Kategoria: Podatek dochodowy

Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z podatkiem dochodowym?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Amortyzacja i VAT przy okresowym wynajmie pokoi

Autor: Aleksander Słysz • Opublikowane: 2018-11-28

Sprawa dotyczy amortyzacji i VAT przy okresowym wynajmie pokoi. Jestem VAT-owcem i rozliczam się poprzez KPiR. Prowadzę działalność związaną z wynajmem pokoi + mam gastronomię. Dwa miesiące temu otrzymałam w darowiźnie działkę mieszkalno-usługową. Mam zamiar wybudować na niej kilka domków mieszkalnych pod wynajem i mały parking. Jest to miejscowość nadmorska, wynajem jest możliwy tylko w okresie miesięcy letnich. W związku z tym mam kilka pytań. W urzędzie miasta będę płaciła podatek od nieruchomości od „mieszkaniówki” i proporcjonalnie przez 3 miesiące lata metraż będzie rozliczany jako działalność gospodarcza. Wiem, że osoby posiadające dom w mojej miejscowości, działają w ten sposób. Czy w moim przypadku też będzie taka możliwość – pozwoli mi to zaoszczędzić znaczną kwotę? Jeżeli tak, to w jaki sposób mam rozliczać VAT i amortyzację?

Aleksander Słysz

»Wybrane opinie klientów

Bardzo dziękuję za udzielenie porady prawnej. Z usługi korzystałam po raz pierwszy i nigdy nie myślałam, że można tak uczciwie podejść do problemu osoby, której się nie zna i nie ma z nią bezpośredniego kontaktu. Na moje zapytanie otrzymałam odpowiedź wyczerpującą faktyczny stan prawny mojej sprawy oraz wskazówki może nie do rozwiązania mojego problemu ale przynajmniej wiem jak spróbować \"ugryźć\" problem. Jestem w pełni usatysfakcjonowana przesłaną poradą prawną tym bardziej, że prawdopodobnie uniknęłam niepotrzebnego szarpania się i związanych z tym kosztów.
Regina, 64 lata
Profesjonalnie i na temat. Polecam.
Wojtek
Dziękuję bardzo za udzielone wyjaśnienia. Odpowiedzi na moje pytania były jasne, szybkie i rzetelne. To najlepszy serwis, jakiego znam.
Ricardo, emeryt, 71 lat
Szybka odpowiedź
Henryk
Dziękuję, wszystko jasne.
Agnieszka, księgowa
Dziękuję bardzo za odpowiedzi na moje pytania - obszerne, poparte podstawą prawną. POLECAM
Bożena, 61 lat, ekonomista
Po opłaceniu usługi nie czekałam zbyt długo na poradę,uzyskałam odpowiedz na której mi bardzo zależało,jeżeli będę kiedykolwiek miała problem na pewno z  skorzystam
Elżbieta
Witam. Odpowiedź szybka. Szkoda że dwie różne osoby pracowały nad sprawą, wycena i porada. Ale jak na moje chaotyczne przedstawienie sytuacji i zadane pytanie, odpowiedź zadowalająca choć nie wyczerpująca lecz poparta podstawą prawną i dająca nadzieję na wyczerpującą pomoc po kolejnym kontakcie. Unikalne podejście, możliwość zadania kolejnych pytań ! 
Anna, sprzedawca, 45 lat
Dzień dobry Bardzo serdecznie Panu dziękuję. Bardzo pomocna odpowiedź.
Elżbieta, pracownik biurowy
Opinia skondensowana, mimo że obszerna, jest jasnym, udokumentowanym przedstawieniem sytuacji prawnej - o co mi chodziło. W jednym z tematów, objętych opinią, miałem wcześniej przekonanie, że sprawy wyglądają inaczej, niż zostało to wykazane w opinii. To istotna pomoc, bo pozwoli mi uniknąć błędu liczenia na coś, na co liczyć nie mogę. Poza tym sporą zaletą poszukiwania pomocy prawnej na tej drodze jest fakt, że można ją otrzymać nie wychodząc z domu w poszukiwaniu kancelarii prawnych i w ciągu doby - jeśli nie jest zapytaniem o sprawy znacząco skomplikowane. Ale i wówczas czas oczekiwania także najpewniej nie będzie nieprzeciętnie długi. Słowem - korzystna dla pytających prawników forma płatnej konsultacji.
