obramowanie
poradapodatkowa.pl
Szukaj:
obramowanie
Zadaj pytanie
Biuletyn
Zapisz się tutaj, jeśli chcesz otrzymywać biuletyn.
Popularne artykuły
Popularne pytania
Najnowsze artykuły
Najnowsze pytania
Wartościowe linki
z innych dziedzin prawa
Zadaj pytanie
 

Porady Podatkowe – skutecznie i na czas

Jeśli nie znalazłeś(aś) odpowiedzi na swoje pytanie – zapytaj naszego prawnika

Kliknij w guzik rozwiń Wypełnij poniższe pola i zadaj pytanie Otrzymasz bezpłatną wycenę

1. Wpisz tytuł pytania:

2. Wpisz treść pytania:

Załącznik 1:

3. Wprowadź dane kontaktowe:

Imię:  
E-mail:  

Bezpłatną wycenę otrzymasz do 2 godzin

Jeżeli posiadasz kod rabatowy wprowadź go po otrzymaniu wyceny.

Opublikowane: 29.03.2000

Przepis art. 56 ust. 2 w związku z art. 25 i art. 26 ustawy z dnia...

Sygnatura: III RN 96/98

Przepis art. 56 ust. 2 w związku z art. 25 i art. 26 ustawy z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 105, poz. 509 ze zm.) jest niezgodny z art. 64 ust. 3 w związku z art. 2 i art. 31 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483) oraz art. 1 Protokołu Nr 1 do ratyfikowanej przez Polskę w 1993 r. Konwencji z dnia 4 listopada 1950 r. o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności sporządzoną w Rzymie (Dz. U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284), lecz pomimo to zachowuje moc obowiązującą aż do dnia 11 lipca 2001 r. (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 12 stycznia 2000 r., P. 11/98 - ogłoszony w dniu 21 stycznia 2000 r. w Dz. U. Nr 3, poz. 46), chyba że Parlament w terminie wcześniejszym uchwali stosowną zmianę ustawodawczą dotyczącą tego przepisu.

Wybrane Opinie Klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług  nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi  ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.

Zbyszek


Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.

Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.

Pozdrawiam i do miłego, Henryk


Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!

Małgorzata


Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.

Jacek


Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!

Zbyszek


Cóż ja mogę napisać. Jedynie chwalić w niebiosa, wszystkich Prawników którzy na łamach tego portalu, pomagają, za dość niską cenę, zwykłym „Kowalskim”  w ich problemach Zwłaszcza wielkie dzięki dla Pani Elizy - PROFESJONALISTKA W PEŁENEJ KRASIE!!!

Stały klient Tomasz.


Tak profesjonalnego portalu prawniczego nie spotkałam, mimo szuflowania w necie! Nie musicie się obawiać o dużą konkurencję bo wiarygodność Wasza pozwala w razie potrzeby tylko TUTAJ kliknąć! Sposób informowania klienta poprzez  maile, to przykład jak serio podchodzicie do załatwienia sprawy, zaangażowanie się paru prawników do jednej kwestii problemu to również zasługuje na "piec z plusem". Jesteście WIELCY! nikt Wam do tej pory dorównać nie jest w stanie! Pozdrowienia dla całej ekipy tego portalu.

Iwona


Wspaniały serwis, wspaniali prawnicy. Szybka odpowiedź na pytanie i, co najważniejsze, wyczerpująca odpowiedź. Prawnicy są wspaniali, dostałam bardzo przejrzystą odpowiedź, zawierającą ważne szczegóły. Pani prawnik dokładnie doradziła mi, co mam robić, jak działać, jakie mam możliwości, co mam uwzględnić, pisząc wniosek, z jakiego paragrafu i co dla mnie ważne – napisała także od siebie, co najlepiej wypisać i na co zwracać uwagę. Gorąco polecam.

Agnieszka


Serdecznie dziękuję za szybką i wyczerpującą opinię. Szczerze mówiąc, korzystałam z porad kilku prawników. Zdecydowanie jesteście najbardziej solidni, widać w opinii, że przygotowana jest dla konkretnej sprawy, a przygotowujący ją prawnik wnikliwie przeanalizował konkretną sytuację, a nie tylko cytował fragmenty prawa autorskiego. Pozdrawiam i dziękuję.

