Kategoria: Podatek VAT

Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z podatkiem VAT?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Skan faktury a odliczenie podatku VAT

Autor: Aleksander Słysz • Opublikowane: 2017-08-30

Dlaczego kopii faktury VAT (faktury zakupowej) nie można ująć w księgach rachunkowych przedsiębiorstwa? Dlaczego jest to uznawane za wadliwe? Chodzi o kopią FV w postaci skanu, a pomiędzy przedsiębiorstwami nie obowiązuje porozumienie ws. przesyłania faktur drogą elektroniczną.

Aleksander Słysz

»Wybrane opinie klientów

Odpowiedz została udzielona szybko, profesjonalnie, w sposób wyczerpujący, napisana zrozumiałym językiem. Miła obsługa ważne ,że mogłam skorzystać również z bezpośredniego kontaktu telefonicznego gdy pojawiły się wątpliwości ponieważ korzystałam z usługi w tej firmie pierwszy raz. 
Anna, ekonomista, 70 lat
Dziękuję za odpowiedź. 
Sebastian
Bardzo dziękuję za wyczerpujące informację. Porada była szybka i zawierała cały opis sytuacji.
Paulina
Polecam Pana Marka Gola, Jego porady są bardzo pomocne . Główna odpowiedź dała mi do zrozumienia w jakiej sytuacji się znalazłem za co bardzo dziękuję , a dzięki odpowiedziom na moje dodatkowe pytania poczułem że ten Pan chce mi pomóc a to jest najważniejsze żeby poczuć chociaż przez chwilę że nie jest się pozostawionym samemu sobie. Gdy będę miał problemy w przyszłości ( oby nie ) zwrócę się do tego prawnika.
Damian, 20 lat
Bardzo treściwa i dokładna odpowiedź na pytanie. Jeszcze nie raz będę korzystać z Państwa usługi.
Malwina, 31 lat
Dziękuję bardzo za szczegółowe wyjaśnienia w interesującej mnie  kwestii. Mogę wreszcie odetchnąć z ulgą. Uważam, że Pana profesjonalna i szybka odpowiedź zasługuje na najwyższą ocenę. Polecam
Krystyna
Odpowiedź jest wyczerpująca i poparta dowodami, które pomogą mi w rozwikłaniu sprawy.
Anna, 58 lat
Bardzo dziękuję, Państwa pomoc bardzo mi się przydała i wiele wyjaśniła. Na pewno będę polecała wasze usługi moim znajomym. 
Zofia
Dziękuję bardzo za udzieloną informacja na moje pytanie. Jestem zadowolony z współpracy i polecam skorzystać. 
Lubomir, emeryt
Trochę sceptycznie podchodziłam do porad on-line, niemniej z czystym sumieniem bardzo polecam portal. Jestem w pełni usatysfakcjonowana przesłana poradą.
Ewa
Dziękuję Pani Marcie Handzlik za fachową poradę prawną.
AB
Dziękuję za pomoc prawną, porada jest wyczerpująca i konstruktywna.
Jarosław, dekorator wnętrz, 43 lata
Radca prawny p.Marek Gola,dziękuję bardzo za pomoc w spojrzeniu na moją sytuację rodzinną i ujęcie problemów w aktualnie istniejące normy prawne.Magdalena
Magda
Dziękuję. Odpowiedź była szybka i udzielona zrozumiałym językiem.
Czesław
Wyjaśnienia bardzo wyczerpujące i pomocne. Bardzo polecam
Aleksandra
Za pierwszym razem nie uzyskałem odpowiedzi na wszystkie zadane pytania. Zadając je ponownie jako dodatkowe, odpowiedź była wyczerpująca i dla mnie wystarczająca.
Janusz
Zadowoliła mnie wyczerpująca odpowiedź.

Wojciech
Konkretna i szybka odpowiedź
Michał
Dziękuję Pani za kompetentne porady i uwagi, również i za to, że odpowiedzi napływały niezwłocznie. Była to pomoc profesjonalna i suwerenna. Spotkałam się z życzliwością i dobrą atmosferą, które tak dodatnie wpływają na relacje międzyludzkie.
Bożena
wieloletnia współpraca, zawsze owocna.
Roman, 45 lat, pole nieobowiązkowe
Odpowiedź z formułowana zrozumiale. Bardzo dobrze, że odpowiedź nie jest anonimowa i oczywiście poparta artykułem z K.C. 
Piotr, przedsiębiorca, 47 lat
Wyjaśnienia i porada udzielona przez Pana Marka Golę, radcę prawnego z Waszego portalu doprowadziła do pozytywnego dla mnie wyroku, tzn. odstąpienia przez Sąd od wymierzenia kary zakazu prowadzenia pojazdów a jedynie ukarania mnie karą grzywny. 
Adam
Dziękuję za owocną współpracę, jestem zadowolona z państwa usług i porad. Wasza wiedza bardzo pomogła mi dojść do wspólnych ustaleń i ominąć nieciekawe konsekwencje niedoszłego konfliktu.
Dorota, księgowa, 38 lat
Kolejny raz korzystam z usług serwisu i kolejny raz jestem bardzo zadowolony. Jak zwykle - szybkie i wyczerpujące odpowiedzi w przystępnej cenie. 
Adrian
Odpowiedź bardzo pomocna dziękuję.
Irena, pielęgniarka

