obramowanie
poradapodatkowa.pl
Szukaj:
obramowanie
Zadaj pytanie
Biuletyn
Zapisz się tutaj, jeśli chcesz otrzymywać biuletyn.
Popularne artykuły
Popularne pytania
Najnowsze artykuły
Najnowsze pytania
Wartościowe linki
z innych dziedzin prawa
Zadaj pytanie
 

Porady Podatkowe – skutecznie i na czas

Jeśli nie znalazłeś(aś) odpowiedzi na swoje pytanie – zapytaj naszego prawnika

Kliknij w guzik rozwiń Wypełnij poniższe pola i zadaj pytanie Otrzymasz bezpłatną wycenę

1. Wpisz tytuł pytania:

2. Wpisz treść pytania:

Załącznik 1:

3. Wprowadź dane kontaktowe:

Imię:  
E-mail:  

Bezpłatną wycenę otrzymasz do 2 godzin

Jeżeli posiadasz kod rabatowy wprowadź go po otrzymaniu wyceny.

Opublikowane: 31.08.2009

Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Podatek od towarów i usług - Wysokość opodatkowania - Stawki -...

Sygnatura: IBPP2/443-386/09/BW

Podatek od towarów i usług - Wysokość opodatkowania - Stawki - Stawki poda

Wybrane Opinie Klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług  nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi  ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.

Zbyszek


Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.

Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.

Pozdrawiam i do miłego, Henryk


Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!

Małgorzata


Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.

Jacek


Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!

Zbyszek


Cóż ja mogę napisać. Jedynie chwalić w niebiosa, wszystkich Prawników którzy na łamach tego portalu, pomagają, za dość niską cenę, zwykłym „Kowalskim”  w ich problemach Zwłaszcza wielkie dzięki dla Pani Elizy - PROFESJONALISTKA W PEŁENEJ KRASIE!!!

Stały klient Tomasz.


Tak profesjonalnego portalu prawniczego nie spotkałam, mimo szuflowania w necie! Nie musicie się obawiać o dużą konkurencję bo wiarygodność Wasza pozwala w razie potrzeby tylko TUTAJ kliknąć! Sposób informowania klienta poprzez  maile, to przykład jak serio podchodzicie do załatwienia sprawy, zaangażowanie się paru prawników do jednej kwestii problemu to również zasługuje na "piec z plusem". Jesteście WIELCY! nikt Wam do tej pory dorównać nie jest w stanie! Pozdrowienia dla całej ekipy tego portalu.

Iwona


Wspaniały serwis, wspaniali prawnicy. Szybka odpowiedź na pytanie i, co najważniejsze, wyczerpująca odpowiedź. Prawnicy są wspaniali, dostałam bardzo przejrzystą odpowiedź, zawierającą ważne szczegóły. Pani prawnik dokładnie doradziła mi, co mam robić, jak działać, jakie mam możliwości, co mam uwzględnić, pisząc wniosek, z jakiego paragrafu i co dla mnie ważne – napisała także od siebie, co najlepiej wypisać i na co zwracać uwagę. Gorąco polecam.

Agnieszka


Serdecznie dziękuję za szybką i wyczerpującą opinię. Szczerze mówiąc, korzystałam z porad kilku prawników. Zdecydowanie jesteście najbardziej solidni, widać w opinii, że przygotowana jest dla konkretnej sprawy, a przygotowujący ją prawnik wnikliwie przeanalizował konkretną sytuację, a nie tylko cytował fragmenty prawa autorskiego. Pozdrawiam i dziękuję.

Anna


Polecam ten serwis, ponieważ oprócz fachowej i wyczerpującej odpowiedzi na moje pytania potrafią zrozumieć ludzkie nieszczęście. Na pewno przy kolejnych sprawach prawnych zwrócę sie do waszego serwisu.

Serdecznie dziękuje i pozdrawiam Krzysztof.


Dziękuję za fachową poradę – bardzo mnie uspokoiła. Pani sędzia podczas rozprawy, uzasadniając swoje stanowisko w sprawie, również powołała się na cytowane przez Pana artykuły. Pozdrowienia dla Pana Lenowieckiego – od dziś polecam wszystkim EPORADY24.

Danuta


Fachowa porada bardzo dokładnie opisana szybko na temat miałem uczucie że rozmawiam z prawnikiem w cztery oczy - gorąco polecam.

Maciej


Super profesjonalna porada!!!! Polecam wszystkim fachowców którzy na łamach tego portalu pomagają zwykłym „Kowalskim” w sprawach dla Nich trudnych i niezrozumiałych. Starannie z wielką dokładnością opisany problem został wytłumaczony i zaproponowany tok załatwienia problemu za co, z całego serca DZIĘKUJE!!!!

