Kategoria: Podatek dochodowy

Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z podatkiem dochodowym?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Lokal mieszkalny przeznaczony pod działalność a zaliczenie wydatków na remont w koszty

Aleksander Słysz • Opublikowane: 2015-05-15

Prowadzę działalność gospodarczą (biuro projektowe) i jestem podatnikiem VAT. Zakupiłem prywatnie (nie wprowadziłem w koszty działalności gospodarczej) lokal mieszkalny, który zamierzam wyremontować i prowadzić tam drugie biuro. Remont polega na wymianie drzwi, podłóg, wymianie urządzeń sanitarnych itp. Za miesiąc zamierzam zgłosić w urzędzie skarbowym drugie miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w tymże lokalu. Pytanie: czy zakupione materiały remontowe mogę zaliczyć do kosztów działalności gospodarczej? Zaznaczam, że wydatki chciałbym zaliczyć w kwocie brutto.

Aleksander Słysz

»Wybrane opinie klientów

Szybka odpowiedź :)
Magdalena
Opinia kompetentna. W ciągu 24 godzin miałem pełną informację co należy mi się od zakładu pracy i jak mogę to uzyskać. Polecam.
Piotr
Bardzo dobry serwis, łatwy w obsłudze; szybka, wyczerpująca odpowiedź
Patrycja, 40 lat
Szybka i fachowa opinia prawna z odwołaniem się do konkretnych artykułów Kodeksu Pracy i Kodeksu Cywilnego oraz orzecznictwa Sądu Najwyższego, która pomogła mi podjąć decyzję odnośnie podjęcia nowej pracy podczas okresu wypowiedzenia u dotychczasowego pracodawcy bez obaw, że łamię prawo. 
Iwona, 37 lat
Odpowiedz od Państwa błyskawiczna, rzetelna, fachowa, w punkt. Bardzo mi pomogła! Dzięki niej odważyłam się nie będąc prawnikiem złożyć skutecznie rozwiązać samodzielnie problem prawny, Złożyć pozew i wygrać sprawę !!! Jesteście rewelacyjni !!!
Iwona, 48 lat, recepcjonista w hotelu
Bardzo dziękuję za wyczerpującą opinię
Brygida
Możliwość skorzystania z porady prawnej nia wychodząc z domu w tak krótkim czasie, no i fachowa i wyczerpująca odpowiedź.
Robert, 49 lat, Pracownik fizyczny
Bardzo dziękuję za pomoc. Otrzymałam wyczerpującą odpowiedź na nurtujące mnie pytania. Kontakt był łatwy, szybki i wygodny. 
Katarzyna, 28 lat
Dziękuję bardzo za wyczerpującą odpowiedź
Mirek
Dziękuję za szczegółowe odpowiedzi i przekierowanie to lokalnego prawnika!
Tm, IT, 39 lat
Jestem bardzo zadowolona z udzielonych rad. Porada nie skończyła się jednym e-mail. Na moje wątpliwości czy zapytania otrzymywałam błyskawicznie konkretne odpowiedzi. Zaznaczam ,że sprawa była trudna i złożona. W przyszłości, jeśli zajdzie taka potrzeba na pewno skorzystam z eporady24.pl.
Danuta
Ocena 5 z plusem. Wszystkie zasady określone w regulaminie eporady24 są przejrzyste i konsekwentnie realizowane. Dziękuję Pani Mecenas Katarzynie Bereda za poświęcony czas i skuteczność jej działań. 
Joanna
Już korzystałam i dostałam dokładną odpowiedz
Halina, emeryt/nauczyciel/
Pierwszy raz korzystam z usług doradcy podatkowego, do tego przez kancelarię internetową. Dwa razy zadawałam pytania dodatkowe. Za każdym razem dostałam wyczerpujące i co najważniejsze konkretne odpowiedzi. To że nie musiałam nigdzie iść i się umawiać w bardzo dla mnie pracowitym okresie, było dla mnie idealnym rozwiązaniem.
Małgorzata, 58 lat, pracownik tv
Bardzo dziękuję za dotychczasową współpracę, odpowiedzi były udzielane szybko i wyczerpująco, mimo dużej ilości danych do przeanalizowania i złożoności pytań.
Ewa
Bardzo profesjonalne podejście do mojego problemu i szybka pomoc. 
Kamil, Kamil
Wyczerpująca odpowiedz i możliwość dopytania szczegółów
Andrzej, 72 lata, emeryt
Polecam. Odpowiedzi są wyczerpujące. Moje wątpliwości zostały rozwiane i wiem na czym \"staję\"
Grażyna, nauczyciel, 46 lat
Dziękuję za szybką i kompetentną odpowiedź. Uspokoiła mnie Pani. Miałam z różnych źródeł sprzeczne informacje, szczególnie, że problem dotyczy przełomu roku.
Joanna
Po zadaniu pytania w interesującej mnie sprawie, otrzymałem dość szybko odpowiedź . Odpowiedź jest w mojej ocenie wyczerpująca mam nadzieję, będzie przydatna w wyjaśnianiu sprawy.
Czesław
Informacje prawne o jakie się pytałem zostały mi udzielone w sposób dla mnie bardzo zrozumiały i czytelny :)
Wiesław
Szybko, konkretnie i bez zbędnych zawiłości prawniczego języka. Dziękuję bardzo i serdecznie pozdrawiam.
Anna, nauczycielka, 46 lat
Bardzo dziękuję za udzielenie porady prawnej. Z usługi korzystałam po raz pierwszy i nigdy nie myślałam, że można tak uczciwie podejść do problemu osoby, której się nie zna i nie ma z nią bezpośredniego kontaktu. Na moje zapytanie otrzymałam odpowiedź wyczerpującą faktyczny stan prawny mojej sprawy oraz wskazówki może nie do rozwiązania mojego problemu ale przynajmniej wiem jak spróbować \"ugryźć\" problem. Jestem w pełni usatysfakcjonowana przesłaną poradą prawną tym bardziej, że prawdopodobnie uniknęłam niepotrzebnego szarpania się i związanych z tym kosztów.
Regina, 64 lata
Profesjonalnie i na temat. Polecam.
Wojtek
Dziękuję bardzo za udzielone wyjaśnienia. Odpowiedzi na moje pytania były jasne, szybkie i rzetelne. To najlepszy serwis, jakiego znam.
Ricardo, emeryt, 71 lat
Szybka odpowiedź
Henryk
Dziękuję, wszystko jasne.
Agnieszka, księgowa
Dziękuję bardzo za odpowiedzi na moje pytania - obszerne, poparte podstawą prawną. POLECAM
Bożena, 61 lat, ekonomista
Po opłaceniu usługi nie czekałam zbyt długo na poradę,uzyskałam odpowiedz na której mi bardzo zależało,jeżeli będę kiedykolwiek miała problem na pewno z  skorzystam
Elżbieta
Witam. Odpowiedź szybka. Szkoda że dwie różne osoby pracowały nad sprawą, wycena i porada. Ale jak na moje chaotyczne przedstawienie sytuacji i zadane pytanie, odpowiedź zadowalająca choć nie wyczerpująca lecz poparta podstawą prawną i dająca nadzieję na wyczerpującą pomoc po kolejnym kontakcie. Unikalne podejście, możliwość zadania kolejnych pytań ! 
Anna, sprzedawca, 45 lat