Zbigniew, wykształcenie wyższe, 68 lat
Bardzo dziękuję, opinia była wyczerpująca.
Adrian, lekarz, 33 lata
Dziękuję za obszerną odpowiedź.
Tomasz, inżynier elektryk, 50 lat
Uzyskane odpowiedzi na zadane pytania - profesjonalne i wyczerpujące! Polecam usługi tej firmy!
Janusz, ekonomista, 66 lat
Bardzo serdecznie dziękuję. Podpowiedź ta dla mnie jest dobrym rozwiązaniem mojej sytuacji. 
Alicja, emeryt - pracownik socjalny, 68 lat
Pismo przygotowane w bardzo profesjonalny i rzetelny sposób, dostałem właściwie więcej niż oczekiwałem.
Przemysław
Odpowiedź profesjonalna. Jestem w pełni usatysfakcjonowany.
Wojciech
Przystępna interpretacja przepisów prawa
Anna
Bardzo dziękuję za udzielenie mi pełnej, wyczerpującej i kompetentnej odpowiedzi na zadane pytania. Pozwoliło mi to na podjęcie, myślę, że słusznej decyzji. 
Zofia, pedagog specjalny, 62 lata
Dziękuję i pozdrawiam.
Dawid
Grono ekspertów,szybka odpowiedż, możliwość zadawania dodatkowych pytań
Anna
Szybkość i skuteczność
DARIUSZ, 46 lat, emeryt
Dobry wieczór, Bardzo dziękuję za udzielenie obszernej odpowiedzi oraz za wyrozumiałość dla mojej męczącej dociekliwości graniczącej z upierdliwością. Chciałam w jakiś sposób pomóc tym Panom, bo sprawa wydawała mi się prosta , ktoś kogoś oszukał i prawo powinno stać po jego stronie i być mu przychylne. Niestety tak nie jest. Szkoda. 
Anna, pracownik państwowy, 48 lat
Odpowiedż jest obszerna i wyczerpująca zagadnienie. Brakowało mi trochę wyodrębnienia mojej sytuacji. Na przykład pogrubioną trzcionką. Jestem po udarze i mam obniżoną zdolność koncentracji.
Krzysztof, 56 lat, inżynier
Dziękuję za udzielona mi pomoc.
Izabela
Jestem zadowolony z porady. Wyjaśniła moje wątpliwości.
Karol
Bardzo dobrze przeprowadzona analiza prawna dotycząca zadanego pytania, jeszcze nie spotkałem się tak szybkiej odpowiedzi.
Tomasz, dyrektor, 43 lata
Skorzystałam już drugi raz porady. Jestem bardzo zadowolona. Szybko, profesjonalnie i rzeczowo. Byłam u prawnika w kancelarii i bardzo żałuje wydanych pieniędzy.
Mirela
Napisze krótko, polecam z ręką na sercu, szczerze polecam. Szybko, sprawnie, profesjonalnie.
Elżbieta, nauczyciel matematyki, 58 lat
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Pozdrawiam
Bogumił
Opinia Wasza była dla mnie bezcenna. Utwierdziło nas, że można i trzeba złożyć apelację. Uspokoiło mnie, że dobrze interpretuję przepisy prawa spadkowego. 
Anna, nauczyciel, 58 lat

Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych [Dz.U.2016.716 j.t.] stanowi, że grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowią grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z zastrzeżeniem art. 1a ust. 2a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, który stanowi, że do gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej nie zalicza się:

1) budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi budynkami;

2) gruntów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b i d;

3) budynków, budowli lub ich części, w odniesieniu do których została wydana decyzja ostateczna organu nadzoru budowlanego, o której mowa w art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290), lub decyzja ostateczna organu nadzoru górniczego, na podstawie której trwale wyłączono budynek, budowlę lub ich części z użytkowania.

