Kategoria: Podatek VAT
Baner RODO

Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z podatkiem VAT?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Skan faktury a odliczenie podatku VAT

Autor: Aleksander Słysz • Opublikowane: 2017-08-30

Dlaczego kopii faktury VAT (faktury zakupowej) nie można ująć w księgach rachunkowych przedsiębiorstwa? Dlaczego jest to uznawane za wadliwe? Chodzi o kopią FV w postaci skanu, a pomiędzy przedsiębiorstwami nie obowiązuje porozumienie ws. przesyłania faktur drogą elektroniczną.

Aleksander Słysz

»Wybrane opinie klientów

Przystępna interpretacja przepisów prawa
Anna
Bardzo dziękuję za udzielenie mi pełnej, wyczerpującej i kompetentnej odpowiedzi na zadane pytania. Pozwoliło mi to na podjęcie, myślę, że słusznej decyzji. 
Zofia, pedagog specjalny, 62 lata
Dziękuję i pozdrawiam.
Dawid
Grono ekspertów,szybka odpowiedż, możliwość zadawania dodatkowych pytań
Anna
Szybkość i skuteczność
DARIUSZ, 46 lat, emeryt
Dobry wieczór, Bardzo dziękuję za udzielenie obszernej odpowiedzi oraz za wyrozumiałość dla mojej męczącej dociekliwości graniczącej z upierdliwością. Chciałam w jakiś sposób pomóc tym Panom, bo sprawa wydawała mi się prosta , ktoś kogoś oszukał i prawo powinno stać po jego stronie i być mu przychylne. Niestety tak nie jest. Szkoda. 
Anna, pracownik państwowy, 48 lat
Odpowiedż jest obszerna i wyczerpująca zagadnienie. Brakowało mi trochę wyodrębnienia mojej sytuacji. Na przykład pogrubioną trzcionką. Jestem po udarze i mam obniżoną zdolność koncentracji.
Krzysztof, 56 lat, inżynier
Dziękuję za udzielona mi pomoc.
Izabela
Jestem zadowolony z porady. Wyjaśniła moje wątpliwości.
Karol
Bardzo dobrze przeprowadzona analiza prawna dotycząca zadanego pytania, jeszcze nie spotkałem się tak szybkiej odpowiedzi.
Tomasz, dyrektor, 43 lata
Skorzystałam już drugi raz porady. Jestem bardzo zadowolona. Szybko, profesjonalnie i rzeczowo. Byłam u prawnika w kancelarii i bardzo żałuje wydanych pieniędzy.
Mirela
Napisze krótko, polecam z ręką na sercu, szczerze polecam. Szybko, sprawnie, profesjonalnie.
Elżbieta, nauczyciel matematyki, 58 lat
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Pozdrawiam
Bogumił
Opinia Wasza była dla mnie bezcenna. Utwierdziło nas, że można i trzeba złożyć apelację. Uspokoiło mnie, że dobrze interpretuję przepisy prawa spadkowego. 
Anna, nauczyciel, 58 lat
Dziękuję za szybką i precyzyjną odpowiedź. Jestem usatysfakcjonowana i cieszę się że pomogła mi Pani w zrozumieniu tego zawiłego dla mnie problemu. 
Halina
Szybkość i dokładność udzielonej odpowiedzi
Daniela
Życzliwe potraktowanie i bardzo wyczerpująca odpowiedź.Raz jeszcze dziękuję.
Barbara, 64 lata, emerytka
Dziękuję i pozdrawiam
Adam, konsultant, 25
Opinia bardzo profesjonalna i wyczerpująca. Wasza działalność, popularyzująca znajomość i stosowanie przepisów prawa, w pełni zasługuje na uznanie.
Roman
Poradę prawną, jaką opracował mi Pan Aleksander Słysz jest dla mnie jak najbardziej satysfakcjonująca - tym bardziej, że przedstawiony problem nie należał do takich, na którego rozwiązanie wystarczy jeden dzień. Pytanie moje było pytaniem złożonym, dość trudnym do jednoznacznego zinterpretowania, wymagało przeznaczenia większego czasu na wypracowanie takiej wykładni prawa, która z powodzeniem pozwoli pytającemu wybrać jak najlepsze rozwiązanie, a autorowi da satysfakcję z dobrze wykonanej usługi.
Tadeusz
Polecam wszystkim, świetny stosunek ceny do jakości.
Tomasz, Dyrektor generalny
 Z pierwszej porady prawnej online jestem bardzo zadowolona. 
Justyna
Treściwie. Jasno i na temat. 
Piotr
Odpowiedzi na moje pytania wyczerpujące. 
Agnieszka
Jestem bardzo zaskoczona profesjonalną i szybką poradą.
Danuta
Bardzo profesjonalne podejście i fachowa pomoc. 
Marta
Jestem bardzo zadowolony z usługi, odpowiedź na moje pytanie byla dokładna i wyczerpująca. Z pewnością nadal będę korzystał z waszych usług w przyszłości.
Krzysztof, 38 lat, inżynier serwisu
Przestalam już liczyć ile razy pani mecenas już mi pomogła ale nie przestane dziękować za szybka profesjonalna pomoc tego wspaniałego mecenasa. Dziękuje dziękuję pani mecenas z ocena 10.
Maria
szybki kontakt i fachowość
Tadeusz, 59 lat, inżynier
Odpowiedz została udzielona szybko, profesjonalnie, w sposób wyczerpujący, napisana zrozumiałym językiem. Miła obsługa ważne ,że mogłam skorzystać również z bezpośredniego kontaktu telefonicznego gdy pojawiły się wątpliwości ponieważ korzystałam z usługi w tej firmie pierwszy raz. 
Anna, ekonomista, 70 lat