Tomasz


Dziękuję za szybką i rzetelną pomoc. Do porad prawnych udzielanych internetowo podchodziłam raczej ostrożnie. Jednak po kilku wizytach w kancelariach prawnych, w których prawnik rezerwuje sobie czas ok. 15 min na klienta, a ponadto udziela odpowiedzi z głowy, bez żadnego wcześniejszego przygotowania, mówiąc: „prawdopodobnie”, z żalem stwierdziłam, że straciłam tylko czas i pieniądze. W związku z tym po przestudiowaniu kilku porad w interesującym mnie temacie postanowiłam spróbować skorzystać z serwisu ePorady24.pl. Opisałam jak najdokładniej zaistniałą sytuację i w ciągu 2 dni otrzymałam wyczerpującą i jasną odpowiedź. Byłam bardzo mile zaskoczona. Tutaj prawnik ma czas, aby przetrawić problem, zajrzeć gdzie trzeba, aby pomóc w rozwiązaniu sytuacji, i to jest WIELKI PLUS tego portalu. Polecam wszystkim taka formę!

Małgosia


Dziękuję za jasną, rzeczową i bardzo szybką odpowiedź. Dzięki waszej pomocy sprawę w sądzie wygrałam. Wszystkim będę polecać Wasz portal eporady24.

Joanna


Serdecznie dziękuję prawnikom tego portalu za pomoc. Odpowiedzi były naprawdę rzetelne i, co ważne, udzielane bardzo szybko. Wiem, „na czym stoję”. Wiedzy nigdy za wiele, w kancelarii bywało, że po opisaniu swojego problemu dowiadywałem się jedynie, że sprawa jest ciekawa i trudna, traciłem czas, pieniądze i wiedziałem tyle, co wiedziałem. W przypadku tego portalu tak się nie da – jest pytanie i jest wyczerpująca odpowiedź. Osobiście jestem bardzo zadowolony z porady.

Roman


BARDZO POLECAM. Sprawa z którą się zwróciłem wydawała się bez wyjścia. Wplątałem się w bardzo skomplikowany "układ" współpracy z dużym producentem materiałów budowlanych. Sądziłem, że mając gwarancję + aprobaty + deklaracje + faktury i wykonując usługi na wysokim poziomie mogę spać spokojnie. Myliłem się. Realia okazały się bardzo brutalne. Byłem załamany - wszystkie próby zainteresowania różnych instytucji były nieskuteczne. Pani Eliza wskazała mi sposób i czynnie POMOGŁA w jego wprowadzeniu. Wiem, że do ostatecznego rozstrzygnięcia minie jeszcze sporo czasu. Sprawa jest naprawdę bardzo trudna. Odzyskałem jednak wiarę w siebie i ludzi. Kontakt bardzo dobry - o wiele lepszy od kontaktów z innymi prawnikami. Jeszcze raz gorąco POLECAM.

Zbyszek.


Panie, Panowie, nie marnujcie czasu na przeszukiwanie internetu i poszukiwanie właściwych rozwiązań co do waszych prywatnych spraw. Napiszcie zapytanie do „eporady24”, a szybko, konkretnie i na temat dostaniecie odpowiedź... Za niewielką opłatą uzyskałem nie „odpowiedź”, lecz „odpowiedzi”, bo było ich kilka i jestem w pełni usatysfakcjonowany.

Pozdrawiam serdecznie, Jarek


Jeżeli w poradach rozdawaliby Oskary, na pewno bym wysłał nominację do Oskara na eporady24.

Pozdrawiam, Piotr


Dziękuję bardzo za rzetelną i wyczerpującą odpowiedź. Od jakiegoś czasu słyszałam różne sprzeczne opinie dotyczące mojego problemu i szczerze mówiąc, nie bardzo wiedziałam, do kogo się zwrócić, by uzyskać potrzebne informacje. W stosownym urzędzie nie dowiedziałam się niestety niczego konkretnego, a korzystanie z drogich usług biur doradczych nie wchodziło w grę. Państwa konkurencja w internecie wyceniła mój problem drożej. Pan Aleksander Słysz dokładnie przeanalizował moje pytania i rozwiał wątpliwości. Teraz wiem, jakie powinnam podjąć kroki w najbliższej przyszłości. Przyznam się, że obawiałam się krótkiej, lakonicznej odpowiedzi, niekoniecznie adekwatnej do wpłaconej kwoty, ale jestem pozytywnie zaskoczona. Duży plus za możliwość zadawania pytań dodatkowych.