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Tym samym jeżeli wydatki na wykończenie mieszkania dotyczą tylko części przeznaczonej i wykorzystywanej na potrzeby działalności lub całego mieszkania (jeśli całe będzie przeznaczone na potrzeby prowadzonej działalności), to stanowić one będą koszt uzyskania przychodu. Tu założyć należy, że mieszkanie to stanowić będzie środek trwały, a wydatki mają charakter remontowy, a nie charakter ulepszenia (te drugie nie są bezpośrednio kosztami uzyskania, a trafiają w nie za pośrednictwem odpisów amortyzacyjnych), tj. zmiany cech użytkowych danego lokalu. Remont więc to coś w rodzaju naprawy, ma charakter odtworzeniowy, nie może więc efektem remontu być zwiększenie wartości technicznej czy użytkowej budynku.

Dodam w tym miejscu, że amortyzacji podlegają, co do zasady, stanowiące własność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3) inne przedmioty

– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1 ww. ustawy, zwane środkami trwałymi.

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

W sposób bardzo przejrzysty zauważa A. Bartosiewicz, że „ dany składnik majątku spełniający określone cechy z mocy prawa jest środkiem trwałym i w zasadzie z mocy prawa podlega amortyzacji (z pewnymi wyjątkami dotyczącymi sytuacji tzw. ujawnienia środka trwałego). Nie ma w zasadzie nic do tego wola i przekonanie podatnika, co do amortyzowania środka trwałego. Inną rzeczą natomiast jest możliwość zaliczenia dokonywanych odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów. Tutaj podatnik ma swobodę, a co więcej konieczne jest spełnienie pewnych warunków, aby móc zaliczać dokonywane odpisy amortyzacyjne do kosztów uzyskania przychodów (m.in. wprowadzić środek trwały do ewidencji). Podatnik na pewno nie ma obowiązku zaliczania do kosztów uzyskania przychodów dokonywanych odpisów amortyzacyjnych. Zaliczenie określonych wydatków związanych z lokalem – do kosztów uzyskania przychodów nie jest uzależnione od tego, czy podatnik ujawnił lokal jako środek trwały, czy też nie. Określone wydatki stanowią koszt uzyskania przychodów, jeśli są obiektywnie rzecz biorąc poniesione w celu uzyskania przychodów (ewentualnie zachowania, bądź zabezpieczenia źródła przychodów) i nie zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów” [Wolters Kluwer 54213].

