Kategoria: Inne

Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z prawem podatkowym?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Księgowanie dotacji unijnych

Elżbieta Jędruczyk • Opublikowane: 2012-07-17

Nasza spółka otrzymała z Unii Europejskiej dotacje na 5 szkoleń dla pracowników. Jakie obostrzenia obowiązują przy księgowaniu dotacji unijnych? Proszę o pilną odpowiedź.

Elżbieta Jędruczyk

»Wybrane opinie klientów

Po raz drugi zwracam się do eksperta i uzyskuję satysfakcjonującą odpowiedź
Beata, 58 lat
Szybka i wyczerpująca odpowiedź na zapytanie.
Barbara, 60 lat, księgowa
Bardzo wyczerpujaca, jasna i szybko uzyskana porada. Dziekuje!
Krzysztof
Dziękuję bardzo,na podstawie udzielonej przez eksperta pomocy udało mi się osiągnąć ustalony cel. W przyszłości jeżeli będę mieć problem na pewno ponownie się skontaktuje.
Jakub
Szybka odpowiedź :)
Magdalena

Na szybko niestety niewiele mogę podpowiedzieć – każdy program unijny dzieli się na tzw. działania – do każdego z zadań publikowane są (zazwyczaj przez instytucję zarządzającą czy wdrażającą konkretne zadanie) wytyczne co do wymogów prawidłowego dokumentowania i wydzielenia kosztów (księgowania dotacji unijnych); dodatkowe szczegółowe wymogi są zazwyczaj wskazane w konkretnej umowie.

 

Przy takim stanie wiedzy, jaki mam w tej chwili, mogę wyłącznie podpowiedzieć bardzo „ogólnie”, jakie jest właściwe księgowanie dotacji unijnych.

 

Zazwyczaj wymagane jest prowadzenie odrębnej ewidencji kosztów sfinansowanych z dotacji; w zależności od typu księgowości wymaganie to realizowane jest w różny sposób. Jeżeli prowadzicie Państwo pełną księgowość, należałoby wydatki sfinansowane z dotacji księgować na wyodrębnionych w tym celu kontach księgowych (zazwyczaj wymagane jest, aby w nazwie konta podać pełny numer umowy i adnotację „Wydatki sfinansowane ze środków Unii Europejskiej …” – pełną treść wymaganej adnotacji najprawdopodobniej ma Pan w umowie.

 

Jeżeli księgowość prowadzona jest w dwóch układach, najlepiej byłoby wyodrębnić konto dotacyjne w ramach kont zespołu „5”; jeżeli prowadzona jest ewidencja w układzie wyłącznie rodzajowym – wyodrębnić takie konto księgowe w zespole „4”.

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

 

Dodatkowe wymogi stawia się w zakresie właściwego opisania faktur – tu również zazwyczaj w umowie czy dokumentacji każdego zadania wskazany jest zapis, jaki musi być umieszczony na każdej fakturze; zazwyczaj ma on brzmienie „Wydatki sfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach programu …, działanie …, poddziałanie …, umowa nr …” – najprościej wyrobić sobie pieczątkę zawierającą taki opis i przybijać ją na fakturach.

 

Przedstawiane do kontroli faktury księgujące dotacje unijne muszą być przede wszystkim poprawne (formalnie, merytorycznie) i poprawnie zadekretowane (adnotacje, sprawdzenie itp. – zgodnie z ustawą o rachunkowości). Poprawność formalną urzędnicy doprowadzają często do absurdu – radziłabym więc sprawdzić bardzo dokładnie nazwę i adres podmiotu w fakturach (zgodność z danymi w KRS); prawidłowość faktur, zaokrąglenia itp. Niejednokrotnie problemem może być nawet różnice w zaokrągleniach o 1 grosz (wydaje się to nierealne, ale jednak tak się zdarza).

 

Dokładniejsze wytyczne mogłabym spróbować opracować, znając dokładną dokumentację danego zadania i umowę – niestety wymagałoby to trochę więcej czasu.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>


Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z prawem podatkowym?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy
Zadaj pytanie »