Dziękuję i pozdrawiam cały zespół, Roksana


Chodziło o jedną sprawę - zadałem w sumie 5 pytań. Myślałem że odpowiedź to będzie kilka zdań tymczasem dostałem kilka stron naprawdę fachowej porady - każdy problem został dokładnie opisany. Teraz praktycznie nie muszą wynajmować prawnika - dostałem gotowe rozwiązanie. Mało tego prócz porady dosłałem kilkadziesiąt innych źródeł (książki internet) których znalezienie i zweryfikowanie zajęło by mi pewnie bardzo dużo czasu. A co do ceny to muszę bez wahania przyznać że usługa była za pól darmo w porównaniu do ilości wiedzy jaką dostałem.

Krzysztof

 


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2009r. (data wpływu 26 maja 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 sierpnia 2009r. (data wpływu 12 sierpnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy Wnioskodawca sprzedając osobom (docelowym nabywcom) wybudowane zgodnie z treścią zawieranych w tym celu umów budynki mieszkalne wykonane w standardzie ?developerskim" oraz w standardzie ?pod klucz" winien zastosować stawkę podatku od towarów i usług (VAT) 7% bez względu na okoliczność, czy powierzchnia użytkowa domu jest mniejsza od 300 m2 (np. 280 m2), czy też jest większa od 300 m2 (np. 380 m2), a w konsekwencji winien udokumentować sprzedaż ww. budynków mieszkalnych jednorodzinnych fakturami VAT, przewidującymi 7% stawkę podatku VAT ? jest nieprawidłowe.

 


UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy Wnioskodawca sprzedając osobom (docelowym nabywcom) wybudowane zgodnie z treścią zawieranych w tym celu umów budynki mieszkalne wykonane w standardzie ?developerskim" oraz w standardzie ?pod klucz" winien zastosować stawkę podatku od towarów i usług (VAT) 7% bez względu na okoliczność, czy powierzchnia użytkowa domu jest mniejsza od 300 m2 (np. 280 m2), czy też jest większa od 300 m2 (np. 380 m2), a w konsekwencji winien udokumentować sprzedaż ww. budynków mieszkalnych jednorodzinnych fakturami VAT, przewidującymi 7% stawkę podatku VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 sierpnia 2009r. (data wpływu 12 sierpnia 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 lipca 2009r. znak: IBPP2/443-386/09/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:



Wnioskodawca jest spółką kapitałową prawa handlowego zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym - Rejestrze Przedsiębiorców. Posiada numer identyfikacyjny REGON, Numer Identyfikacji Podatkowej. W ramach przedmiotu działalności Wnioskodawcy mieści się m.in. wykonywanie robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków.

Wnioskodawca posiada pozwolenie na budowę inwestycji - zespołu budynków mieszkalnych, klasyfikowanych zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), w Sekcji 1 ?budynki", dziale 11 ?budynki mieszkalne", grupa 111 ?budynki mieszkalne jednorodzinne". Wnioskodawca zamierza przystąpić do realizacji ww. inwestycji, a po jej wykonaniu sprzedawać gotowe budynki mieszkalne jednorodzinne ich docelowym nabywcom.

W ramach realizacji inwestycji Wnioskodawca zamierza wykonywać budynki w różnym standardzie wykończenia, zgodnie z ustaleniami zawartymi w zawieranych w tym celu umowach z nabywcami. Budynki wykonywane będą bądź w standardzie wykończenia tzw. ?developerskim", to jest przewidującym całkowite wykończenie domu z zewnątrz, otynkowanie pomieszczeń, pomalowanie pomieszczeń, wylewka i przygotowanie posadzek do położenia podłóg, wyprowadzona instalacja pod urządzenia wodno-kanalizacyjne bez ich zakończenia odpowiednią armaturą sanitarną bądź elektryczną, centralne ogrzewanie grzejniki co. bądź ogrzewanie podłogowe, doprowadzona instalacja elektryczna, okna i drzwi zewnętrzne, parapety wewnętrzne, rolety, alarm, bramy garażowe, kostkę brukową przed domem, jak też w standardzie ?pod klucz", to jest przewidującym elementy ww. jak i parkiety, materiały oświetleniowe (w tym lampy wiszące i kinkiety), wykładziny, meble w pokojach, ceramikę łazienkową i kuchenną, wyposażenie łazienki i kuchni. Realizowane budynki posiadać będą powierzchnię użytkową od 200 - 400 m2.

Ponadto Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność w zakresie wykonywania na zlecenie osób 3 (inwestorów) budynków mieszkalnych, klasyfikowanych zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), w Sekcji 1 ?budynki", dziale 11 ?budynki mieszkalne", grupa 111 ?budynki mieszkalne jednorodzinne".

