Rozliczenie subwencji z Polskiego Funduszu Rozwoju - sprawdź, jak to zrobić

Autor: Artykuł Partnera

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa mogły korzystać ze środków pochodzących z Tarczy Finansowej 1.0, a ich wartość szacowana była nawet na 1 milion złotych. Co ciekawe, Polski Fundusz Rozwoju założył, że nawet 75% tego rodzaju wsparcia może zostać umorzona, natomiast podmioty gospodarcze muszą spełnić określone warunki. Zgodnie z polskimi przepisami prawa oraz normami unijnymi, każde mikro, małe i średnie przedsiębiorstwo, które skorzystało z subwencji jako beneficjent, ma obowiązek stosownego rozliczenia. Sprawdź, na czym polega i jak rozliczyć subwencję z PFR, aby dopełnić niezbędnych formalności.

Rozliczenie subwencji z Polskiego Funduszu Rozwoju - sprawdź, jak to zrobić

Jak rozliczyć subwencję z PFR?

Rozliczenie subwencji z Polskiego Funduszu Rozwoju z Tarczy Finansowej 1.0 było obowiązkowe i musiało nastąpić maksymalnie do 31.01.2021 roku. Przedsiębiorstwa, które skorzystały z dodatkowych środków, musiały spełnić szereg formalności, aby znieść konieczność zwrotu wartości subwencji w całej kwocie. Jak rozliczyć subwencję z PFR? Tak naprawdę nie było to trudne, ale część firm napotykała problemy techniczne.

 

Podstawą rozliczenia było złożenie do banku - w którym prowadzony był rachunek beneficjenta, na który wpłynęły środki - specjalnego oświadczenia rozliczenia subwencji finansowej. Za pośrednictwem bankowości elektronicznej każda firma musiała złożyć odpowiedni dokument potwierdzający zgodność danych. Jeśli ten obowiązek nie został spełniony, świadczenie musi zostać zwrócone w całości, co dla licznych przedsiębiorstw może wiązać się ze sporymi problemami finansowymi, a nawet skutkować upadłością.

Kiedy konieczny jest zwrot subwencji z PFR?

Okazuje się, że brak złożenia w banku oświadczenia o zgodności danych nie jest jedyną przesłanką, wobec której subwencja z PFR musi być przez beneficjentów zwrócona. Środki nie zostają umorzone także wtedy, kiedy przedsiębiorstwo dopuściło się nieprawidłowego wydatkowania otrzymanych funduszy. Warto wiedzieć, że subwencja mogła zostać wykorzystana na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, w tym opłaty eksploatacyjne, kredyty czy wypłaty wynagrodzeń pracownikom.

Tarcza Finansowa 1.0 - istota funkcjonowania

Celem programu Tarczy Finansowej 1.0, z ramienia której mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa mogły liczyć na subwencję, było wsparcie działalności gospodarczych w obliczu kryzysu gospodarczego, jaki został wywołany pandemią koronawirusa i zarządzonymi w jej wyniku obostrzeniami. Przypomnijmy, że rządowe obostrzenia nakazały licznym firmom wręcz konieczność zawieszenia swojej działalności, przez co biznesy nie miały szansy na generowanie zysków. Gospodarka w licznych sektorach rynku została wręcz zamrożona, a przedsiębiorcy nie mieli środków na utrzymanie firm oraz zatrudnionych pracowników. Program Tarczy Finansowej 1.0 zakładał również ochronę miejsc pracy w obliczu kryzysu. Warto również dodać, że po Tarczy Finansowej 1.0 rząd wdrożył kolejny pakiet pomocowy dla działalności gospodarczych - Tarczę Finansową Programu Funduszu Rozwoju 2.0.




Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Zadaj pytanie »

eporady24.pl

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

spolkowy.pl

prawo-cywilne.info

sluzebnosc.info

Szukamy prawnika »