Reasumując, wydatki na remont mogą stanowić koszt uzyskania przychodu wykorzystywanego dla potrzeby działalności lokalu. Kwota VAT naliczonego co do zasady kosztem być nie może u podatnika VAT niezwolnionego, wyjątkowo zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) tiret drugie: jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług – jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Zatem odlicza Pan podatek naliczony od faktur, jeśli lokal jest wykorzystywany do prowadzenia działalności opodatkowanej. Kosztem w podatku dochodowym nie może być u podatnika VAT niezwolnionego kwota podatku VAT, jeśli przysługuje prawo jego odliczenia.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.


Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z podatkiem dochodowym?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Podobne materiały

Podatek od sprzedaży odziedziczonej działki

W 2002 roku zmarł mój ojciec. Odziedziczyłem po nim udział w działce budowlanej w wysokości 50%. Sprawę spadkową przeprowadziłem przed notariuszem w 2013 roku i zapłaciłem podatek od nabytego spadku. Teraz chcę sprzedać swój udział w działce. Jaki muszę zapłacić podatek?

Konsekwencje podatkowe handlu domenami internetowymi

Mam pytanie odnośnie odsprzedaży domen internetowych. Obecnie prowadzę działalność na ryczałcie. Czy handel domenami może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego?

Podatek, jaki musi zapłacić występujący ze spółki wspólnik

Jestem współwłaścicielem firmy (spółki jawnej) i postanowiłem z niej wystąpić. Jaki muszę odprowadzić podatek od kwoty uzyskanej tytułem udziałów w spółce jawnej?

Sprzedaż kawałka działki otrzymanej w darowiźnie

Niedawno otrzymałem darowiznę od rodziców – działkę z domem. Wiem, że taka darowizna nie podlega opodatkowaniu, jeśli jej nie sprzedam przed upływem 5 lat. Okazało się jednak podczas pomiarów geodezyjnych, że na kawałku mojej działki gospodaruje sąsiad, dokładniej część jego garażu jest na mojej ziemi. Chodzi o nieduży fragment mojej działki i chętnie odsprzedam go sąsiadowi. Mam jednak pytanie: czy sprzedając ten kawałek, naruszę warunek zwalniający mnie z opodatkowania? Czy będę musiał zapłacić podatek? A jeśli tak, to od jakiej wartości: całego przedmiotu darowizny czy tylko tego małego kawałka?

Usługi świadczone przez emeryta a PIT

Jestem emerytem i od stycznia 2014 miałem wystawione aukcje „malowanie portretów ze zdjęć”. Przypadkowo przeczytałem, że taka usługa musi być opodatkowana, a co najgorsza – trzeba założyć działalność gospodarczą. Od razu wtedy zrezygnowałem z dalszego wystawiania aukcji. To, co zarobiłem od początku roku, to ok. 1000 zł bez odliczenia kosztów. Bardzo obawiam się teraz konsekwencji ze strony fiskusa. Czy w moim przypadku można zgłosić czynny żal? Czy jest jakieś inne rozwiązanie?

Podatek od sprzedaży gruntu

W 2010 r. sprzedaliśmy z byłym mężem działkę rekreacyjną, która została przez nas zakupiona w 1995 r. Wówczas byliśmy małżeństwem, ale maż zapisał nieruchomość tylko dla siebie. Później wybudowaliśmy dom na działce, którą mąż miał przed zawarciem małżeństwa, więc został jego jedynym właścicielem. W 2006 r. aktem notarialnym poszerzyliśmy własność i na mnie. US uznał, że także wtedy stałam się współwłaścicielką działki rekreacyjnej. Obecnie żąda ode mnie podatku od sprzedaży po 4 latach od rzekomego nabycia. Nie znam treści aktów notarialnych. Jak się bronić, co robić?

Wydatki na remont - cele mieszkaniowe

W lutym 2011 r. otrzymałam w darowiźnie od mamy działkę. W październiku 2013 r. ją sprzedałam i zadeklarowałam, że część środków przeznaczę na własne cele mieszkaniowe – remont swojego domu. Do kiedy mam zbierać faktury z tego tytułu? Na co dokładnie mogę przeznaczyć tę kwotę, by było zgodnie z prawem? Czy zwrot pożyczki z ZFŚS branej na remont dachu mogę ująć w tych kosztach?

Zwrot kapitału wpłacanego na ubezpieczenie

Dwa lata temu zawarłem z towarzystwem ubezpieczeniowym umowę ubezpieczenia na życie z funduszem kapitałowym. Składki miesięczne opłacam do dziś. Czy gdybym zdecydował się na zerwanie umowy, to czy od zwróconej kwoty musiałbym zapłacić podatek dochodowy? Czy ma znaczenie wielkość wypłaconej kwoty w proporcji do środków wpłaconych?

Zadaj pytanie »