Anna


Polecam ten serwis, ponieważ oprócz fachowej i wyczerpującej odpowiedzi na moje pytania potrafią zrozumieć ludzkie nieszczęście. Na pewno przy kolejnych sprawach prawnych zwrócę sie do waszego serwisu.

Serdecznie dziękuje i pozdrawiam Krzysztof.


Dziękuję za fachową poradę – bardzo mnie uspokoiła. Pani sędzia podczas rozprawy, uzasadniając swoje stanowisko w sprawie, również powołała się na cytowane przez Pana artykuły. Pozdrowienia dla Pana Lenowieckiego – od dziś polecam wszystkim EPORADY24.

Danuta


Fachowa porada bardzo dokładnie opisana szybko na temat miałem uczucie że rozmawiam z prawnikiem w cztery oczy - gorąco polecam.

Maciej


Super profesjonalna porada!!!! Polecam wszystkim fachowców którzy na łamach tego portalu pomagają zwykłym „Kowalskim” w sprawach dla Nich trudnych i niezrozumiałych. Starannie z wielką dokładnością opisany problem został wytłumaczony i zaproponowany tok załatwienia problemu za co, z całego serca DZIĘKUJE!!!!

Tomasz


Dziękuję za szybką i rzetelną pomoc. Do porad prawnych udzielanych internetowo podchodziłam raczej ostrożnie. Jednak po kilku wizytach w kancelariach prawnych, w których prawnik rezerwuje sobie czas ok. 15 min na klienta, a ponadto udziela odpowiedzi z głowy, bez żadnego wcześniejszego przygotowania, mówiąc: „prawdopodobnie”, z żalem stwierdziłam, że straciłam tylko czas i pieniądze. W związku z tym po przestudiowaniu kilku porad w interesującym mnie temacie postanowiłam spróbować skorzystać z serwisu ePorady24.pl. Opisałam jak najdokładniej zaistniałą sytuację i w ciągu 2 dni otrzymałam wyczerpującą i jasną odpowiedź. Byłam bardzo mile zaskoczona. Tutaj prawnik ma czas, aby przetrawić problem, zajrzeć gdzie trzeba, aby pomóc w rozwiązaniu sytuacji, i to jest WIELKI PLUS tego portalu. Polecam wszystkim taka formę!

Małgosia


Dziękuję za jasną, rzeczową i bardzo szybką odpowiedź. Dzięki waszej pomocy sprawę w sądzie wygrałam. Wszystkim będę polecać Wasz portal eporady24.

Joanna


Serdecznie dziękuję prawnikom tego portalu za pomoc. Odpowiedzi były naprawdę rzetelne i, co ważne, udzielane bardzo szybko. Wiem, „na czym stoję”. Wiedzy nigdy za wiele, w kancelarii bywało, że po opisaniu swojego problemu dowiadywałem się jedynie, że sprawa jest ciekawa i trudna, traciłem czas, pieniądze i wiedziałem tyle, co wiedziałem. W przypadku tego portalu tak się nie da – jest pytanie i jest wyczerpująca odpowiedź. Osobiście jestem bardzo zadowolony z porady.

Roman


BARDZO POLECAM. Sprawa z którą się zwróciłem wydawała się bez wyjścia. Wplątałem się w bardzo skomplikowany "układ" współpracy z dużym producentem materiałów budowlanych. Sądziłem, że mając gwarancję + aprobaty + deklaracje + faktury i wykonując usługi na wysokim poziomie mogę spać spokojnie. Myliłem się. Realia okazały się bardzo brutalne. Byłem załamany - wszystkie próby zainteresowania różnych instytucji były nieskuteczne. Pani Eliza wskazała mi sposób i czynnie POMOGŁA w jego wprowadzeniu. Wiem, że do ostatecznego rozstrzygnięcia minie jeszcze sporo czasu. Sprawa jest naprawdę bardzo trudna. Odzyskałem jednak wiarę w siebie i ludzi. Kontakt bardzo dobry - o wiele lepszy od kontaktów z innymi prawnikami. Jeszcze raz gorąco POLECAM.

