Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z podwójnym opodatkowaniem?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Praca na statku przez agencję a podatki

Marcin Sądej • Opublikowane: 2019-04-05

Tesli w 2017 roku pracowałem przez 1 miesiąc na statku znajdującym się w Norwegii, ale zatrudniony bylem jako konsultant przez agencję zarejestrowaną na Malcie(kontrakt podpisany z agencja z Malty), od nich też dostałem wynagrodzenie za pracę, to jak takie zatrudnienie jest traktowane w Polsce? Tzn. czy mam traktować to tak, jakbym pracował w Norwegii (zaliczenie proporcjonalne), czy jeśli moim pracodawcą była agencja maltańska, to rozliczam to jak pracę dla niej (wyłączenie z progresją)? Zaznaczam, że jestem rezydentem Polski i podlegam obowiązkowi podatkowemu w Polsce, ale w 2017 nie osiągnąłem żadnych dochodów w kraju.

Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

W celu odpowiedzi na Pana pytanie należy odnieść się do postanowień właściwych umów międzynarodowych w zakresie opodatkowania osób pracujących na pokładach statków.

W art. 15 ust. 3 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzona w La Valetta dnia 7 stycznia 1994 r. wskazano: „Wynagrodzenia, uzyskiwane przez osobę z tytułu pracy najemnej wykonywanej na pokładzie statku morskiego, statku powietrznego lub pojazdu drogowego eksploatowanego w komunikacji międzynarodowej, mogą podlegać opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się miejsce rzeczywistego zarządu przedsiębiorstwa”.

Natomiast w art. 15 ust. 3 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Królestwa Norwegii o unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku. podpisana w Oslo dnia 24 maja 1977 r. czytamy: „Wynagrodzenia z pracy najemnej wykonywanej na pokładzie statku, samolotu, pojazdu szynowego lub drogowego w komunikacji międzynarodowej mogą być opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa”.

Jak zatem widać, treść powyższych przepisów jest w zasadzie prawie identyczna. Biorąc pod uwagę przywołane regulacje, w Pana przypadku należy stosować umowę polsko-maltańską z uwagi, iż zarząd przedsiębiorstwa znajduje się na Malcie. W kontekście przytoczonych umów nie jest istotne miejsce położenia, stacjonowania statku. Kluczowe jest, gdzie znajduje się zarząd przedsiębiorstwa eksploatującego state.

Jeśli masz podobny problem prawny, zadaj pytanie naszemu prawnikowi (przygotowujemy też pisma) – link do formularza z indywidualną pomocą prawną »


Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z podwójnym opodatkowaniem?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Zadaj pytanie »

eporady24.pl

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

spolkowy.pl

prawo-cywilne.info

sluzebnosc.info

Szukamy prawnika »