W ramach powyższej działalności Wnioskodawca wykonywał będzie na zlecenie, na terenie należących do osób 3 (inwestorów) nieruchomości, kompleksowe roboty budowlane, polegające na wykonaniu gotowych budynków mieszkalnych jednorodzinnych dla ich docelowych właścicieli (inwestorów). Wnioskodawca zamierza wykonywać budynki w różnym standardzie wykończenia, zgodnie z ustaleniami zawartymi w zawieranych w tym celu umowach z inwestorami. Budynki wykonywane będą bądź w standardzie wykończenia tzw. ?developerskim", to jest przewidującym całkowite wykończenie domu z zewnątrz, otynkowanie pomieszczeń, pomalowanie pomieszczeń, wylewka i przygotowanie posadzek do położenia podłóg, wyprowadzona instalacja pod urządzenia wodno-kanalizacyjne bez ich zakończenia odpowiednią armaturą sanitarną bądź elektryczną, centralne ogrzewanie grzejniki co. bądź ogrzewanie podłogowe, doprowadzona instalacja elektryczna, okna i drzwi zewnętrzne, parapety wewnętrzne, rolety, alarm, bramy garażowe, kostkę brukową przed domem, jak też w standardzie ?pod klucz", to jest przewidującym elementy ww. jak i parkiety, materiały oświetleniowe (w tym lampy wiszące i kinkiety), wykładziny, meble w pokojach, ceramikę łazienkową i kuchenną, wyposażenie łazienki (...) i kuchni (...). Realizowane budynki posiadać będą powierzchnię użytkową od 200-400 m2.

W związku z powyższym zadano, m. in., następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca sprzedając osobom 3 (docelowym nabywcom) wybudowane zgodnie z treścią zawieranych w tym celu umów budynki mieszkalne wykonane w standardzie ?developerskim" oraz w standardzie ?pod klucz" winien zastosować stawkę podatku od towarów i usług (VAT) 7% bez względu na okoliczność, czy powierzchnia użytkowa domu jest mniejsza od 300 m2 (np. 280 m2), czy też jest większa od 300 m2 (np. 380 m2), a w konsekwencji winien udokumentować sprzedaż ww. budynków mieszkalnych jednorodzinnych fakturami VAT, przewidującymi 7% stawkę podatku VAT...

Natomiast w piśmie z dnia 3 sierpnia 2009r. (data wpływu 12 sierpnia 2009r.), Wnioskodawca stwierdził, że:

  1. Pytanie jego dotyczy stawki podatku VAT na dostawę budynków w różnym standardzie wykonania jednak każdorazowo dostawa samych budynków obejmować będzie pewne elementy ich wyposażenia, wskazane w treści złożonego wniosku.
    a. W przypadku budynków wykonanych w standardzie wykończenia tzw. developerskim? będzie to np. wylewka, wyprowadzona instalacja pod urządzenia wodno kanalizacyjne, centralne ogrzewanie, grzejniki c.o. bądź ogrzewanie podłogowe, okna i drzwi zewnętrzne, parapety wewnętrzne, rolety, alarm, bramy garażowe
    b. W przypadku budynków wykonanych w standardzie wykończenia tzw. ?Pod klucz? będą to składniki wymienione wyżej (jako składające się na standard wykończenia tzw. ?developerski?), a ponadto np. parkiety, materiały oświetleniowe (w tym lampy wiszące i kinkiety), wykładziny, meble w pokojach, ceramika łazienkowa i kuchenna, wyposażenie łazienki i kuchni.
  2. Przedmiotem dostawy o której mowa w pytaniu mają być budynki oraz grunt posadowiony pod budynkiem będącym przedmiotem dostawy.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedając osobom 3 (docelowym nabywcom) wybudowane zgodnie z treścią zawieranych w tym celu umów budynki mieszkalne wykonane w standardzie ?developerskim" oraz w standardzie ?pod klucz" winien zastosować jednolitą stawkę podatku od towarów i usług (VAT) 7% bez względu na okoliczność, czy powierzchnia użytkowa domu jednorodzinnego jest mniejsza od 300 m2(np. 280 m2), czy też jest większa od 300 m2 (np. 380 m2), a w konsekwencji winien udokumentować sprzedaż w/w budynków mieszkalnych jednorodzinnych fakturami VAT, przewidującymi 7% stawkę podatku VAT.

Wnioskodawca stwierdził, iż podstawowe zasady opodatkowania świadczenia przez przedsiębiorców usług (w tym usług budowlanych) oraz sprzedaży (dostawy) towarów podatkiem VAT przewidują, iż sprzedaż towarów jak i świadczenie usług winno być opodatkowane tym podatkiem naliczonym według stawki podstawowej - to jest 22%. Jednak w sytuacjach w ustawie o VAT (oraz przepisach wykonawczych do tej ustawy) szczegółowo opisanych, zasada ta nie znajduje zastosowania (stosować należy inne stawki podatku lub też dana czynność jest z opodatkowania VAT zwolniona), co musi jednak znajdować podstawę w przepisach tejże ustawy.