Zbyszek.


Panie, Panowie, nie marnujcie czasu na przeszukiwanie internetu i poszukiwanie właściwych rozwiązań co do waszych prywatnych spraw. Napiszcie zapytanie do „eporady24”, a szybko, konkretnie i na temat dostaniecie odpowiedź... Za niewielką opłatą uzyskałem nie „odpowiedź”, lecz „odpowiedzi”, bo było ich kilka i jestem w pełni usatysfakcjonowany.

Pozdrawiam serdecznie, Jarek


Jeżeli w poradach rozdawaliby Oskary, na pewno bym wysłał nominację do Oskara na eporady24.

Pozdrawiam, Piotr


Dziękuję bardzo za rzetelną i wyczerpującą odpowiedź. Od jakiegoś czasu słyszałam różne sprzeczne opinie dotyczące mojego problemu i szczerze mówiąc, nie bardzo wiedziałam, do kogo się zwrócić, by uzyskać potrzebne informacje. W stosownym urzędzie nie dowiedziałam się niestety niczego konkretnego, a korzystanie z drogich usług biur doradczych nie wchodziło w grę. Państwa konkurencja w internecie wyceniła mój problem drożej. Pan Aleksander Słysz dokładnie przeanalizował moje pytania i rozwiał wątpliwości. Teraz wiem, jakie powinnam podjąć kroki w najbliższej przyszłości. Przyznam się, że obawiałam się krótkiej, lakonicznej odpowiedzi, niekoniecznie adekwatnej do wpłaconej kwoty, ale jestem pozytywnie zaskoczona. Duży plus za możliwość zadawania pytań dodatkowych.

Dziękuję i pozdrawiam cały zespół, Roksana


Chodziło o jedną sprawę - zadałem w sumie 5 pytań. Myślałem że odpowiedź to będzie kilka zdań tymczasem dostałem kilka stron naprawdę fachowej porady - każdy problem został dokładnie opisany. Teraz praktycznie nie muszą wynajmować prawnika - dostałem gotowe rozwiązanie. Mało tego prócz porady dosłałem kilkadziesiąt innych źródeł (książki internet) których znalezienie i zweryfikowanie zajęło by mi pewnie bardzo dużo czasu. A co do ceny to muszę bez wahania przyznać że usługa była za pól darmo w porównaniu do ilości wiedzy jaką dostałem.

Krzysztof

 


