Kategoria: Prawo celne

Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z prawem celnym?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Dropshipping z Chin – czy dropshipping to dobre rozwiązanie dla sklepu internetowego?

Autor: Eliza Rumowska • Opublikowane: 2010-08-28

Prowadzę działalność gospodarczą (sklep internetowy) i sprowadzam produkty z hurtowni z Chin. Do tej pory załatwiałam wszystkie certyfikaty, pozwolenia, płaciłam VAT i cło. Wszystko to zajmuje dużo czasu, dlatego rozważam dropshipping. Widzę to tak: ja na stronie WWW zamieszczę towar z hurtowni, a po złożeniu zamówienia przez klienta, przekażę je hurtowni, ona zaś wyśle towar bezpośrednio do klienta, pomijając mnie. Chodzi więc o klasyczny dropshipping. Na co zwrócić uwagę, decydując się na dropshipping? Czy dropshipping jest uregulowany w polskim prawie? Czy warto w ogóle decydować się na dropshipping w przypadku sklepu internetowego?

Eliza Rumowska

»Wybrane opinie klientów

Bardzo dziękuję za dotychczasową współpracę, odpowiedzi były udzielane szybko i wyczerpująco, mimo dużej ilości danych do przeanalizowania i złożoności pytań.
Ewa
Bardzo profesjonalne podejście do mojego problemu i szybka pomoc. 
Kamil, Kamil
Wyczerpująca odpowiedz i możliwość dopytania szczegółów
Andrzej, 72 lata, emeryt
Polecam. Odpowiedzi są wyczerpujące. Moje wątpliwości zostały rozwiane i wiem na czym \"staję\"
Grażyna, nauczyciel, 46 lat
Dziękuję za szybką i kompetentną odpowiedź. Uspokoiła mnie Pani. Miałam z różnych źródeł sprzeczne informacje, szczególnie, że problem dotyczy przełomu roku.
Joanna
Po zadaniu pytania w interesującej mnie sprawie, otrzymałem dość szybko odpowiedź . Odpowiedź jest w mojej ocenie wyczerpująca mam nadzieję, będzie przydatna w wyjaśnianiu sprawy.
Czesław
Informacje prawne o jakie się pytałem zostały mi udzielone w sposób dla mnie bardzo zrozumiały i czytelny :)
Wiesław
Szybko, konkretnie i bez zbędnych zawiłości prawniczego języka. Dziękuję bardzo i serdecznie pozdrawiam.
Anna, nauczycielka, 46 lat
Bardzo dziękuję za udzielenie porady prawnej. Z usługi korzystałam po raz pierwszy i nigdy nie myślałam, że można tak uczciwie podejść do problemu osoby, której się nie zna i nie ma z nią bezpośredniego kontaktu. Na moje zapytanie otrzymałam odpowiedź wyczerpującą faktyczny stan prawny mojej sprawy oraz wskazówki może nie do rozwiązania mojego problemu ale przynajmniej wiem jak spróbować \"ugryźć\" problem. Jestem w pełni usatysfakcjonowana przesłaną poradą prawną tym bardziej, że prawdopodobnie uniknęłam niepotrzebnego szarpania się i związanych z tym kosztów.
Regina, 64 lata
Profesjonalnie i na temat. Polecam.
Wojtek
Dziękuję bardzo za udzielone wyjaśnienia. Odpowiedzi na moje pytania były jasne, szybkie i rzetelne. To najlepszy serwis, jakiego znam.
Ricardo, emeryt, 71 lat
Szybka odpowiedź
Henryk
Dziękuję, wszystko jasne.
Agnieszka, księgowa
Dziękuję bardzo za odpowiedzi na moje pytania - obszerne, poparte podstawą prawną. POLECAM
Bożena, 61 lat, ekonomista
Po opłaceniu usługi nie czekałam zbyt długo na poradę,uzyskałam odpowiedz na której mi bardzo zależało,jeżeli będę kiedykolwiek miała problem na pewno z  skorzystam
Elżbieta
Witam. Odpowiedź szybka. Szkoda że dwie różne osoby pracowały nad sprawą, wycena i porada. Ale jak na moje chaotyczne przedstawienie sytuacji i zadane pytanie, odpowiedź zadowalająca choć nie wyczerpująca lecz poparta podstawą prawną i dająca nadzieję na wyczerpującą pomoc po kolejnym kontakcie. Unikalne podejście, możliwość zadania kolejnych pytań ! 
Anna, sprzedawca, 45 lat
Dzień dobry Bardzo serdecznie Panu dziękuję. Bardzo pomocna odpowiedź.
Elżbieta, pracownik biurowy
Opinia skondensowana, mimo że obszerna, jest jasnym, udokumentowanym przedstawieniem sytuacji prawnej - o co mi chodziło. W jednym z tematów, objętych opinią, miałem wcześniej przekonanie, że sprawy wyglądają inaczej, niż zostało to wykazane w opinii. To istotna pomoc, bo pozwoli mi uniknąć błędu liczenia na coś, na co liczyć nie mogę. Poza tym sporą zaletą poszukiwania pomocy prawnej na tej drodze jest fakt, że można ją otrzymać nie wychodząc z domu w poszukiwaniu kancelarii prawnych i w ciągu doby - jeśli nie jest zapytaniem o sprawy znacząco skomplikowane. Ale i wówczas czas oczekiwania także najpewniej nie będzie nieprzeciętnie długi. Słowem - korzystna dla pytających prawników forma płatnej konsultacji.
Zbigniew, wykształcenie wyższe, 68 lat
Bardzo dziękuję, opinia była wyczerpująca.
Adrian, lekarz, 33 lata
Dziękuję za obszerną odpowiedź.
Tomasz, inżynier elektryk, 50 lat
Uzyskane odpowiedzi na zadane pytania - profesjonalne i wyczerpujące! Polecam usługi tej firmy!
Janusz, ekonomista, 66 lat
Bardzo serdecznie dziękuję. Podpowiedź ta dla mnie jest dobrym rozwiązaniem mojej sytuacji. 
Alicja, emeryt - pracownik socjalny, 68 lat
Pismo przygotowane w bardzo profesjonalny i rzetelny sposób, dostałem właściwie więcej niż oczekiwałem.
Przemysław
Odpowiedź profesjonalna. Jestem w pełni usatysfakcjonowany.
Wojciech
Przystępna interpretacja przepisów prawa
Anna
Bardzo dziękuję za udzielenie mi pełnej, wyczerpującej i kompetentnej odpowiedzi na zadane pytania. Pozwoliło mi to na podjęcie, myślę, że słusznej decyzji. 
Zofia, pedagog specjalny, 62 lata
Dziękuję i pozdrawiam.
Dawid
Grono ekspertów,szybka odpowiedż, możliwość zadawania dodatkowych pytań
Anna
Szybkość i skuteczność
DARIUSZ, 46 lat, emeryt
Dobry wieczór, Bardzo dziękuję za udzielenie obszernej odpowiedzi oraz za wyrozumiałość dla mojej męczącej dociekliwości graniczącej z upierdliwością. Chciałam w jakiś sposób pomóc tym Panom, bo sprawa wydawała mi się prosta , ktoś kogoś oszukał i prawo powinno stać po jego stronie i być mu przychylne. Niestety tak nie jest. Szkoda. 
Anna, pracownik państwowy, 48 lat