Wnioskodawca wskazał, że jednym z przepisów szczególnych regulujących w sposób odmienny niż to wyżej wskazano opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży (dostawy) obiektów budowlanych lub ich części, jest przepis art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, nakazujący do dostawy opisanych w jego treści obiektów budowlanych lub ich części stosować stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, to jest stawkę 7%. Ten sam przepis nakazuje stosować stawkę podatku VAT 7% do budowy opisanych w jego treści obiektów budowlanych lub ich części.

Wnioskodawca stwierdził, iż przepisy ustawy o VAT nie różnicują prawno podatkowej klasyfikacji stanowiących przedmiot sprzedaży (dostawy) lub budowy obiektów budowlanych lub ich części ze względu na standard, w jakim zostały wykonane (to jest ze względu na rodzaj materiałów użytych do wykonania budynku oraz jego wykończenia), stąd standard wykonania inwestycji (standard ?developerski? lub standard ?pod klucz") jest na potrzeby wskazania prawidłowej stawki podatku VAT obojętny.

Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stawkę podatku VAT 7% stosować należy m.in. do dostawy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, jak i do budowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, to jest - zgodnie z dyspozycją art. 41 ust 12a ustawy o VAT- m. in. do dostawy oraz budowy obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych. Ponadto zgodnie z dyspozycją przepisu art. 41 ust. 12b ustawy o VAT do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2.

Zakres stosowania stawki podatku VAT 7% doprecyzowują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z dyspozycją § 6 ust. 2 pkt 2 tegoż rozporządzenia, stawkę podatku VAT 7% stosuje się także w odniesieniu do obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, lub ich części, w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12- 12c ustawy o VAT. Ponadto, zgodnie z dyspozycją par. 6 ust. 2 pkt 1 tegoż rozporządzenia, stawkę podatku VAT 7% stosuje się także w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT.

Z zestawienia powołanych wyżej przepisów, to jest art. 41 ust. 12 ustawy o VAT oraz § 6 ust 2 pkt 1 oraz pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dostawa oraz budowa obiektów budownictwa mieszkaniowego - w tym m.in. budynków mieszkalnych (to jest budynków klasyfikowanych zgodnie z przepisami Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), w Sekcji 1 ?budynki", dziale 11 ?budynki mieszkalne", grupa 111 ?budynki mieszkalne jednorodzinne") opodatkowana być winna jednolicie stawką podatku VAT 7%, bez względu na standard budynku oraz okoliczność, czy powierzchnia użytkowa stanowiącego przedmiot dostawy domu jednorodzinnego jest mniejsza lub równa 300 m2, czy też jest większa od 300 m2

Wnioskodawca stwierdził, iż jego stanowisko znajduje także potwierdzenie m.in. w interpretacjach indywidualnych wydanych dotychczas w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w sprawach: BPP2/443-1024/08/WN , IBPP2/443-700/08/WN, IBPP2/443-707/08/UH, IBPP2/443-315/08/WN, IBPP2/443-865/08/JCi , IBPP2/443-819/08/ASz.

Mając na uwadze powoływane wyżej przepisy oraz stan faktyczny sprawy, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, iż jego stanowisko jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się ? w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r. ? do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy ? obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl art. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c) ustawy.

Ponadto zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

-w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast w myśl art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 29 ust. 5 ww., w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy sprzedaży budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze wyżej wskazany stan prawny, jak też przedstawione zdarzenie przyszłe dostawa budynków mieszkalnych (sklasyfikowanych według PKOB w dziale 11) wraz z gruntem w całości będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 7%.

Należy tutaj zaznaczyć, iż bez znaczenia jest tutaj powierzchnia użytkowa domu, bowiem podstawą zastosowania stawki 7%

  • w przypadku powierzchni użytkowej domu do 300 m2 ? będzie art. 41 ust. 12c ustawy o VAT, natomiast
  • dla powierzchni użytkowej domu ponad 300 m2 - § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zauważyć tutaj jednakże należy, iż w piśmie z dnia 3 sierpnia 2009r. (przesłanym, w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 27 lipca 2009r, znak: IBPP2/443-386/09/BW) Wnioskodawca odnośnie przedstawionego we wniosku pytania (ww.) stwierdził, że pytanie to dotyczy stawki podatku VAT na dostawę budynków w różnym standardzie wykonania jednak każdorazowo dostawa samych budynków obejmować będzie pewne elementy ich wyposażenia wskazane w treści wniosku.