paula
Dziękuję za szybką i rzeczową odpowiedź.
Jerzy
Składam serdeczne podziękowanie Pani Wiolecie Biel za szybkie i profesjonalne zredagowanie pisma. Podziwiam wiedzę i fachowość prawnika. Maria
Maria
Dzień dobry z udzielonej informacji jestem zadowolony, wyjaśnia moje pytania. 
Janusz, emeryt, 68 lat
Szybkie , wyczerpujące i w pełni zrozumiałe odpowiedzi na moje pytania.
Grażyna

Można wskazać, że faktura nie ma kopii a dwa egzemplarze – faktury bowiem wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży. Skan faktury to nie faktura.

Ilekroć jest mowa o fakturze, to rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie; z tym że jeśli mówimy o fakturze elektronicznej, to rozumie się przez to fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.

Wystawianie faktur w formacie elektronicznym możliwe jest w razie akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury, co wynika z art. 106n ustawy o podatku od towarów i usług: „Stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury”.

Skan faktury nie jest także fakturą elektroniczną.

Jakie ma to konsekwencje? W mojej ocenie nie można odliczyć podatku naliczonego, bowiem organ podatkowy taki ruch prawdopodobnie zakwestionuje. W podatku od towarów i usług kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Skoro nie otrzymano faktury, nie ma podstaw do odliczenia podatku naliczonego. Pojawiają się jednak zdania korzystniejsze oparte o zdanie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wyrażone w interpretacji z dnia 4 marca 2016 r., IPPP2/4512-1276/15-4/JO, ale w mojej ocenie błędne, bowiem w stanie faktycznym tej interpretacji spółka najpierw otrzymuje fakturę papierową i dopiero później ją skanuje, jest więc, księgując ze skanu, w posiadaniu oryginału.

W podatku dochodowym od osób prawnych zasadą jest, że za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Jak wskazuje się w doktrynie:

„Jeżeli spółka nie dysponuje oryginałami faktur, ale nabycie towarów i usług jest udokumentowane innymi dowodami (np. dokumentacją magazynową, umową, zamówieniem, potwierdzeniem przelewu bankowego), kserokopia / skan faktury, w mojej ocenie, stanowi wystarczający dowód na zaliczenie danego wydatku do kosztu uzyskania przychodów. Nie mogąc jednak wykluczyć w pełni ryzyka sporu z administracją podatkową w trakcie ewentualnej kontroli (trudno przewidzieć podejście prezentowane przez określonych inspektorów), warto zabezpieczyć procedurę zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów na podstawie kserokopii faktur interpretacją indywidualną. Jeżeli jednak spółka otrzymuje wpierw elektroniczne skany faktur, a oryginały docierają do niej drogą pocztową z pewnym opóźnieniem, czyli spółka w efekcie końcowym dysponuje oryginałem faktury, zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu wydatków na podstawie pierwotnie otrzymanego dokumentu elektronicznego w ogóle nie powinno być kwestionowane przez organy podatkowe.” [D. Klemens, QA 635262 Lex/el]

Zaś co do norm dotyczących rachunkowości, podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej, tzw. dowody źródłowe:

1) zewnętrzne obce – otrzymane od kontrahentów;

2) zewnętrzne własne – przekazywane w oryginale kontrahentom;

3) wewnętrzne – dotyczące operacji wewnątrz jednostki.

Co prawda, w przypadku uzasadnionego braku możliwości uzyskania zewnętrznych obcych dowodów źródłowych, kierownik jednostki może zezwolić na udokumentowanie operacji gospodarczej za pomocą księgowych dowodów zastępczych, sporządzonych przez osoby dokonujące tych operacji; jednakże nie może to dotyczyć operacji gospodarczych, których przedmiotem są zakupy opodatkowane podatkiem od towarów i usług oraz skup metali nieżelaznych od ludności.

Dowód księgowy powinien zawierać co najmniej:

1) określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego;

2) określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej;

3) opis operacji oraz jej wartość, jeżeli to możliwe, określoną także w jednostkach naturalnych;

4) datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą – także datę sporządzenia dowodu;

5) podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki aktywów;

6) stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych (dekretacja), podpis osoby odpowiedzialnej za te wskazania.