Można wskazać, że faktura nie ma kopii a dwa egzemplarze – faktury bowiem wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży. Skan faktury to nie faktura.

Ilekroć jest mowa o fakturze, to rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie; z tym że jeśli mówimy o fakturze elektronicznej, to rozumie się przez to fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.

Wystawianie faktur w formacie elektronicznym możliwe jest w razie akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury, co wynika z art. 106n ustawy o podatku od towarów i usług: „Stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury”.

Skan faktury nie jest także fakturą elektroniczną.

Jakie ma to konsekwencje? W mojej ocenie nie można odliczyć podatku naliczonego, bowiem organ podatkowy taki ruch prawdopodobnie zakwestionuje. W podatku od towarów i usług kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Skoro nie otrzymano faktury, nie ma podstaw do odliczenia podatku naliczonego. Pojawiają się jednak zdania korzystniejsze oparte o zdanie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wyrażone w interpretacji z dnia 4 marca 2016 r., IPPP2/4512-1276/15-4/JO, ale w mojej ocenie błędne, bowiem w stanie faktycznym tej interpretacji spółka najpierw otrzymuje fakturę papierową i dopiero później ją skanuje, jest więc, księgując ze skanu, w posiadaniu oryginału.

W podatku dochodowym od osób prawnych zasadą jest, że za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Jak wskazuje się w doktrynie:

„Jeżeli spółka nie dysponuje oryginałami faktur, ale nabycie towarów i usług jest udokumentowane innymi dowodami (np. dokumentacją magazynową, umową, zamówieniem, potwierdzeniem przelewu bankowego), kserokopia / skan faktury, w mojej ocenie, stanowi wystarczający dowód na zaliczenie danego wydatku do kosztu uzyskania przychodów. Nie mogąc jednak wykluczyć w pełni ryzyka sporu z administracją podatkową w trakcie ewentualnej kontroli (trudno przewidzieć podejście prezentowane przez określonych inspektorów), warto zabezpieczyć procedurę zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów na podstawie kserokopii faktur interpretacją indywidualną. Jeżeli jednak spółka otrzymuje wpierw elektroniczne skany faktur, a oryginały docierają do niej drogą pocztową z pewnym opóźnieniem, czyli spółka w efekcie końcowym dysponuje oryginałem faktury, zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu wydatków na podstawie pierwotnie otrzymanego dokumentu elektronicznego w ogóle nie powinno być kwestionowane przez organy podatkowe.” [D. Klemens, QA 635262 Lex/el]

Zaś co do norm dotyczących rachunkowości, podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej, tzw. dowody źródłowe:

1) zewnętrzne obce – otrzymane od kontrahentów;

2) zewnętrzne własne – przekazywane w oryginale kontrahentom;

3) wewnętrzne – dotyczące operacji wewnątrz jednostki.

Co prawda, w przypadku uzasadnionego braku możliwości uzyskania zewnętrznych obcych dowodów źródłowych, kierownik jednostki może zezwolić na udokumentowanie operacji gospodarczej za pomocą księgowych dowodów zastępczych, sporządzonych przez osoby dokonujące tych operacji; jednakże nie może to dotyczyć operacji gospodarczych, których przedmiotem są zakupy opodatkowane podatkiem od towarów i usług oraz skup metali nieżelaznych od ludności.

Dowód księgowy powinien zawierać co najmniej:

1) określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego;

2) określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej;

3) opis operacji oraz jej wartość, jeżeli to możliwe, określoną także w jednostkach naturalnych;

4) datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą – także datę sporządzenia dowodu;

5) podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki aktywów;

6) stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych (dekretacja), podpis osoby odpowiedzialnej za te wskazania.

Zgodnie z art. 21 ust. 1a ustawy o rachunkowości można zaniechać zamieszczania na dowodzie np. podpisu wystawcy danych, jeżeli wynika to z odrębnych przepisów.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.


Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z podatkiem VAT?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Podobne materiały

Najem długoterminowy a VAT

W zeszłym roku z tytułu długoterminowego najmu lokali mieszkalnych uzyskałem przychód powyżej 150 tys. zł. Do tej pory wynajmowałem niektóre mieszkania wraz z miejscami parkingowymi. Obecnie chcę wynająć miejsca osobno, pewnej firmie. Czy z racji wysokości przychodu mam zarejestrować się do VAT i płacić ten podatek? Czy wynajmując same miejsca mogę zostać uznany za vatowca?

