obramowanie
poradapodatkowa.pl
Szukaj:
obramowanie
Zadaj pytanie
Biuletyn
Zapisz się tutaj, jeśli chcesz otrzymywać biuletyn.
Popularne artykuły
Popularne pytania
Najnowsze artykuły
Najnowsze pytania
Wartościowe linki
z innych dziedzin prawa
Zadaj pytanie
 

Źródło Gazeta Podatkowa

Zwrot podatku na konto bankowe

Autor: Małgorzata Żujewska; Gazeta Podatkowa Nr 11 (843) z dnia 2012-02-06

Numeru rachunku bankowego, na który fiskus ma przelać nadpłatę wynikającą z rocznego rozliczenia podatku dochodowego, nie można podać w zeznaniu. Trzeba wypełnić i złożyć oddzielny formularz: ZAP-3, NIP-7 albo CEIDG-1. Wybór odpowiedniego zgłoszenia zależy od statusu ewidencyjnego podatnika.

 

Formy zwrotu

Urząd skarbowy oddaje nadpłatę wynikającą z rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych przelewem lub gotówką. Zwrot w gotówce może przybrać formę przekazu pocztowego albo wypłaty w kasie. Stanowi o tym art. 77b § 1 Ordynacji podatkowej.

 

Nie każdy może wybrać formę zwrotu pieniędzy. Osobom zobowiązanym do posiadania rachunku bankowego nadpłata zostanie przelana na wskazane konto. Do tej kategorii podatników należą zajmujący się działalnością gospodarczą zobowiązani do prowadzenia księgi podatkowej (z wyjątkiem mikroprzedsiębiorców). Pozostałe osoby mogą zdecydować, w jaki sposób otrzymają nadwyżkę podatku dochodowego. Coraz więcej z nich wybiera operacje bezgotówkowe. Cieszą się one rosnącą popularnością ze względu na to, że – w porównaniu ze zwrotem nadpłaty w gotówce – pozwalają zaoszczędzić czas i pieniądze.

 

Ten, kto chce otrzymać nadpłatę przekazem pocztowym, pokrywa bowiem związane z tym wydatki. Nadpłata jest pomniejszana o opłatę pobieraną przez Pocztę Polską. Wynosi ona obecnie 1% od kwoty przekazu + 5,20 zł. Chcąc natomiast otrzymać nadpłatę w kasie, trzeba osobiście udać się po nią w wyznaczonym dniu. Wypłaty nie zawsze przy tym realizuje urząd skarbowy. Może on podpisać umowę o świadczenie usług z zakresu obsługi kasowej z bankiem lub inną instytucją.


Nadpłata nieprzekraczająca 8,80 zł zwracana jest, na wniosek podatnika, tylko w kasie.


Pieniądze na koncie

Dyspozycje co do formy zwrotu nadpłaty najlepiej zamieścić w zeznaniu rocznym - w rubryce przeznaczonej na podanie informacji uzupełniających. Nie można tam jednak wpisać numeru rachunku bankowego.

 

Ministerstwo Finansów, odpowiadając na interpelację poselską z dnia 21 lipca 2011 r., nr 23841, przypomniało, że z możliwości podawania informacji o rachunku bankowym w zeznaniu podatkowym zrezygnowano już kilkanaście lat temu ze względu na ryzyko nadużyć podatkowych. Umieszczenie w nim numeru konta, kwoty nadpłaty i podpisu podatnika może prowadzić do wyłudzania zwrotu podatku przez nieuprawnione osoby. Z tego powodu informację o rachunku bankowym, na który urząd skarbowy ma przelać nadpłatę podatku dochodowego, podaje się w osobnym formularzu.

 

W zależności od statusu ewidencyjnego podatnika należy posłużyć się drukiem: ZAP-3, NIP-7 albo CEIDG-1 (szczegóły w tabeli). Żaden z nich nie jest załącznikiem do zeznania. ZAP-3 oraz NIP-7 składa się bezpośrednio w urzędzie skarbowym. CEIDG-1, przeznaczony dla przedsiębiorców, przesyła się do CEIDG.

 

Zgłoszenie na odpowiednim formularzu trzeba złożyć, gdy informacje o osobistym rachunku bankowym podawane są po raz pierwszy albo wymagają aktualizacji. ZAP-3, NIP-7 albo CEIDG-1 jest natomiast zbędny, jeśli podatnik podał urzędowi skarbowemu numer konta, np. przy okazji wcześniejszych rozliczeń podatku dochodowego, i do tej pory nic w tym zakresie się nie zmieniło.

 

Osoby, które zeznanie będą składać przez Internet - z użyciem kwalifikowanego e-podpisu lub bez - powinny mieć na uwadze, że żadnego z tych formularzy nie prześlą w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu e-Podatki.


Termin zwrotu

Na zwrot nadpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych podatnik nie powinien czekać dłużej niż 3 miesiące od dnia złożenia zeznania. Wynika to z art. 77 § 1 pkt 5 Ordynacji podatkowej. Czas oczekiwania na pieniądze może się jednak wydłużyć, gdy zeznanie zostanie skorygowane – przez urzędnika lub podatnika.