Skarżący - Grażyna K., Antoni T., Regina M.-B., Barbara K., Barbara W. i Jacek G., po bezskutecznym wezwaniu Rady Miasta G. do usunięcia naruszenia prawa, na podstawie art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (jednolity tekst: Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zm. - powoływanej nadal jako: ustawa o samorządzie terytorialnym) wnieśli skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego-Ośrodka Zamiejscowego w Gdańsku na uchwałę <...> Rady Miasta G. z dnia 26 kwietnia 1995 r. w sprawie zmiany uchwały <...> Rady Miasta G. z dnia 28 grudnia 1994 r. w sprawie wprowadzenia czynszu regulowanego w lokalach tworzących mieszkaniowy zasób Gminy Miasta G., uchylenia uchwały <...> z dnia 25 stycznia 1995 r. w sprawie zmiany uchwały <...> Rady Miasta G. z dnia 28 grudnia 1994 r. w sprawie wprowadzenia czynszu regulowanego w lokalach tworzących mieszkaniowy zasób Gminy Miasta G. oraz daty wejścia w życie czynszu regulowanego na obszarze Gminy Miasta G. (Monitor R.M.G. Nr 27, poz. 285), zarzucając, że uchwała ta narusza art. 56 ust. 2 w związku z art. 5, art. 25 oraz art. 26 ustawy z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 105, poz. 509 ze zm. - powoływanej nadal jako: ustawa o najmie lokali mieszkalnych) w związku z art. 40 oraz art. 41 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 16, poz. 95 ze zm.), a także w związku z art. 3 ust. 1 i ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i art. 71 ust. 1 Ustawy Konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r. o wzajemnych stosunkach między władzą ustawodawczą i wykonawczą Rzeczypospolitej Polskiej oraz o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 84, poz. 426) i wnosząc na tej podstawie o uchylenie zaskarżonej uchwały, względnie o stwierdzenie jej nieważności w zakresie, w jakim jej przepisy dotyczą lokali mieszkalnych w budynkach stanowiących przedmiot prywatnej własności, a więc zgodnie z art. 4 ustawy o najmie lokali mieszkalnych - w budynkach nie stanowiących mieszkaniowego zasobu Gminy Miasta G. W uzasadnieniu powyższej skargi podniesiono w szczególności, że w § 1 zaskarżonej uchwały wprowadzony został obowiązek stosowania ustalonych nią stawek czynszu regulowanego we wszystkich lokalach znajdujących się na terenie Gminy Miasta G., a więc także w lokalach stanowiących własność prywatną (chociaż wprost nie zostały one tam wymienione), które tym samym - wbrew postanowieniom art. 5 oraz art. 25 ustawy o najmie lokali mieszkalnych - faktycznie zaliczone zostały do mieszkaniowego zasobu gminy. Tymczasem lokale mieszkalne w budynkach prywatnych w ujęciu przepisów tej ustawy nie należą - zdaniem skarżących - do mieszkaniowego zasobu gminy, a wysokości czynszu najmu mieszkań w tych lokalach dotyczy art. 56 ust. 2 ustawy o najmie lokali mieszkalnych, wedle którego czynsz ten powinien być ustalany zgodnie z przepisami art. 25 i art. 26 ustawy o najmie lokali mieszkalnych, a więc "nie może on przekroczyć 3% wartości odtworzeniowej lokalu", obliczonej zgodnie z art. 25 ust. 3 i ust. 4 tej ustawy. Tymczasem, zaskarżona uchwała naruszyła te zasady, a w konsekwencji naruszyła także interesy prawne właścicieli tych budynków, ponieważ lokatorzy mieszkań najmowanych w tych budynkach, powołując się na powyższą uchwałę Rady Miasta G., odmawiają zapłaty czynszu w granicach 2,1%-3% wartości odtworzeniowej zajmowanych mieszkań, obliczonej wedle aktualnego wskaźnika przeliczeniowego określonego przez wojewodę, a więc czynszu procentowo wyższego od tego, jaki ustalony został w zaskarżonej uchwale przez Radę Miasta G.

 


W odpowiedzi na skargę Gmina Miasta G. zarzuciła, że skarżący mylnie wywodzą, jakoby czynsz regulowany obowiązani byli opłacać jedynie najemcy lokali tworzących mieszkaniowy zasób gminy. Art. 56 ust. 2 ustawy o najmie lokali mieszkalnych stanowi bowiem podstawę do rozszerzenia obowiązku opłacania tzw. czynszu regulowanego, aż do roku 2004, także na najemców lokali mieszkalnych znajdujących się w domach stanowiących własność prywatną. Poza tym, ustalone w zaskarżonej uchwale Rady Miasta G. stawki czynszu regulowanego odpowiadają wymaganiom ustawy, bowiem nie przekraczają 3% wartości odtworzeniowej zajmowanych mieszkań, natomiast ustawa o najmie lokali mieszkalnych nie określa dolnej granicy czynszu regulowanego.

Naczelny Sąd Administracyjny-Ośrodek Zamiejscowy w Gdańsku wyrokiem z dnia 11 grudnia 1997 r. <...> stwierdził niezgodność z prawem zaskarżonej uchwały w tej części, w jakiej wynika z niej, że dotyczy ona wprowadzenia czynszu regulowanego w lokalach mieszkalnych na terenie Gminy Miasta G. także w odniesieniu do lokali stanowiących własność prywatną (§ 1 ust. 1 i ust. 2). W uzasadnieniu tego wyroku Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził w szczególności, że art. 56 ust. 2 ustawy o najmie lokali mieszkalnych stanowi jedynie, iż czynsz z tytułu najmu lokali w domach stanowiących własność prywatną, nawiązanego w sposób określony w ust. 1 tego przepisu, ustala się zgodnie z przepisami o czynszu regulowanym. Przepis ten nie oznacza jednak, że Rada Gminy miała uprawnienie do uchwalenia zróżnicowanych stawek czynszu, o jakich mowa w art. 26 tej ustawy, także w odniesieniu do lokali nie tworzących mieszkaniowego zasobu gminy (art. 25 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 ustawy o najmie lokali mieszkalnych).

Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego pismem z dnia 22 lipca 1998 r. <...> wniósł rewizję nadzwyczajną od powyższego wyroku, zarzucając mu rażące naruszenie prawa materialnego, a w szczególności art. 26 ust. 2 i art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych oraz na podstawie art. 57 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368 ze zm.) wniósł o jego uchylenie i oddalenie skargi lub o uchylenie wyroku i przekazanie sprawy Naczelnemu Sądowi Administracyjnemu-Ośrodkowi Zamiejscowemu w Gdańsku do ponownego rozpoznania. W uzasadnieniu rewizji nadzwyczajnej podniesiono w szczególności, że zaskarżony wyrok opiera się na błędnej interpretacji przepisów, skoro przyjmuje, że art. 56 ust. 2 ustawy o najmie lokali mieszkalnych nie przyznaje Radzie Gminy uprawnienia do ustalania (w okresie do 2004 roku włącznie) czynszu najmu lokali, w których stosunek najmu nawiązany został na podstawie decyzji administracyjnych o przydziale lub innego tytułu prawnego (art. 56 ust. 1 tej ustawy), a położonych w domach stanowiących własność prywatną. Tymczasem art. 56 ust. 2 ustawy o najmie lokali mieszkalnych odsyła w kwestii sposobu ustalania czynszu najmu, w wypadku tego typu lokali mieszkalnych, do "przepisów o czynszu regulowanym", czyli do art. 26 i art. 26a tej ustawy. Przepisy te nie zawierają żadnego ograniczenia dotyczącego ich stosowania wyłącznie do lokali tworzących zasób mieszkaniowy gminy, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych, skąd wynika, że stosuje się je także do innych lokali mieszkalnych nie wymienionych w art. 25 ust. 1 tej ustawy. Przemawia za tym również, co podniesiono w rewizji nadzwyczajnej, wykładnia celowościowa przepisów przedmiotowej ustawy, chodzi bowiem o ochronę dotychczasowych najemców lokali przed wolnym czynszem, jeżeli najem został nawiązany w sposób określony w art. 56 ust. 1 ustawy o najmie lokali mieszkalnych.

W odpowiedzi na rewizję nadzwyczajną skarżący wnieśli o jej odrzucenie, zarzucając, że wniesiona została z uchybieniem terminu sześciomiesięcznego do jej wniesienia, liczonego od dnia ogłoszenia zaskarżonego wyroku; albo o oddalenie rewizji nadzwyczajnej, podnosząc w uzasadnieniu tego wniosku, że przepisy art. 56 ust. 2 w związku z art. 25 ust. 1 ustawy o najmie lokali mieszkalnych wskazują, iż wolą ustawodawcy było zróżnicowanie sytuacji prawnej podmiotów zobowiązanych do opłacania tzw. czynszu regulowanego, niedopuszczenie do ustalania stawek czynszu w wysokości niezgodnej z przepisami ustawy oraz odrębne uregulowanie statusu prawnego lokali (budynków) mieszkalnych, których najemcy płacą tzw. czynsz regulowany, a to poprzez przyznanie wynajmującym prawa ustalania tego czynszu przy zachowaniu limitów ustawowych. W opinii skarżących, przepisy art. 56 ust. 2 w związku z art. 25 ust. 1 ustawy o najmie lokali mieszkalnych powinny być interpretowane w sposób zgodny z postanowieniami art. 21 i art. 64 w związku z art. 2, art. 8, art. 32 i art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz z art. 1 Protokołu Nr 1 do Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności. Bowiem w przeciwnym razie należałoby dojść do wniosku, iż konsekwencją obowiązujących rozwiązań prawnych musiałaby być świadoma zgoda na dekapitalizację budynków mieszkalnych stanowiących własność osób fizycznych, w których stawki czynszu regulowanego ustalanego przez rady gmin nie pokrywają nawet w niezbędnym zakresie kosztów, o których mowa w art. 21 ustawy o najmie lokali mieszkalnych.