  1. W przypadku budynków wykonanych w standardzie wykończenia tzw. developerskim? będzie to np. wylewka, wyprowadzona instalacja pod urządzenia wodno kanalizacyjne, centralne ogrzewanie, grzejniki c.o. bądź ogrzewanie podłogowe, okna i drzwi zewnętrzne, parapety wewnętrzne, rolety, alarm, bramy garażowe.
  2. W przypadku budynków wykonanych w standardzie wykończenia tzw. ?Pod klucz? będą to składniki wymienione wyżej (jako składające się na standard wykończenia tzw. ?developerski?), a ponadto np. parkiety, materiały oświetleniowe (w tym lampy wiszące i kinkiety), wykładziny, meble w pokojach, ceramika łazienkowa i kuchenna, wyposażenie łazienki i kuchni.

Mając na względzie powyższe tut. organ pragnie wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia budynku mieszkalnego, a zatem nie odnosi się do kwestii wyposażenia takiego budynku jako części składowej.

Zgodnie z art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Ponadto, w art. 47 § 1 Kodeksu cywilnego część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności (?).

Aby uzyskać atrybut części składowej rzeczy nadrzędnej, w tym przypadku domu, wyposażenie dodatkowe powinno być połączone z tą rzeczą w taki sposób, że będzie istniała:

  1. więź fizykalno ? przestrzenna,
  2. więź funkcjonalna (gospodarcza),

a połączenie będzie miało charakter trwały (nie dla przemijającego użytku). Przy czym przesłanki te muszą być spełnione łącznie. Wskutek takiego połączenia elementy wykończenia dodatkowego powinny stracić byt w sensie prawnym, gospodarczym i fizycznym. Zatem elementy wykończenia dodatkowego nie będą mogły samoistnie stanowić rzeczy, lecz powinny tworzyć z mieszkaniem jedną całość. Stosownie jednak do art. 47 § 3 k.c. przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

Odmienne znaczenie, aniżeli część składowa, posiada przynależność. I tak, przynależnymi są rzeczy ruchome potrzebne do korzystania z rzeczy (rzeczy głównej) zgodnie z jej przeznaczeniem, jeżeli pozostają z nią w faktycznym związku odpowiadającym temu celowi (art. 51 § 1 k.c.). Przynależność nie traci tego charakteru przez przemijające pozbawienie jej faktycznego związku z rzeczą główną (art. 51 § 3 k.c.).

Pojęcie przynależności należy zatem odróżnić od pojęcia części składowej, bowiem związek, jaki zachodzi pomiędzy rzeczą przynależną (pomocniczą), a rzeczą główną, jest luźniejszy niż związek pomiędzy częścią składową, a rzeczą nadrzędną. Wprawdzie przynależności i części składowe dzielą los prawny rzeczy głównej (nadrzędnej), lecz w przypadku przynależności zasada ta nie ma charakteru bezwzględnie obowiązującego. Pomiędzy rzeczą główną, a przynależną zachodzi wyłącznie związek funkcjonalny. Nie ma więc ścisłej więzi fizycznej, która powoduje, że rzecz staje się częścią składową innej rzeczy. W stosunku przynależności występują dwa odrębne podmiotowe prawa własności
? do rzeczy głównej i do rzeczy pomocniczej. Zatem, przynależność (rzecz pomocnicza) nie traci samodzielnego bytu prawnego wskutek jej związku z rzeczą główną ? pozostaje, w przeciwieństwie do części składowej, samoistną rzeczą ruchomą. Dlatego też przynależność może stanowić przedmiot samoistnego obrotu, natomiast część składowa nie może być przedmiotem odrębnej dostawy.

Reasumując, należy stwierdzić, że w przypadku gdy przedmiotem dostawy będzie budynek w standardzie ?deweloperskim? bądź w tzw. standardzie ?pod klucz? z wyposażeniem?, Wnioskodawca bez względu na powierzchnię użytkową budynku będzie mógł zastosować 7% stawkę podatku VAT w odniesieniu do całości dostawy, jeśli elementy wykończenia dodatkowego będą spełniać definicję części składowej budynku. Jednakże, jeśli elementy wykończenia dodatkowego będą stanowiły części przynależne, wówczas do dostawy tych elementów należy zastosować stawkę właściwą dla danego rodzaju towaru.

Zauważyć należy, iż z cywilistycznego punktu widzenia w omawianym przypadku przedmiotem transakcji będzie jeden towar (budynek), jednak dla celów podatku od towarów i usług dojdzie do dokonania kilku dostaw ? każda z odrębnie ustalaną na podstawie przepisów podatkowych, sobie właściwą stawką. Na gruncie przepisów podatku od towarów i usług zasadą jest, że jedna dostawa towarów podlega jednej stawce podatku. Jednakże, jeżeli tak wynika z przepisów, konieczne jest opodatkowanie określonych składników tej dostawy. Zatem okoliczność, iż określone towary stanowią przedmiot jednej dostawy, która z jednej strony obejmuje towar główny objęty preferencyjną stawką podatku oraz z drugiej strony towary wyłączone z tej preferencji, nie stoi na przeszkodzie temu, aby dostawa była opodatkowana według stawki właściwej dla każdego z towarów.