Warto również pamiętać, iż za działalność gospodarczą w rozumieniu ww. ustawy (art. 1a ust. 2 pkt 2) nie uważa się wynajmu turystom pokoi gościnnych w budynkach mieszkalnych znajdujących się na obszarach wiejskich przez osoby ze stałym miejscem pobytu w gminie położonej na tym terenie, jeżeli liczba pokoi przeznaczonych do wynajęcia nie przekracza 5.

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Wyższa stawka podatkowa, tj. stawka z art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. b), należna jest od budynków lubi ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – liczona jest od 1 m2 powierzchni użytkowej i nie może rocznie przekroczyć obecnie 22,86 zł.

Zatem co do zasady fakt, że dana osoba prowadząca działalność prowadzi swoją działalność tylko w sezonie wakacyjnym, nie zwalnia z obowiązku opłacania podatku od nieruchomości, ale w przypadku budynków mieszkalnych wyższa stawka stosowana jest tylko, gdy budynek taki lub jego część jest zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej. Warto pamiętać, że zgodnie z art. 6 ust. 3 ww. ustawy – gdy w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, a w szczególności zmiana sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części, podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie.

W przypadku podatku od towarów i usług sprawa jest bardziej skomplikowana. Warunkiem koniecznym odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2016.710 j.t. ze zm – dalej jako u.VAT) jest wykorzystywanie nabytej nieruchomości do wykonywania czynności opodatkowanych. Dokładniej, zgodnie z ustawą ww. w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT (czyli w uproszczeniu osobie, która na gruncie VAT prowadzi działalność gospodarczą) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Innymi słowy, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, lecz wtedy gdy istnieje związek podatku naliczonego ze sprzedażą opodatkowaną. W pewnym uproszczeniu, by trwale odliczyć cały VAT zakupiona / wytworzona nieruchomość ma służyć w całości działalności opodatkowanej. Nie ma możliwości odliczenia całości podatku naliczonego w przypadku jedynie częściowego wykorzystywania dla celów opodatkowanych. Jak stanowi art. 86 ust. 7b u.VAT – w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie (w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów) oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów wykonywanej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów osobistych, o których mowa w art. 8 ust. 2 u.VAT, gdy przypisanie tych nakładów w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość jest wykorzystywana do celów działalności gospodarczej.

Warto pamiętać także, że na mocy art. 86 ust. 2A u.VAT w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej (tzw. „sposób określenia proporcji”). Ustawodawca stanowi wprost, że sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Z art. 86 ust. 2C pkt 4 wynika, iż przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Zatem, w pewnym uproszczeniu, można odliczyć cały VAT i wykorzystywać nieruchomość tylko 2 miesiące w roku, jeśli w pozostałych 10 miesiącach nieruchomość nie jest wykorzystywana.

Proszę zauważyć, w odniesieniu do amortyzacji, że amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych [Dz.U.2012.361 j.t. ze zm. dalej jako u.PIT] – stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3) inne przedmioty

– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Ustawa nie stanowi o czasowym wykorzystywaniu a jedynie, iż jeżeli tylko część nieruchomości, w tym budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej bądź wynajmowana lub wydzierżawiana – odpisów amortyzacyjnych dokonuje się w wysokości ustalonej od wartości początkowej nieruchomości, budynku lub lokalu odpowiadającej stosunkowi powierzchni użytkowej wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej, wynajmowanej lub wydzierżawianej, do ogólnej powierzchni użytkowej tej nieruchomości, budynku lub lokalu. Trzeba pamiętać, iż amortyzacji nie podlegają jednak składniki majątku zwane odpowiednio środkami trwałymi, które nie są używane na skutek zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej albo zaprzestania działalności, w której te składniki były używane; w tym przypadku składniki te nie podlegają amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono albo zaprzestano tę działalność. Zatem problematycznym jest, jak i czy należy tu dokonywać odpisów amortyzacyjnych. W mojej ocenie, podobnie jak w VAT, można dokonywać amortyzacji normalnie, jeśli nieruchomość cały rok jest wykorzystywana na potrzeby działalności gospodarczej, tylko i wyłącznie, nawet gdy tylko 2 miesiące jest oddawana w najem. W tym jednak zakresie organy podatkowe mogą mieć inne zdanie.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.


Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z podatkiem dochodowym?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Podobne materiały

Sprzedaż działki przed upływem 5 lat od nabycia a konieczność zapłaty podatku

Zamierzam sprzedać działkę przed upływem 5 lat od nabycia. Wiem, że można uniknąć płacenia podatku, przeznaczając pieniądze na własne cele mieszkaniowe, ale dla mnie to nie jest rozwiązanie. Czy sprzedaż ratalna uchroniłaby mnie przed koniecznością zapłaty podatku? Jak sporządzić akt notarialny, aby uniknąć podatku?

Ustalenie daty nabycia mieszkania - data podpisania umowy, czy data aktu notarialnego?

Która data jest data nabycia mieszkania (w celu ustalenia, czy mieszkanie należy do nas dłużej niż 5 lat) – data podpisania umowy nabycia z deweloperem, czy data aktu notarialnego? W naszym przypadku daty te dzielą prawie dwa lata.

Urząd skarbowy nie chce uznać spłaty kredytu ze sprzedaży działki ze spadku i domaga się podatku

W styczniu 2012 sprzedałem działkę, której byłem współwłaścicielem. Działka była nabyta w formie spadku. Ponieważ od otrzymania tej działki do dnia sprzedaży nie minęło 5 lat, to musiałbym zapłacić podatek dochodowy 19%. Żeby nie płacić podatku, spłaciłem mój kredyt hipoteczny zaciągnięty wraz z żoną po ślubie (mamy wspólnotę majątkową). Ślub był w 2008 r., a kredyt zaciągnęliśmy w 2010. Spłaciłem ten kredyt, ale urząd skarbowy nie chce uznać spłaty, ponieważ działka i budynek należą tylko do żony (działka była przepisana po naszym ślubie, ale tylko na zonę). Kredyt wziąłem wraz z żoną i ja jestem głównym kredytobiorcą. Czy urząd skarbowy ma rację? Czy mogę coś w tej sprawie zrobić?

Dochody z pożyczek społecznościowych

Mieszkam za granicą, pracuję, jestem tam zameldowany i tam odprowadzam podatki. W Polsce jednak inwestuje w serwisie pożyczek społecznościowych i mam trochę dochodów (to jedyne dochody w Polsce, jakie mam). Jak mam się z tego rozliczyć w Polsce?

Przedawnienie zobowiązania podatkowego z tytułu sprzedaży nieruchomości

Mam pytanie z zakresu prawa podatkowego. W styczniu 2008 r. przekształciłem mieszkanie spółdzielczo-lokatorskie na własnościowe. W maju 2011 r. sprzedałem to mieszkanie, a rok później kupiłem inne – znacznie drożne od wcześniej sprzedanego. Niestety nie złożyłem w urzędzie skarbowym pisma dotyczącego rozliczenia podatkowego. Nie dostałem jeszcze żadnego wezwania z urzędu, ale chciałbym wiedzieć, jak wygląda moja sytuacja i co z tym powinienem zrobić.

Podatek od wynajmu okazjonalnego

Prowadzę działalność gospodarczą. Moja żona jest emerytką. Mamy mieszkanie własnościowe, którym zajmuje się żona i to ona zgłosiła wynajem do urzędu skarbowego i opłaca zryczałtowany podatek od wynajmu okazjonalnego. Ja nie uwzględniam przychodu z wynajmu w swoim rocznym zeznaniu. Czy postępujemy zgodnie z prawem? Czy też przychód z wynajmu okazjonalnego powinien być po części uwzględniany także w moich deklaracjach?



Zapytaj prawnika

Szukamy ambitnego prawnika » wizytówka Zadaj pytanie »