Rozpoznając powyższą sprawę Sąd Najwyższy stanął na stanowisku, że skoro art. 20 ust. 2 zdanie pierwsze ustawy o najmie lokali mieszkalnych stanowi, że wysokość tzw. czynszu regulowanego ustala się w sposób określony w ustawie "w wypadkach przewidzianych w ustawie", to biorąc pod uwagę dyspozycję art. 56 ust. 2 in fine tej ustawy oznacza to, że tzw. czynsz regulowany opłacają nie tylko "najemcy lokali tworzących mieszkaniowy zasób gminy oraz stanowiących własność Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych lub osób prawnych prowadzących eksploatację budynków w celach nie zarobkowych, z wyjątkiem spółdzielni mieszkaniowych" (art. 25 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 ustawy o najmie lokali mieszkalnych, przy uwzględnieniu wyjątków określonych wyraźnie w ustawie - por. art. 66 ust. 1 ustawy o najmie lokali mieszkalnych), lecz także najemcy innych lokali mieszkalnych (nie wymienionych w art. 25 ust. 1 ustawy o najmie lokali mieszkalnych), o ile ustawa tak stanowi. Dotyczy to w szczególności również najemców lokali stanowiących własność osób fizycznych, jeżeli stosunek najmu tych lokali nawiązany został w sposób określony w art. 56 ust. 1 ustawy o najmie lokali mieszkalnych (por. także art. 57 oraz art. 57a ustawy o najmie lokali mieszkalnych). Co więcej, w art. 56 ust. 2 ustawy o najmie lokali mieszkalnych nie została przyznana żadnemu podmiotowi (w tym także właścicielom lokali lub budynków mieszkalnych) kompetencja do ustalania stawek czynszu, natomiast użyty w tym kontekście zwrot modalny "zgodnie z" wskazuje jednoznacznie, że w tym wypadku należy stosować wprost i w pełnym zakresie przepisy dotyczące tzw. czynszu regulowanego, a tym samym brak jest w tym wypadku podstaw prawnych do stosowania odmiennych reguł naliczania czynszu najmu.

Równocześnie jednak Sąd Najwyższy powziął zasadniczą wątpliwość co do zgodności art. 56 ust. 2 w związku z art. 25 i art. 26 ustawy o najmie lokali mieszkalnych z art. 31 ust. 3 oraz art. 64 ust. 3 i art. 32, a także art. 2, art. 31 ust. 2 i ust. 3 oraz art. 32 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483) oraz art. 1 Protokołu Nr 1 do ratyfikowanej przez Polskę w 1993 r. Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (Dz. U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284) i w tej sytuacji, działając na podstawie art. 193 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, przedstawił Trybunałowi Konstytucyjnemu pytanie prawne w tej sprawie.

Wyrokiem z dnia 12 stycznia 2000 r. (P. 11/98 - ogłoszonym w dniu 21 stycznia 2000 r. w Dz. U. Nr 3, poz. 46) Trybunał Konstytucyjny orzekł, że: po pierwsze - art. 56 ust. 2 w związku z art. 25 i art. 26 ustawy o najmie lokali mieszkalnych jest niezgodny z art. 64 ust. 3 w związku z art. 2 i art. 31 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz w związku z art. 1 Protokołu Nr 1 do Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, bowiem wprowadzone nim ograniczenia prawa własności ustanowiono z naruszeniem wymagań określonych w tych przepisach konstytucyjnych; oraz po drugie - Trybunał Konstytucyjny skorzystał równocześnie z kompetencji określonej w art. 190 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w myśl której orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego nie wchodzi w życie z dniem jego ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, jeżeli Trybunał Konstytucyjny określi inny termin (w wypadku ustawy termin ten nie może być dłuższy aniżeli osiemnaście miesięcy) utraty mocy obowiązującej aktu normatywnego lub przepisu prawnego uznanego za niezgodny z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej i w danym wypadku orzekł, że art. 56 ust. 2 ustawy o najmie lokali mieszkalnych utraci moc dopiero z dniem 11 lipca 2001 r., czyli dokładnie po upływie osiemnastu miesięcy od daty ogłoszenia wyroku Trybunału Konstytucyjnego w powyższej sprawie, chyba że Parlament w terminie wcześniejszym uchwali stosowną zmianę ustawodawczą dotyczącą art. 56 ust. 2 ustawy o najmie lokali mieszkalnych.

