo zabroniło.

Sąd stwierdził również, że aby dokonać pełnej i właściwej oceny prawnej przedstawionego przez skarżącą Spółkę stanu faktycznego, należy odnieść się również do regulacji art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, ze przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Analizując przedmiotową sprawę w kontekście w/w przepisu, zdaniem WSA szczególną uwagę należy zwrócić na zwrot jakim posłużył w przytoczonym przepisie ustawodawca tj. ?przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel?. Oznacza to, że aby wystąpiła dostawa towarów musi być spełniony warunek: po stronie dostawcy musi istnieć działanie wskazujące na jego wolę przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel zaś po stronie nabywcy uprawnienie do szeroko pojętego władztwa ekonomicznego na rzeczą (rozporządzania jak właściciel). W opisanym stanie faktycznym Strona skarżąca nie przekazuje prawa do rozporządzania gazem jak właściciel, tym samym odbiorca takiego prawa nie nabywa.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 prawa energetycznego przeniesienie prawa do rozporządzania gazem może być dokonane jedynie zgodnie z warunkami określonymi w umowie i nie ma prawnych możliwości dostawy gazu bez zawarcia umowy lub wbrew jej postanowieniom. Gdy nie ma umowy nie ma również warunków określających ilość sprzedanego gazu, sposobu ustalania cen, sposobu rozliczeń, odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy i innych. W tym stanie rzeczy, w ocenie Sądu, w rozpatrywanej sprawie, po stronie podmiotu dokonującego nielegalnego poboru paliwa gazowego, mamy do czynienia jedynie z faktycznym władztwem nad towarem (gazem) co w rozumieniu przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT nie konstytuuje dostawy towarów.

Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego biorąc pod uwagę wszystkie przedstawione powyżej okoliczności, linię orzecznictwa polskich Sądów i Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w analogicznych sprawach oraz stanowisko WSA w niniejszej sprawie, po ponownym przeanalizowaniu sprawy uznał iż opłaty pobierane za nielegalny pobór paliwa gazowego przez Spółkę, w świetle ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie podlegają temu podatkowi.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy-Ordynacja podatkowa).

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

 

Porady Podatkowe – skutecznie i na czas

Jeśli nie znalazłeś(aś) odpowiedzi na swoje pytanie – zapytaj naszego prawnika

Kliknij w guzik rozwiń Wypełnij poniższe pola i zadaj pytanie Otrzymasz bezpłatną wycenę

1. Wpisz tytuł pytania:

2. Wpisz treść pytania:

Załącznik 1:

3. Wprowadź dane kontaktowe:

Imię:  
E-mail:  

Bezpłatną wycenę otrzymasz do 2 godzin

Jeżeli posiadasz kod rabatowy wprowadź go po otrzymaniu wyceny.