Zatem dostawa wyposażenia, które może być odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego lub też wyposażenia, które nie stanowi ani części składowej ani też przynależności winna zostać opodatkowana według przepisów właściwych, tj. według stawki właściwej dla danego rodzaju towaru.

Należy tutaj też wskazać, w związku z tym, iż Wnioskodawca będzie wykonywał kostkę brukowa przed domem, że zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. obniżoną do 7% stawką VAT objęte były:

  1. roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,
  2. obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych.

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 cyt. ustawy obejmowała:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

W tym miejscu podkreślić należy, iż zastosowanie 7% stawki podatku VAT dla robót budowlano-montażowych dotyczących infrastruktury towarzyszącej obiektom budownictwa mieszkaniowego, miało miejsce tylko i wyłącznie wtedy, gdy usługi te zostały wykonane do dnia 31 grudnia 2007r.

Mając na uwadze powyższą analizę przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że od dnia 1 stycznia 2008r. z obniżonej do 7% stawki VAT można skorzystać w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy ? zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż bez znaczenia jest tutaj powierzchnia domu bowiem podstawą zastosowania stawki 7% będzie:

  • w przypadku usług wykonywanych na powierzchni użytkowej domu do 300 m2 ? art. 41 ust. 12c ustawy o VAT,
  • dla usług wykonywanych na powierzchni użytkowej domu ponad 300 m2 - § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast roboty budowlane związane z infrastrukturą, przeprowadzane poza bryłą budynku sklasyfikowanego wg PKOB 11, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, objęte są stawką podatku w wysokości 22%.

Ponadto należy wskazać, iż stosownie do treści art. 106 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedając osobom wybudowane zgodnie z treścią zawieranych w tym celu umów budynki mieszkalne wykonane w standardzie ?developerskim? oraz w standardzie ?pod klucz? winien zastosować jednolitą stawkę podatku od towarów i usług 7% bez względu na okoliczność czy powierzchnia użytkowa domu jednorodzinnego jest mniejsza od 300 m2, czy też jest większa od 300 m2 oraz bez względu na standard budynku, a w konsekwencji winien udokumentować sprzedaż ww. budynków mieszkalnych fakturami VAT, przewidującymi 7% stawkę podatku VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, iż wydając niniejszą interpretację nie wzięto pod uwagę powołanych przez Wnioskodawcę pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego, potwierdzających, w jego ocenie, prezentowane przez niego stanowisko w sprawie.

Interpretacje te nie stanowią bowiem źródła prawa, zostały wydane w indywidualnej sprawie innych podatników.

Ponadto należy zauważyć, iż dotyczą odmiennych stanów faktycznych.

Należy zaznaczyć, że w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swoją ważność.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że poruszona w przedmiotowym wniosku kwestia dotycząca wysokości stawki podatku od towarów i usług dla usług budowy budynku mieszkalnego, o powierzchni użytkowej budynku mniejszej niż 300 m2 lub większej niż 300 m2 będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku?Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

 

Porady Podatkowe – skutecznie i na czas

Jeśli nie znalazłeś(aś) odpowiedzi na swoje pytanie – zapytaj naszego prawnika

Kliknij w guzik rozwiń Wypełnij poniższe pola i zadaj pytanie Otrzymasz bezpłatną wycenę

1. Wpisz tytuł pytania:

2. Wpisz treść pytania:

Załącznik 1:

3. Wprowadź dane kontaktowe:

Imię:  
E-mail:  

Bezpłatną wycenę otrzymasz do 2 godzin

Jeżeli posiadasz kod rabatowy wprowadź go po otrzymaniu wyceny.