 

Pracownik urzędu skarbowego ma prawo nanieść poprawki i dokonać uzupełnień po weryfikacji rozliczenia w ramach czynności sprawdzających. Może skorygować błędy rachunkowe, inne oczywiste omyłki oraz nieprawidłowości wynikające z wypełnienia zeznania niezgodnie z ustalonymi wymaganiami. Jest jednak uprawniony do wprowadzenia tylko takich modyfikacji, w wyniku których zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, nadpłaty lub straty nie przekracza 1 tys. zł. Jeżeli nadpłata nadal podatnikowi przysługuje, powinien ją dostać w ciągu 3 miesięcy od dnia upływu terminu do wniesienia sprzeciwu na „urzędową” korektę zeznania. Na złożenie sprzeciwu ma natomiast 14 dni od otrzymania uwierzytelnionej kopii zeznania skorygowanego przez urzędnika.

 

Fiskus nie musi spieszyć się z oddaniem nadpłaty także wtedy, gdy podatnik sam poprawi błędy w rozliczeniu. Jeżeli skoryguje on swoje zeznanie, termin zwrotu nadpłaty zaczyna biec od nowa. Wynosi 3 miesiące od dnia dokonania korekty.

 

Dniem zwrotu nadpłaty przelewem jest dzień obciążenia rachunku urzędu skarbowego.

 

 
Forma zgłoszenia rachunku bankowego

status ewidencyjny podatnika

formularz zgłoszenia

osoba fizyczna spełniająca łącznie poniższe kryteria:

  • objęta rejestrem PESEL
  • nieprowadząca działalności gospodarczej
  • niezarejestrowana jako podatnik VAT
  • niebędąca płatnikiem podatków
  • niebędąca płatnikiem składek ZUS

ZAP-3

osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, podlegająca wpisowi do CEIDG

CEIDG-1

  • osoba fizyczna niepodlegająca wpisowi do CEIDG, ale prowadząca działalność gospodarczą lub podlegająca zarejestrowaniu jako podatnik VAT albo będąca zarejestrowanym podatnikiem VAT
  • osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, ale będąca płatnikiem podatków, będąca płatnikiem składek ZUS lub nieobjęta rejestrem PESEL

NIP-7


 

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.)

 

Autor: Małgorzata Żujewska; Gazeta Podatkowa


wersja do druku

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

 

Wybrane Opinie Klientów

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy z Waszą firmą, poradę otrzymałam szybko i kompetentnie, dostałam także odpowiedzi na wszystkie dodatkowe pytania. Wasza porada w istotny sposób pomogła mi podjąć ważną życiową decyzję.

Magda


Jestem bardzo zadowolony – szybko, profesjonalnie i o wiele taniej niż w kancelarii adwokackiej. Dziękuje i będę częściej z Waszej pomocy korzystał.

Marek


Rewelacja!!! Porada profesjonalnie przedstawiona, poparta stosownymi artykułami, a jednocześnie jasna i zrozumiała dla przeciętnego obywatela. Dla mnie rewelacja, a prawnik, który udzielał mi odpowiedzi – to mistrzostwo świata.

Serdecznie dziękuję, Tomasz


Bardzo fachowa i rzetelna pomoc. Profesjonalizm i błyskawiczna odpowiedź, nie mogę pominać cierpliwości, ktorą Pan się wykazał. Jesteśmy bardzo zadowoleni i z checią będziemy polecać eporady24. Naprawdę są 24/7 :-) Dziękuję i życzę spokojniejszych klientów.

Wojtek & Kasia


Jestem bardzo zadowolony ze współpracy. Opinia szybko, rzeczowo i bez ogródek, z zarysem najbliższej perspektywy! Będę korzystał z tej formy aż do momentu, w którym udzielę pełnomocnictwa. Następnym razem nie przegapię odpowiedniego momentu, gdyż w prawie jest jak w medycynie: do lekarza trzeba się zgłosić jak najszybciej.

Pozdrawiam, Sławek


Dziękuję Panu jestem wdzięczna. Wyjaśniając problem jestem od tej chwili spokojna ponieważ denerwowałam się perspektywą chodzenia po sądach. Dzięki Panu wiem co dalej robić. Korzystałam z porady prawnika w kancelarii. Nic się nie dowiedziałam a zapłaciłam. Pan to zrobił doskonale. Polecę Pana innym którzy maja problem.

Z poważaniem Zofia.


Ogromne dzięki! Porada była mi bardzo pomocna, przede wszystkim podbudowała mnie i dodała pewności. Bardzo, bardzo dziękuję!

Elżbieta


Bardzo dziękuję za wyczerpującą i błyskawiczną odpowiedź. Pan Jakub Bonowicz zaskoczył mnie tak znajomością języka obcego, jak i prawa zagranicznego. Dziękuję bardzo serdecznie i pozdrawiam cały zespół eporady24.