»Czytaj inne orzeczenia

Opublikowane: 01.09.2003
W odpowiedzi na pismo z dnia 22.07.2003 r (data wpływu do...
W odpowiedzi na pismo z dnia 22.07.2003 r (data wpływu do Urzędu 30.07.2003 r.)Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje, iż zgodnie z art. 6 ust. 8b pkt 4 ustawy z dnia 08 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu świadczenia w kraju usług najmu powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności - z tytułu świadczenia w kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym...
Opublikowane: 06.02.2004
Czy podlega odliczeniu w ramach ulgi budowlanej "opłata...
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Urząd Skarbowy Łódź-Widzew w odpowiedzi na pismo z dnia 07.01.2004 r. uzupełnione w dniu 16.01.2004 r. informuje, że poniesione przez Panią wydatki za przyłączenie do sieci gazowej podlegają odliczeniu od podatku w ramach ulgi budowlanej ponieważ udokumentowane zostały rachunkami o których mowa w § 45 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.03.2002r., wystawionym przez podatnika podatku od towarów i usług nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku....
Opublikowane: 01.04.2004
Czy przedstawiony w zapytaniu system sprzedaży detalicznej gazu...
W odpowiedzi na pismo z dnia 08.03.2004 r uzupełnione pismem z dnia 16.03.2004 r działając na podstawie art.14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zmian ) uprzejmie informuję : Zgodnie z przedstawionym w piśmie stanem faktycznym obecnie zajmuje się Pan sprzedażą detaliczną gazu propan-butan w butlach stalowych 11 kg. Sprzedaży dokonuje Pan poprzez stacjonarne kasy fiskalne w stałych miejscach prowadzenia działalności handlowej oraz poprzez kasy fiskalne obwoźne z bezpośrednią dostawą gazu do nabywcy....
Opublikowane: 21.11.2003
Obowiązek ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących usług...
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Myślenicach działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na złożone zapytanie z dnia 23.10.2003 r. w sprawie obowiązku ewidencjonowania w kasach rejestracyjnych usług wymienionych w załączniku nr 1 poz. 3, 4 i 38, wyjaśnia: Zgodnie z § 3 ust 1 pkt. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234, poz. 1971) do dnia 31 grudnia 2004 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników...
Opublikowane: 02.02.2004
Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach działając na podstawie art....
Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U nr 137 poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 05.01.2004 r. w sprawie odliczenia wpłat na Społeczny Komitet Gazyfikacji na terenie miejskim informuje, że: Stosownie do art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. b ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. Nr 14 z 2000 r. poz. 176 ze zm.) podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3 i art. 28-30 stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1 i 2 ust....
Opublikowane: 29.04.2004
1. Czy każdy punkt sprzedaży gazu w metalowych butlach...
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Żaganiu działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) - w odpowiedzi na pismo z dnia 16.03.2004 r. uzupełnione pismem z dnia 22.03.2004 r. informuje, że: Stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemne zapytanie podatnika (...) ma obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach , w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo...
Opublikowane: 30.03.2004
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach na podstawie...
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach na podstawie art. 14a § 1 i 14b § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na zapytanie złożone przez Pana w dniu 03.03.2004 r. w sprawie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących montaż instalacji gazowej w użytkowanym samochodzie osobowym informuje, iż zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy z dn. 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) obniżenia kwoty podatku należnego o...
Opublikowane: 10.05.2004
dotyczy zasad ewidencjonowania w kosztach działalności zakupu...
Z opisanego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż podatnik zakupił butle w ilości 878 sztuk w cenie jednostkowej 33 zł., które napełnia gazem propan butan. Klient zakupuje tylko gaz a butla jest następnie odbierana pusta. Butle mają w tym stanie charakter opakowania zwrotnego, za które klient nie płaci. W oparciu o § 3 pkt 1 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.) materiałami (surowcami) podstawowymi są materiały, które w procesie...
Opublikowane: 06.03.2002
I 1. Postanowieniem z 10 marca 2000 r. ( sygn. I SA/Wr...
I 1. Postanowieniem z 10 marca 2000 r. ( sygn. I SA/Wr 2281/98 ) Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy we Wrocławiu wystąpił do Trybunału Konstytucyjnego z pytaniem prawnym dotyczącym zgodności art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) z art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Nie w samym petitum przedstawionego pytania prawnego, ale w jego uzasadnieniu sąd ten zakwestionował również wydany na podstawie art. 35 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o...
Opublikowane: 06.07.2004
Pytanie Podatnika dotyczy uprawnienia do rozliczania podatku...
Działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) w zwiazku z pismem z dnia 14.06.2004 r. w sprawie udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim wyjaśnia: Z pisma wynika, że Podatnik w prowadzonej działalnści gospodarczej wykorzystuje samochody i inne środki transportu. W związku z wejściem w życie z dniem 01.05.2004 r. ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i...
  porady prawne
opinie
Definicje finansowe
Współpraca
Jeżeli jesteś zainteresowany współtworzeniem serwisu przeczytaj więcej informacji.
guzik Katalog orzeczeń | Słowa kluczowe | Kontakt | Nasi partnerzy | Reklama | O nas | Polityka prywatności | Informacje o cookies | Poleć serwis znajomemu | Pomoc guzik