Zamówienia od kontrahenta spoza Unii

Otrzymuję zamówienia od kontrahenta zagranicznego spoza Unii (płatne w euro). Wykonanie tego zamówienia zlecam firmie polskiej,
z którą zawieram umowy z rozbiciem na fakturowanie w kilku częściach w euro. Firma wystawia mi faktury, częściowe VAT w euro. Czy mogę należność główną za wystawione faktury zapłacić w euro, natomiast wyliczony VAT w złotówkach, po przeliczeniu po kursie NBP, tj. na dzień wcześniejszym od daty wystawienia faktury?

Odroczenie terminu płatności podatku i ponowne rozłożenie na raty

Posiadam zaległy podatek VAT w kwocie prawie 200 tys. zł. Firma zbankrutowała, złożyłam wniosek do urzędu skarbowego o rozłożenie na raty. Dostałam odpowiedź pozytywną, spłacam po 1 tys. zł, ale okres spłat mam tylko na 10 miesięcy. Zbliża się koniec, a nie jestem w stanie zapłacić ostatniej, tak ogromnej raty. Czy mogę znowu poprosić naczelnika o dalsze rozłożenie na raty moich zaległości?

Rezygnacja z podatku VAT a korekty

Zrezygnowałem z podatku VAT od 1.01.2017, składając VAT-R. Czy należy dokonać korekty VAT naliczonego z faktur rat leasingowych i opłaty wstępnej od samochodu osobowego (leasing operacyjny zawarty w 8.05.2016 i odliczono 50% VAT-u jako samochód wykorzystywany prywatnie i w działalności). Czy dokonując korekty VAT od środków trwałych i wyposażenia (po rezygnacji z VAT), mogę kwotę VAT z korekt wrzucić w koszty działalności i jak ewentualnie zaksięgować? Czy do korekty przy rezygnacji z VAT-u trzeba doliczyć odsetki? Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą i prowadzę książkę przychodów i rozchodów.

Zwrot VAT-u za materiały budowlane dla osób do 35 roku życia

Mam pytanie odnoście zwrotu podatku VAT za materiały budowlane dla osób do 35. roku życia budujących swój pierwszy dom. Spełniam wszystkie kryteria do uzyskania tego zwrotu, tylko mam jedną wątpliwość, ponieważ pieniądze przeznaczone na budowę pochodzą z ze spadku – otrzymałem mieszkanie, które sprzedałem, i buduję swój pierwszy w życiu dom, fizycznie nigdy nie zamieszkiwałem tego mieszkania, od razu po nabyciu spadku było przeznaczone na sprzedaż. W US złożyłem oświadczenie, że pieniądze te przeznaczę na własne cele mieszkaniowe. Obecnie mam problemy ze zwrotem, co robić?

Nowa ustawa o odwrotnym obciążeniu

Mam pytanie dotyczące nowej ustawy o odwrotnym obciążeniu. Wynajmuję sprzęt budowlany z operatorem i świadczę te usługi jako podwykonawca, czyli wystawiam fakturę z VAT-em zerowym. Czy dobrze robię? Jak mam sklasyfikować dojazd sprzętu na miejsce danego zlecenia i jego powrót? Czy mam ująć dojazd i zjazd sprzętu ze stawką 23%, czy VAT będzie z odwrotnym obciążeniem?

Odwrócony podatek VAT dla podwykonawcy branży elektrycznej

Pytanie dotyczy kwestii odwróconego podatku VAT. Firma nasza jako podwykonawca branży elektrycznej wykonuje szereg usług elektroinstalacyjnych dla firmy zajmującej się utrzymaniem budynków jako generalny wykonawca. Przy większości zleceń nie mamy wątpliwości, że należy zastosować mechanizm odwróconego VAT-u. Tak jest np. w przypadku wykonania nowych instalacji. Problem pojawia się z usługą konserwacji instalacji, naprawą urządzeń i przeglądami (np. przegląd agregatów prądotwórczych, konserwacja oświetlenia zewnętrznego). W załączniku nr 14 nie znajdujemy pozycji np. serwis czy konserwacja instalacji elektrycznej, a takie zlecenia otrzymujemy okresowo. Czy prawidłowe jest niestosowanie w przypadku prac serwisowych i konserwacyjnych mechanizmu odwróconego podatku VAT?

Limit dotyczący podatku VAT

Pod koniec grudnia firma zajmująca si usługami naprawy samochodów przekroczyła proporcjonalnie do prowadzonej działalności limit na VAT 150 000 zł, ale nie przekroczyła 200 000 zł i na podstawie przepisów przejściowych mogła być zwolniona z VAT-u. Czy firma miała obowiązek zgłoszenia VAT-R za miesiąc grudzień i później nowy VAT-R w styczniu na zwolnienie z VAT-u? Nie zrobiliśmy zgłoszenia, uznając, że jeżeli firma obligatoryjnie jest zwolniona ze względu na obroty, to nie ma potrzeby zgłaszać się do VAT-u po zwiększeniu limitu. Czy mamy rację?



Szukamy ambitnego prawnika » wizytówka Zadaj pytanie »