Indywidualne Porady Prawne
Aleksander Słysz • Opublikowane: 2017-07-14
Mój tato zmarł w listopadzie, wcześniej wynajmował lokale, od których odprowadzał regularnie kwartalny podatek. Przeglądając zgromadzone potwierdzenia wpłaty podatku, zauważyłam, że brakuje ostatniej wpłaty z 2016r oku. Czy powinno się uregulować tę wpłatę po zmarłym, czy może nie ma takiego obowiązku? Kto powinien wpłacić i co z rozliczeniem zmarłego w US? Dodam że mam rodzeństwo, a sprawy spadkowe są jeszcze w toku. Nie mamy jeszcze nowej umowy najmu lokali, nie ma właściciela.
Rozliczenia zmarłego, w pewnym uproszczeniu, dokonuje naczelnik urzędu skarbowego. Zasadą jest, że spadkobiercy podatnika przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy. Wejście spadkobiercy w prawa i obowiązki podatnika nie oznacza, że staje się taki spadkobierca podatnikiem a jedynie, że jest traktowany jak podatnik. Zgodnie z art. 97 § 2 Ordynacji podatkowej „jeżeli, na podstawie przepisów prawa podatkowego, spadkodawcy przysługiwały prawa o charakterze niemajątkowym, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, uprawnienia te przechodzą na spadkobierców pod warunkiem dalszego prowadzenia tej działalności na ich rachunek. Organ podatkowy orzeka w jednej decyzji o zakresie odpowiedzialności lub uprawnień poszczególnych spadkobierców na podstawie decyzji ostatecznych wydanych wobec spadkodawcy oraz jego zobowiązań wynikających z prawidłowych deklaracji. Termin płatności przez spadkobiercę zobowiązań wynikających z decyzji o zakresie jego odpowiedzialności wynosi 14 dni od dnia jej doręczenia”.
Nie ma ani obowiązku, ani nawet możliwości składania za osobę zmarłą zeznania podatkowego, to z decyzji spadkobiercy dowiadują się, ile mają zapłacić. Warto pamiętać, że „organy podatkowe zawiadamiają, mają taki obowiązek, spadkobierców o:
1) złożonych przez spadkodawcę odwołaniach od decyzji, zażaleniach na postanowienia i skargach do sądu administracyjnego;
2) decyzjach wydanych na podstawie art. 67a § 1 pkt 1 lub 2, jeżeli nie upłynął termin płatności odroczonego podatku lub zaległości podatkowej lub termin płatności rat;
3) decyzjach i postanowieniach, które zostały doręczone spadkodawcy, a w dniu jego śmierci nie upłynął jeszcze termin do złożenia odwołania, zażalenia lub skargi do sądu administracyjnego;
4) wszczętej kontroli podatkowej;
5) złożonych przez spadkodawcę wnioskach o wszczęcie postępowania;
6) postępowaniach wszczętych z urzędu wobec spadkodawcy”.
Do odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego o przyjęciu i odrzuceniu spadku oraz o odpowiedzialności za długi spadkowe.
Jeśli masz podobny problem prawny, zadaj pytanie naszemu prawnikowi (przygotowujemy też pisma) – link do formularza z indywidualną pomocą prawną »
Indywidualne Porady Prawne
Zapytaj prawnika
Ostatnio dodane