Zgodnie z art. 21 ust. 1a ustawy o rachunkowości można zaniechać zamieszczania na dowodzie np. podpisu wystawcy danych, jeżeli wynika to z odrębnych przepisów.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z podatkiem VAT?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Podobne materiały

Najem długoterminowy a VAT

W zeszłym roku z tytułu długoterminowego najmu lokali mieszkalnych uzyskałem przychód powyżej 150 tys. zł. Do tej pory wynajmowałem niektóre mieszkania wraz z miejscami parkingowymi. Obecnie chcę wynająć miejsca osobno, pewnej firmie. Czy z racji wysokości przychodu mam zarejestrować się do VAT i płacić ten podatek? Czy wynajmując same miejsca mogę zostać uznany za vatowca?

Zamówienia od kontrahenta spoza Unii

Otrzymuję zamówienia od kontrahenta zagranicznego spoza Unii (płatne w euro). Wykonanie tego zamówienia zlecam firmie polskiej,
z którą zawieram umowy z rozbiciem na fakturowanie w kilku częściach w euro. Firma wystawia mi faktury, częściowe VAT w euro. Czy mogę należność główną za wystawione faktury zapłacić w euro, natomiast wyliczony VAT w złotówkach, po przeliczeniu po kursie NBP, tj. na dzień wcześniejszym od daty wystawienia faktury?

Odroczenie terminu płatności podatku i ponowne rozłożenie na raty

Posiadam zaległy podatek VAT w kwocie prawie 200 tys. zł. Firma zbankrutowała, złożyłam wniosek do urzędu skarbowego o rozłożenie na raty. Dostałam odpowiedź pozytywną, spłacam po 1 tys. zł, ale okres spłat mam tylko na 10 miesięcy. Zbliża się koniec, a nie jestem w stanie zapłacić ostatniej, tak ogromnej raty. Czy mogę znowu poprosić naczelnika o dalsze rozłożenie na raty moich zaległości?

Rezygnacja z podatku VAT a korekty

Zrezygnowałem z podatku VAT od 1.01.2017, składając VAT-R. Czy należy dokonać korekty VAT naliczonego z faktur rat leasingowych i opłaty wstępnej od samochodu osobowego (leasing operacyjny zawarty w 8.05.2016 i odliczono 50% VAT-u jako samochód wykorzystywany prywatnie i w działalności). Czy dokonując korekty VAT od środków trwałych i wyposażenia (po rezygnacji z VAT), mogę kwotę VAT z korekt wrzucić w koszty działalności i jak ewentualnie zaksięgować? Czy do korekty przy rezygnacji z VAT-u trzeba doliczyć odsetki? Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą i prowadzę książkę przychodów i rozchodów.

Zwrot VAT-u za materiały budowlane dla osób do 35 roku życia

Mam pytanie odnoście zwrotu podatku VAT za materiały budowlane dla osób do 35. roku życia budujących swój pierwszy dom. Spełniam wszystkie kryteria do uzyskania tego zwrotu, tylko mam jedną wątpliwość, ponieważ pieniądze przeznaczone na budowę pochodzą z ze spadku – otrzymałem mieszkanie, które sprzedałem, i buduję swój pierwszy w życiu dom, fizycznie nigdy nie zamieszkiwałem tego mieszkania, od razu po nabyciu spadku było przeznaczone na sprzedaż. W US złożyłem oświadczenie, że pieniądze te przeznaczę na własne cele mieszkaniowe. Obecnie mam problemy ze zwrotem, co robić?

Nowa ustawa o odwrotnym obciążeniu

Mam pytanie dotyczące nowej ustawy o odwrotnym obciążeniu. Wynajmuję sprzęt budowlany z operatorem i świadczę te usługi jako podwykonawca, czyli wystawiam fakturę z VAT-em zerowym. Czy dobrze robię? Jak mam sklasyfikować dojazd sprzętu na miejsce danego zlecenia i jego powrót? Czy mam ująć dojazd i zjazd sprzętu ze stawką 23%, czy VAT będzie z odwrotnym obciążeniem?

Odwrócony podatek VAT dla podwykonawcy branży elektrycznej

Pytanie dotyczy kwestii odwróconego podatku VAT. Firma nasza jako podwykonawca branży elektrycznej wykonuje szereg usług elektroinstalacyjnych dla firmy zajmującej się utrzymaniem budynków jako generalny wykonawca. Przy większości zleceń nie mamy wątpliwości, że należy zastosować mechanizm odwróconego VAT-u. Tak jest np. w przypadku wykonania nowych instalacji. Problem pojawia się z usługą konserwacji instalacji, naprawą urządzeń i przeglądami (np. przegląd agregatów prądotwórczych, konserwacja oświetlenia zewnętrznego). W załączniku nr 14 nie znajdujemy pozycji np. serwis czy konserwacja instalacji elektrycznej, a takie zlecenia otrzymujemy okresowo. Czy prawidłowe jest niestosowanie w przypadku prac serwisowych i konserwacyjnych mechanizmu odwróconego podatku VAT?



Szukamy prawników » wizytówka Zadaj pytanie »