Mając na uwadze, że orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego mają moc powszechnie obowiązującą (art. 190 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej) i w rozpoznawanej sprawie Sąd Najwyższy jest związany powyższym wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, także w tym zakresie, w jakim wyrok ten przesądził o tym, że niezgodny z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej art. 56 ust. 2 ustawy o najmie lokali mieszkalnych utraci moc obowiązująca dopiero z dniem 11 lipca 2001 r., Sąd Najwyższy na podstawie art. 39315 kpc uwzględnił zarzuty rewizji nadzwyczajnej i uchylił zaskarżany nią wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego-Ośrodka Zamiejscowego w Gdańsku z dnia 11 grudnia 1997 r. <...> oraz oddalił skargę.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

 

Porady Podatkowe – skutecznie i na czas

Jeśli nie znalazłeś(aś) odpowiedzi na swoje pytanie – zapytaj naszego prawnika

Kliknij w guzik rozwiń Wypełnij poniższe pola i zadaj pytanie Otrzymasz bezpłatną wycenę

1. Wpisz tytuł pytania:

2. Wpisz treść pytania:

Załącznik 1:

3. Wprowadź dane kontaktowe:

Imię:  
E-mail:  

Bezpłatną wycenę otrzymasz do 2 godzin

Jeżeli posiadasz kod rabatowy wprowadź go po otrzymaniu wyceny.


