Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z prawem podatkowym?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Księgowanie dotacji unijnych

Elżbieta Jędruczyk • Opublikowane: 2012-07-17

Nasza spółka otrzymała z Unii Europejskiej dotacje na 5 szkoleń dla pracowników. Jakie obostrzenia obowiązują przy księgowaniu dotacji unijnych? Proszę o pilną odpowiedź.

Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Na szybko niestety niewiele mogę podpowiedzieć – każdy program unijny dzieli się na tzw. działania – do każdego z zadań publikowane są (zazwyczaj przez instytucję zarządzającą czy wdrażającą konkretne zadanie) wytyczne co do wymogów prawidłowego dokumentowania i wydzielenia kosztów (księgowania dotacji unijnych); dodatkowe szczegółowe wymogi są zazwyczaj wskazane w konkretnej umowie.

 

Przy takim stanie wiedzy, jaki mam w tej chwili, mogę wyłącznie podpowiedzieć bardzo „ogólnie”, jakie jest właściwe księgowanie dotacji unijnych.

 

Zazwyczaj wymagane jest prowadzenie odrębnej ewidencji kosztów sfinansowanych z dotacji; w zależności od typu księgowości wymaganie to realizowane jest w różny sposób. Jeżeli prowadzicie Państwo pełną księgowość, należałoby wydatki sfinansowane z dotacji księgować na wyodrębnionych w tym celu kontach księgowych (zazwyczaj wymagane jest, aby w nazwie konta podać pełny numer umowy i adnotację „Wydatki sfinansowane ze środków Unii Europejskiej …” – pełną treść wymaganej adnotacji najprawdopodobniej ma Pan w umowie.

 

Jeżeli księgowość prowadzona jest w dwóch układach, najlepiej byłoby wyodrębnić konto dotacyjne w ramach kont zespołu „5”; jeżeli prowadzona jest ewidencja w układzie wyłącznie rodzajowym – wyodrębnić takie konto księgowe w zespole „4”.

 

Dodatkowe wymogi stawia się w zakresie właściwego opisania faktur – tu również zazwyczaj w umowie czy dokumentacji każdego zadania wskazany jest zapis, jaki musi być umieszczony na każdej fakturze; zazwyczaj ma on brzmienie „Wydatki sfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach programu …, działanie …, poddziałanie …, umowa nr …” – najprościej wyrobić sobie pieczątkę zawierającą taki opis i przybijać ją na fakturach.

 

Przedstawiane do kontroli faktury księgujące dotacje unijne muszą być przede wszystkim poprawne (formalnie, merytorycznie) i poprawnie zadekretowane (adnotacje, sprawdzenie itp. – zgodnie z ustawą o rachunkowości). Poprawność formalną urzędnicy doprowadzają często do absurdu – radziłabym więc sprawdzić bardzo dokładnie nazwę i adres podmiotu w fakturach (zgodność z danymi w KRS); prawidłowość faktur, zaokrąglenia itp. Niejednokrotnie problemem może być nawet różnice w zaokrągleniach o 1 grosz (wydaje się to nierealne, ale jednak tak się zdarza).

 

Dokładniejsze wytyczne mogłabym spróbować opracować, znając dokładną dokumentację danego zadania i umowę – niestety wymagałoby to trochę więcej czasu.

Jeśli masz podobny problem prawny, zadaj pytanie naszemu prawnikowi (przygotowujemy też pisma) – link do formularza z indywidualną pomocą prawną »


Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z prawem podatkowym?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Zadaj pytanie »

eporady24.pl

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

spolkowy.pl

prawo-cywilne.info

sluzebnosc.info

Szukamy prawnika »