Kategoria: Podatek VAT

Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Wpisz tutaj swoje pytanie, a trafi ono do naszego prawnika specjalisty.

Rezygnacja z podatku VAT a korekty

Autor: Aleksander Słysz • Opublikowane: 2017-06-16

Zrezygnowałem z podatku VAT od 1.01.2017, składając VAT-R. Czy należy dokonać korekty VAT naliczonego z faktur rat leasingowych i opłaty wstępnej od samochodu osobowego (leasing operacyjny zawarty w 8.05.2016 i odliczono 50% VAT-u jako samochód wykorzystywany prywatnie i w działalności). Czy dokonując korekty VAT od środków trwałych i wyposażenia (po rezygnacji z VAT), mogę kwotę VAT z korekt wrzucić w koszty działalności i jak ewentualnie zaksięgować? Czy do korekty przy rezygnacji z VAT-u trzeba doliczyć odsetki? Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą i prowadzę książkę przychodów i rozchodów.

Aleksander Słysz

Przepisy o korekcie (art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług) nie wprowadzają obowiązku korekty podatku naliczonego od opłat leasingowych, opłaty wstępnej czy nawet kosztów eksploatacji. Podobnie wskazuje się w doktrynie np. K. Klimek (QA 691202, Lex/el): „wykup pojazdu i powrót do zwolnienia podmiotowego skutkuje koniecznością korekty VAT naliczonego od ceny wykupu. (…) Należy również zauważyć, że przepisy o korekcie nie dotyczą podatku naliczonego od opłat leasingowych czy kosztów eksploatacji (usług), ale nabycia towarów – w tym wiec przypadku wydatków na wykup samochodu”.

 

Dokonując korekty w zakresie towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez Pana do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszt podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów kwota podatku od towarów i usług, nieuwzględniona w wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji zgodnie z art. 22a–22o, lub dotycząca innych rzeczy lub praw niebędących środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi podlegającymi tej amortyzacji – w tej części, w jakiej dokonano korekty powodującej zmniejszenie podatku odliczonego zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

 

Nie bardzo rozumiem Pana pytanie o odsetki, niemniej jednak pozwolę sobie zauważyć, że VAT-u z korekt w trybie art. 91 nie wpłaca się z odsetkami.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Wpisz tutaj swoje pytanie, a trafi ono do naszego prawnika specjalisty.

Podobne materiały

Jak rozliczyć wynajem garażu?

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą i płacę podatek VAT. Razem z mężem posiadamy mieszkanie, które chcielibyśmy wynająć osobie prywatnej na cele mieszkalne. Mamy też garaż, który chcemy wynająć spółce z o.o., która chciałaby za ten wynajem faktury VAT. Czy mogę wystawiać faktury VAT za wynajem garażu jako osoba prywatna i płacić VAT razem z VAT-em z działalności? Czy umowa wynajmu powinna być zawarta z dwoma małżonkami, czy może być zawarta z jednym małżonkiem? Czy za taki wynajem (mieszkania i garażu) mogę płacić zryczałtowany 8,5% podatek?

Ograniczenie kosztów przy sprzedaży samochodów firmowych

Mam w działalności gospodarczej dwa samochody: zakupiony w 2010 roku, po leasingu finansowym, w pełni zamortyzowany, pełne odliczenie VAT-u,  zakupiony z leasingu w 2014 roku, w trakcie amortyzacji, około 3 tys. odpisanego VAT-u z ostatniej faktury. Chciałbym sprzedać obydwa. Chciałbym ograniczyć koszty przy sprzedaży tych samochodów firmowych. Czy wycofać je na użytek własny, podarować i sprzedać?

Zamówienia od kontrahenta spoza Unii

Otrzymuję zamówienia od kontrahenta zagranicznego spoza Unii (płatne w euro). Wykonanie tego zamówienia zlecam firmie polskiej,
z którą zawieram umowy z rozbiciem na fakturowanie w kilku częściach w euro. Firma wystawia mi faktury, częściowe VAT w euro. Czy mogę należność główną za wystawione faktury zapłacić w euro, natomiast wyliczony VAT w złotówkach, po przeliczeniu po kursie NBP, tj. na dzień wcześniejszym od daty wystawienia faktury?

Odroczenie terminu płatności podatku i ponowne rozłożenie na raty

Posiadam zaległy podatek VAT w kwocie prawie 200 tys. zł. Firma zbankrutowała, złożyłam wniosek do urzędu skarbowego o rozłożenie na raty. Dostałam odpowiedź pozytywną, spłacam po 1 tys. zł, ale okres spłat mam tylko na 10 miesięcy. Zbliża się koniec, a nie jestem w stanie zapłacić ostatniej, tak ogromnej raty. Czy mogę znowu poprosić naczelnika o dalsze rozłożenie na raty moich zaległości?


Szukamy prawników » wizytówka Zadaj pytanie »
0.025654077529907 sek.