»Czytaj inne orzeczenia

Opublikowane: 16.03.2005
Czy mieszkańcy Spółdzielni Mieszkaniowej powinni płacić...
W rozpatrywanym wniosku zapytujący - Spółdzielnia Mieszkaniowa przedstawił następujący stan faktyczny: Budynek mieszkalny wraz z podziemnymi garażami został oddany w roku 2002 do użytkowania jego mieszkańcom. Koszt jego budowy został w całości przez nich sfinansowany. Wykonawca po zakończeniu poszczególnych etapów budowy wystawiał fakturę VAT. Lokatorowi przysługuje prawo do własności lokalu.Zdaniem wnioskodawcy mieszkańcy nie powinni płacić podatku VAT od ustanowienia odrębnej własności lokalu lub garażu, gdyż nie występuje obrót pieniędzy, jest to tylko...
Opublikowane: 28.02.2005
Czy można dokonać najmu lokalu, będącego własnością osoby...
Pismem z dnia 27 stycznia 2005 roku podatnicy zwrócili się o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego w odniesieniu do nastepujacego stanu faktycznego: wnioskodawca zakupił część budynku na własne nazwisko - prywatnie, nie w ramach prowadzonej przez siebie działalności. Obecnie zakupioną część budynku planuje wynająć spółce cywilnej której udziałowcami są wnioskodawca w 50% i jego małżonka również w 50%. W związku z powyższym wnioskodawcy zwracają się z zapytaniem: czy można dokonać najmu...
Opublikowane: 10.03.2005
Czy wynajem lokalu na cele mieszkaniowe korzysta ze zwolnienia od...
dotyczy: informacji Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wieliczce z dnia 19.08.2004 r., nr PP-443/48/04 w sprawie opodatkowania wynajmu lokalu na cele mieszkalne w budynku niemieszkalnym. Dokonując na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 ze zm.) weryfikacji ww. informacji, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie prostuje zawartą w niej ocenę prawną. Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że jest Pan właścicielem budynku, z lokalami użytkowymi na wynajem. Jednak z powodu braku zainteresowanych wynajmem lokali...
Opublikowane: 28.02.2005
Pytanie dotyczy zwolnienia od podatku kwot pieniężnych,...
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stwierdzam, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27.01.2005 r., który wpłynął w dniu 31.01.2005 r. do tut. urzędu, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia od podatku kwot pieniężnych, wniesionych w efekcie postępowania przetargowego, przewyższających wartość wymaganego wkładu budowlanego, mieszkaniowego bądź...
Opublikowane: 09.06.2004
Jak należy opodatkować sprzedaż lokali mieszkalnych nabytych w...
Dokonując na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) weryfikacji ww. informacji, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie uzupełnia zawartą w niej ocenę prawną. Opisany w zapytaniu stan faktyczny przedstawia się następująco: Jako właściciel budynku, nabytego w drodze spadku, wynajmował Pan znajdujące się w nim lokale na cele mieszkalne i użytkowe. W 2002 r. utracił Pan zwolnienie od podatku z uwagi na przekroczenie z tytułu wynajmu wartości sprzedaży uprawniającej do korzystania ze zwolnienia. Od tego...
Opublikowane: 06.07.2004
Pytanie dotyczy bezumownego fakturowania usług najmu.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wynajmujący wypowiedział umowę użytkowania lokalu Najemcy zalegającemu z zapłatą za najem lokalu użytkowego ponad dwa miesiace. Najemca, mimo wypowiedzenia umowy przez wynajmującego nadal korzysta z lokalu. W związku z tym wynajmujący wystawia faktury VAT za bezumowne korzystanie z pomieszczeń, a obrót i podatek należny deklaruje w deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7. W art. 2 ustawy z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), wymienione są...
Opublikowane: 05.10.2004
Dotyczy określenia prawidłowego wystawiania faktur za...
W swoim piśmie podatnik zwraca się z prośbą o stanowisko Urzędu czy istnieje możliwość wystawiania faktur za comiesięczne opłaty za eksploatację na rzecz osób nie będących członkami spółdzielni, którzy wynajmują lokale od członków spółdzielni mieszkaniowej i ponoszą z tego tytułu koszty związane z eksploatacją tych lokali. Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola informuje, iż nie znajduje podstaw prawnych by można było wystawić fakturę na osobę inną niż członek spółdzielni. Spółdzielnia nie jest stroną czynności cywilnoprawnej umowy najmu,...
Opublikowane: 06.12.2004
Czy gmina jako jeden ze współwłaścicieli we wspólnocie...
W odpowiedzi na pismo z dnia 14 października 2004r. l.dz. AN/1979/2004 stanowiące zapytanie w zakresie podatku od towarów i usług, w szczególności w przedmiocie rozliczeń gminy jako właściciela lokali znajdujących się w budynkach wspólnot mieszkaniowych a najemcami tych lokali, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje: Stanowisko tut. Organu w...
Opublikowane: 06.12.2004
Czy rozliczenie opłat za media w budynkach wspólnot...
W odpowiedzi na pismo z dnia 19 października 2004r. l.dz. K/95/04 stanowiące zapytanie w zakresie podatku od towarów i usług, w szczególności czy zasady rozliczeń dokonywane przez gminę jako właściciela lokali znajdujących się w budynkach wspólnot mieszkaniowych a najemcami tych lokali komunalnych, dotyczą także najemców lokali komunalnych znajdujących się w budynkach będących w całości własnością gminy, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty działając na podstawie art. 14 a § 1...
Opublikowane: 06.12.2004
Czy opłaty za media w budynkach wspólnot mieszkakniowych...
W odpowiedzi na pismo złożone w dniu 25 października 2004r. znak: AN BS-I/5366/2004 stanowiące zapytanie w zakresie podatku od towarów i usług, w szczególności rozliczeń Gminy - jako właściciela lokali położonych w budynkach wspólnot mieszkaniowych i w pozostałych budynkach - z najemcami lokali komunalnych, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje:...
  porady prawne
opinie
Definicje finansowe
Współpraca
Jeżeli jesteś zainteresowany współtworzeniem serwisu przeczytaj więcej informacji.
guzik Katalog orzeczeń | Słowa kluczowe | Kontakt | Nasi partnerzy | Reklama | O nas | Polityka prywatności | Informacje o cookies | Poleć serwis znajomemu | Pomoc guzik