»Czytaj inne orzeczenia

Opublikowane: 17.02.2005
Jaki podatek od towarów i usług należy uiścić od...
Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8 poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Międzychodzie postanawia uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 12.01.2005 r. (data wpływu do urzędu 13-01-2005r.) za prawidłowe. Podatnik stoi na stanowisku, że udzielanie korepetycji z matematyki i fizyki na poziomie szkoły podstawowej, średniej i wyższej stanowi ""usługi w zakresie edukacji" i jest zwolnione z podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11...
Opublikowane: 06.12.2004
Jaką stawką podatku VAT opodatkowana jest sprzedaż prawa...
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się wszelkie rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu VAT, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a...
Opublikowane: 16.02.2005
- dotyczy stawki podatku od towarów i usług właściwej dla...
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 04.01.2005 r. o udzielenie pisemnej informacji w sprawie stawki podatku od towarów i usług właściwej dla sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu niezabudowanego, który w planie zagospodarowania przestrzennego oznaczony jest: - zapisem "Z" tzn. zieleń urządzona...
Opublikowane: 28.07.2004
Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy w/w usługi mogą zostać...
Stan faktyczny: Podatnik jest odbiorcą usług polegających na wykonaniu parkingu przeznaczonego dla potrzeb mieszkańców osiedla mieszkaniowego. Ocena prawna stanu faktycznego: Artykuł 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535/ stanowi, że w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej, do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem...
Opublikowane: 06.04.2004
Podatnik pyta czy w stanie faktycznym j.w. stawka podatku VAT 7%...
Stan faktyczny: Podatnik ogłosił przetarg nieograniczony na wykonanie zadania inwestycyjnego stanowiącego w 70% roboty ogólnobudowlane związane z budową drogi kołowej, które to roboty zostały przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi zaliczone do grupowania PKWiU 45.23.1. W pozostałym zakresie zadanie inwestycyjne obejmuje budowę kanalizacji deszczowej, przebudowę linii kablowej sieci telekomunikacyjnej, sieci telewizji kablowej, sieci gazowej. W zapytaniu zawarto ponadto oświadczenie podatnika, że przedmiotowe...
Opublikowane: 27.06.2003
Jaką stawkę podatku należy stosować do sprzedaży wody...
Urząd Skarbowy Kraków-Krowodrza w odpowiedzi na pismo z dnia 30 maja 2003 r. (data wpływu do Urzędu - 03.06.2003 r.) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje: Spółka przedłożyła pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych z dnia 15.05.2003 r. (fax) adresowane do innego podmiotu. Z treści pisma wynika, że woda demineralizowana została...
Opublikowane: 01.07.2004
Podatnik zwrócił się z pytaniem o stawkę podatku VAT...
Stan faktyczny: W kwietniu 2004 roku podatnik wykonał eksportowe usługi spedycyjno-transportowe. Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia w/w usług powstał po dniu 1 maja 2004r. Ocenia prawna stanu faktycznego: Zgodnie z art.6 ust.1 obowiązującej do dnia 30 kwietnia 2004 roku ustawy z dnia 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz.50 z późn.zm.) - zwanej dalej "starą" ustawą VAT - obowiązek podatkowy powstawał z chwilą wydania (dostarczenia), przekazania, zamiany, darowizny towaru lub wykonania usług, o których...
Opublikowane: 30.07.2004
Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy świadczenie w/w usług...
Stan faktyczny: Podatnik świadczy usługi zaklasyfikowane do symboli PKWiU: 45.21.2 - roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów mostowych, tuneli i przejść podziemnych; 45.23.1- roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg kołowych i szynowych oraz pasów startowych, które to usługi od dnia 1 maja 2004r. podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%. W/w usługi świadczone są na terenie miejskich osiedli mieszkaniowych. Ocena prawna stanu faktycznego: Artykuł 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku...
Opublikowane: 18.02.2005
Czy podmioty świadczące na rzecz komendy policji usługi...
Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że w dniu 27 grudnia 2004 r. w komendzie policji odbył się przetarg na świadczenie usług m.in. w zakresie legalizacji urządzeń do pomiaru stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu ( symbol PKWiU 74.30.16-00.00 ). Podczas wspomnianego przetargu nastąpiła rozbieżność dotycząca opodatkowania ww. usług legalizacji urządzeń. W kalkulacji cenowej jednego z podmiotów świadczących ww. usługi legalizacji nie uwzględniono podatku od towarów i usług w wysokości 22 %, powołując się na art. 15 ust. 6...
Opublikowane: 05.06.2003
Według jakiej stawki podatku od towarów i usług podlega...
Urząd Skarbowy Kraków-Nowa Huta działając na podstawie art. 14a par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 28.04.2003 r. (doręczone do tut. Urzędu w dniu 29.04.2003 r., uzupełnione w dniu 13.05.2003 r.), wyjaśnia, co następuje: Z treści zapytania wynika, że przedmiotem działalności Podatnika jest między innymi sprzedaż licencji do praw autorskich firmie zagranicznej. W ocenie Podatnika sprzedaż ww. licencji oprogramowania jest eksportem usług, w związku z czym podlega stawce podatku...
  porady prawne
opinie
Definicje finansowe
Współpraca
Jeżeli jesteś zainteresowany współtworzeniem serwisu przeczytaj więcej informacji.
guzik Katalog orzeczeń | Słowa kluczowe | Kontakt | Nasi partnerzy | Reklama | O nas | Polityka prywatności | Informacje o cookies | Poleć serwis znajomemu | Pomoc guzik