Konstrukcja przez Panią przedstawiona to klasyczny dropshipping – konstrukcja prawno-ekonomiczna, nie tyle (jak twierdzą niektórzy) bezprawna, co nieopłacalna z punktu widzenia sprzedawcy internetowego. Nie neguję wcale plusów (jest nim choćby „brak obsługi towaru” w zamian za obsługę zamówienia), jednak w mojej ocenie (i nie tylko mojej) wbrew pozorom bardzo problematyczna jest sprzedaż bez towaru, gdy po drugiej stronie ma się konsumenta.

 

Napiszę wprost i krótko: w Pani konkretnym przypadku dropshipping z Chinami jest nieracjonalny i zbyt ryzykowny, dlatego będę Panią przekonywać, aby została Pani na dotychczasowych warunkach współpracy handlowej z Chinami albo odpowiednio ukształtowała pośrednictwo (tak aby nie być sprzedającym).

 

Jedno też podkreślę i uwypuklę już na wstępie: jakkolwiek ukształtuje Pani swą pozycję prawną wobec kontrahenta chińskiego, nigdy nie „ucieknie” Pani od odpowiedzialności przed polskim konsumentem – bo pośrednik czy sprzedawca odpowiadają tak samo. I to jest największy mankament – nie widzi Pani towaru na oczy, a odpowiada Pani za ten towar!

 

Panią oczywiście interesują dwa aspekty:

  1. podatkowo-celny,
  2. ukształtowania stosunku prawnego między trzema stronami umowy: dostawcą, sprzedawcą i konsumentem.