Jola


Dzięki Waszej fachowej pomocy (Pani Elizy Rumowskiej) zaoszczędziłam sobie czasu i fatygi na tzw. walkę z wiatrakami. Dziękuję Wam bardzo. Działacie Państwo szybko, tanio i solidnie!!!! A to w dzisiejszych czasach jest cenne nadzwyczaj – z prawdziwą przyjemnością polecę Wasz Serwis swoim znajomym!!

Z pozdrowieniami, Wiktoria


Jestem bardzo zadowolony z udzielonej odpowiedzi. Do tej pory korzystałem z porad kancelarii adwokackich. Nigdy żadna kancelaria adwokacka nie udzieliła mi porad tak jasnych i zrozumiałych jak EPORADY 24. Poza tym udzielone odpowiedzi na pytania mam w formie pisemnej i w każdej chwili mogę do nich wrócić. Dziękuję i pozdrawiam.

Józef


Opublikowane: 22.11.2012
Nakłady inwestycyjne w cudzym majątku
Opublikowane: 19.11.2012
Jak fiskus e-kontroluje podatników?
Opublikowane: 19.11.2012
Kolejne zmiany do ustawy o VAT
Opublikowane: 08.11.2012
Gdy rodzina pomaga w prowadzeniu firmy
Opublikowane: 31.10.2012
Jakie zmiany w PIT od nowego roku?

Wybrane opinie naszych klientów:

24.03.2010

Bardzo dobra obsługa klienta. Szybki kontakt czyni kancelarię bardzo profesjonalną. Sprawy są wytłumaczone bardzo jasno i czytelnie dla osoby niebędącej prawnikiem. Odpowiedź bardzo mi pomogła w sprawie i wyjaśniła kilka spraw innym osobom niemającym wiedzy w opisywanym temacie. Cieszę się, że mogłem po raz kolejny skorzystać z pomocy. Serdecznie pozdrawiam.

Karol

05.01.2011

Szybka, profesjonalna odpowiedź, mimo korespondencji sobotnio-niedzielnej. Odpowiedź całkowicie uzupełniła moje braki w wiedzy na zadany temat.

Zenon

23.09.2010

Skorzystałem z porady – pełnej i wyczerpującej. Przyda mi się przy podziale majątku. Serwis reaguje bardzo szybko, co jest miłym zaskoczeniem. Uważam, że porada jest rzetelna i wyczerpująca, same konkrety – co i jak zrobić, podstawy prawne, co jest możliwe do uzyskania, a co nie. Porada jest  lepsza niż w „realu” – dopytałem o wszystko, odpowiedź uzyskałem szerszą, niż oczekiwałem – również na dodatkowe pytania. POLECAM.

Janusz

10.04.2010

Jestem również prawnikiem, czynnym policjantem, wasza odpowiedź utwierdziła mnie w tym, co już wiedziałam, dzięki. Serdecznie pozdrawiam.

Helena

24.01.2010

Korzystam drugi raz z usług i ponownie jestem zadowolony. Cena naprawdę niska (sądzę, że gdybym poszedł do prawnika, to zapłaciłbym co najmniej 5 razy więcej). Odpowiedź szczegółowa i rzetelna. Chciałem jeszcze zaznaczyć, że pytanie zadałem w weekend (w sobotę), a w niedzielę otrzymałem odpowiedź.

Krzysztof

18.10.2009

Szczerze mówiąc nie spodziewałam się takiej odpowiedzi - obawiałam się trochę, że otrzymam tonę paragrafów i prawniczy żargon - a tu - proszę: wyczerpująca, dokładna, napisana zrozumiałym językiem analiza sytuacji. Bardzo, bardzo dziękuję i polecam Państwa usługi gorąco :)

Pozdrawiam Beata.

30.03.2010

Profesjonalna obsługa, wyczerpujące odpowiedzi na pytania dodatkowe, w sumie dobra forma zasięgnięcia porady prawnej bez wychodzednia z domu.

Joanna

17.11.2010

Dziękuję za pomoc prawną, niewiedza o wiele więcej kosztuje niż porada u prawnika.

Krystian

09.08.2010

Porada prawna szybka i rzeczowa, 10/10. Dowiedziałam się czegoś więcej, niż sama mogłam przypuszczać. Polecam serwis w 100%.

Joanna

28.01.2010

Odpowiedź niemal błyskawiczna, pełna i wyczerpująca, a jednocześnie napisana prostym i zrozumiałym dla laika językiem. Wielkim plusem jest możliwość bezpłatnego zadawania dodatkowych pytań. Na pewno będę wszystkim polecała ten portal. Dziękuję i pozdrawiam.

Zofia

Przeczytaj wszystkie opinie

  porady prawne
opinie
Współpraca
Jeżeli jesteś zainteresowany współtworzeniem serwisu przeczytaj więcej informacji.
guzik Katalog orzeczeń | Słowa kluczowe | Kontakt | Nasi partnerzy | Reklama | O nas | Polityka prywatności | Informacje o cookies | Poleć serwis znajomemu | Pomoc guzik