 

Ad 1. Aspekt podatkowo-celny

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

 

Jest on problematyczny. Wprawdzie konstrukcja narzuca ponoszenie odpowiedzialności celno-podatkowej przez klienta (konsumenta) docelowego, ponieważ dostawa towaru następuje z pominięciem Pani, jednak nie powiedziałabym, że ten problem ma Pani z głowy. Tak naprawdę nie wie Pani, co się dzieje z towarem. Poinformowała Pani klienta, że musi liczyć się z zapłaceniem cła czy podatku, jednak nie wie Pani nic o losach przesyłki od początku aż do końca. To ryzykowne, zwłaszcza że niestety coraz częściej przy dropshippingu praktykuje się wysyłanie takich przesyłek jako prezentów (co uniemożliwia z zasady pobieranie ceny towaru). Nie mam wątpliwości, że w sytuacji wychwycenia takich przesyłek i ustalenia, iż to Pani jest ich sprzedawcą, będzie Pani miała kłopoty.

 

Proszę też pomyśleć o klientach, którzy mogą poczuć się zagubieni wobec wezwania do uiszczenia stosownych opłat, przedstawienia certyfikatów zgodności i tym podobnych dokumentów. Bezradny klient będzie atakował Panią i niejednokrotnie pisał do urzędu skarbowego i urzędu celnego o ukaranie Pani za to, że jego towar zatrzymano na granicy.

 

Dlatego w kwestii podatkowo-celnej proszę pamiętać, że albo zdaje się Pani na łaskę i niełaskę chińskiego dostawcy, albo kształtuje tak umowę miedzy sobą a dostawcą, że to on jest sprzedawcą, a Pani tylko pośrednikiem.

 

Ad 2. Aspekt ukształtowania stosunku prawnego między trzema stronami umowy: dostawcą, sprzedawcą i konsumentem


Klasyczny dropshipping z Pani punktu widzenia wygląda tak: ma Pani klientów, nie ma Pani towaru i teraz w świetle podstawowych regulacji konsumenckich, tj. ustawy o sprzedaży na odległość i ustawy o sprzedaży bezpośredniej, pozostaje rozważyć kwestie:

 

  • zwrotu towaru w okresie 10-dniowym,
  • obowiązku informacyjnego w języku polskim,
  • reklamacji wadliwego towaru.

 

Proszę sobie to wyobrazić: za działania chińskiej hurtowni odpowiada Pani, nie mogąc nawet do końca sprawdzić za co. Również cały wachlarz roszczeń konsumenta spada na Panią, przy czym bez towaru nic nie może Pani począć, a konsument ma prawo do wszystkiego, co zapisano w ustawie.

 

O ile więc sprawy podatkowo-celne to mankament, który należałoby ukształtować umownie i ewentualnie zabezpieczyć się wiążącą interpretacją ministra finansów, o tyle sprawy konsumenckie będą stanowiły poważny problem – od niedoręczonych przesyłek poczynając, na wadliwym towarze kończąc.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.


Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z prawem celnym?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Podobne materiały

Sprowadzenie używanego samochodu

Mam problem ze sprowadzonym autem. Kupiłem używany samochód osobowy we Włoszech i przywiozłem go (na lawecie) do Polski. Urząd skarbowy żąda ode mnie listu przewozowego. Czy istnieje wymóg przedstawienia takiego dokumentu?

 

Przywóz i wywóz okazów roślin, zwierząt, bursztynu

Mam znajomych w różnych częściach świata i za ich pośrednictwem oraz poczty chciałbym zacząć kolekcjonować, a może nawet sprzedawać różne przedmioty, np. muszle. Czy przesyłanie wszystkich gatunków wiąże się z ograniczeniami lub z zakazem, czy też są gatunki i warunki, po spełnieniu których możliwy jest legalny obrót tymi przedmiotami? Wiem, że istnieją takie sklepy, co więc należy zrobić, aby być legalnym kolekcjonerem? Podobne pytania dotyczą bursztynu i wyrobów z niego – jakie są ograniczenia czy zakazy co do takich przesyłek w obrocie zagranicznym? Co się dzieje, jeżeli paczka przekroczy dopuszczalną wartość? Jeżeli zostanie naliczone cło lub podatek, w jaki sposób ja się o tym dowiaduję i jak płacę?



Zapytaj prawnika

Szukamy ambitnego prawnika » wizytówka Zadaj pytanie »