Kategoria: Podatek VAT

Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z podatkiem VAT?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Sprzedaż domu letniskowego jako środka trwałego działalności a VAT

Aleksander Słysz • Opublikowane: 2018-05-04

Zamierzam sprzedać dom letniskowy – środek trwały w działalności gospodarczej. Jestem podatnikiem VAT. Zakupiłem tę nieruchomość 4 lata temu bez podatku VAT. Kosztem uzyskania przychodu są odpisy amortyzacyjne. Czy zapłacę podatek VAT od sprzedaży?

Aleksander Słysz

»Wybrane opinie klientów

Szybka odpowiedź :)
Magdalena
Opinia kompetentna. W ciągu 24 godzin miałem pełną informację co należy mi się od zakładu pracy i jak mogę to uzyskać. Polecam.
Piotr
Bardzo dobry serwis, łatwy w obsłudze; szybka, wyczerpująca odpowiedź
Patrycja, 40 lat
Szybka i fachowa opinia prawna z odwołaniem się do konkretnych artykułów Kodeksu Pracy i Kodeksu Cywilnego oraz orzecznictwa Sądu Najwyższego, która pomogła mi podjąć decyzję odnośnie podjęcia nowej pracy podczas okresu wypowiedzenia u dotychczasowego pracodawcy bez obaw, że łamię prawo. 
Iwona, 37 lat
Odpowiedz od Państwa błyskawiczna, rzetelna, fachowa, w punkt. Bardzo mi pomogła! Dzięki niej odważyłam się nie będąc prawnikiem złożyć skutecznie rozwiązać samodzielnie problem prawny, Złożyć pozew i wygrać sprawę !!! Jesteście rewelacyjni !!!
Iwona, 48 lat, recepcjonista w hotelu
Bardzo dziękuję za wyczerpującą opinię
Brygida
Możliwość skorzystania z porady prawnej nia wychodząc z domu w tak krótkim czasie, no i fachowa i wyczerpująca odpowiedź.
Robert, 49 lat, Pracownik fizyczny
Bardzo dziękuję za pomoc. Otrzymałam wyczerpującą odpowiedź na nurtujące mnie pytania. Kontakt był łatwy, szybki i wygodny. 
Katarzyna, 28 lat
Dziękuję bardzo za wyczerpującą odpowiedź
Mirek
Dziękuję za szczegółowe odpowiedzi i przekierowanie to lokalnego prawnika!
Tm, IT, 39 lat
Jestem bardzo zadowolona z udzielonych rad. Porada nie skończyła się jednym e-mail. Na moje wątpliwości czy zapytania otrzymywałam błyskawicznie konkretne odpowiedzi. Zaznaczam ,że sprawa była trudna i złożona. W przyszłości, jeśli zajdzie taka potrzeba na pewno skorzystam z eporady24.pl.
Danuta
Ocena 5 z plusem. Wszystkie zasady określone w regulaminie eporady24 są przejrzyste i konsekwentnie realizowane. Dziękuję Pani Mecenas Katarzynie Bereda za poświęcony czas i skuteczność jej działań. 
Joanna
Już korzystałam i dostałam dokładną odpowiedz
Halina, emeryt/nauczyciel/
Pierwszy raz korzystam z usług doradcy podatkowego, do tego przez kancelarię internetową. Dwa razy zadawałam pytania dodatkowe. Za każdym razem dostałam wyczerpujące i co najważniejsze konkretne odpowiedzi. To że nie musiałam nigdzie iść i się umawiać w bardzo dla mnie pracowitym okresie, było dla mnie idealnym rozwiązaniem.
Małgorzata, 58 lat, pracownik tv
Bardzo dziękuję za dotychczasową współpracę, odpowiedzi były udzielane szybko i wyczerpująco, mimo dużej ilości danych do przeanalizowania i złożoności pytań.
Ewa
Bardzo profesjonalne podejście do mojego problemu i szybka pomoc. 
Kamil, Kamil
Wyczerpująca odpowiedz i możliwość dopytania szczegółów
Andrzej, 72 lata, emeryt
Polecam. Odpowiedzi są wyczerpujące. Moje wątpliwości zostały rozwiane i wiem na czym \"staję\"
Grażyna, nauczyciel, 46 lat
Dziękuję za szybką i kompetentną odpowiedź. Uspokoiła mnie Pani. Miałam z różnych źródeł sprzeczne informacje, szczególnie, że problem dotyczy przełomu roku.
Joanna
Po zadaniu pytania w interesującej mnie sprawie, otrzymałem dość szybko odpowiedź . Odpowiedź jest w mojej ocenie wyczerpująca mam nadzieję, będzie przydatna w wyjaśnianiu sprawy.
Czesław
Informacje prawne o jakie się pytałem zostały mi udzielone w sposób dla mnie bardzo zrozumiały i czytelny :)
Wiesław
Szybko, konkretnie i bez zbędnych zawiłości prawniczego języka. Dziękuję bardzo i serdecznie pozdrawiam.
Anna, nauczycielka, 46 lat
Bardzo dziękuję za udzielenie porady prawnej. Z usługi korzystałam po raz pierwszy i nigdy nie myślałam, że można tak uczciwie podejść do problemu osoby, której się nie zna i nie ma z nią bezpośredniego kontaktu. Na moje zapytanie otrzymałam odpowiedź wyczerpującą faktyczny stan prawny mojej sprawy oraz wskazówki może nie do rozwiązania mojego problemu ale przynajmniej wiem jak spróbować \"ugryźć\" problem. Jestem w pełni usatysfakcjonowana przesłaną poradą prawną tym bardziej, że prawdopodobnie uniknęłam niepotrzebnego szarpania się i związanych z tym kosztów.
Regina, 64 lata
Profesjonalnie i na temat. Polecam.
Wojtek
Dziękuję bardzo za udzielone wyjaśnienia. Odpowiedzi na moje pytania były jasne, szybkie i rzetelne. To najlepszy serwis, jakiego znam.
Ricardo, emeryt, 71 lat
Szybka odpowiedź
Henryk
Dziękuję, wszystko jasne.
Agnieszka, księgowa
Dziękuję bardzo za odpowiedzi na moje pytania - obszerne, poparte podstawą prawną. POLECAM
Bożena, 61 lat, ekonomista
Po opłaceniu usługi nie czekałam zbyt długo na poradę,uzyskałam odpowiedz na której mi bardzo zależało,jeżeli będę kiedykolwiek miała problem na pewno z  skorzystam
Elżbieta
Witam. Odpowiedź szybka. Szkoda że dwie różne osoby pracowały nad sprawą, wycena i porada. Ale jak na moje chaotyczne przedstawienie sytuacji i zadane pytanie, odpowiedź zadowalająca choć nie wyczerpująca lecz poparta podstawą prawną i dająca nadzieję na wyczerpującą pomoc po kolejnym kontakcie. Unikalne podejście, możliwość zadania kolejnych pytań ! 
Anna, sprzedawca, 45 lat

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług [Dz.U.2017.1221 t.j. ze zm. – dalej jako u.VAT] reguluje opodatkowanie podatkiem od towarów i usług odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju; towary to na gruncie u.VAT rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (nieruchomość jest zatem towarem). Rozważając sposób opodatkowania dostawy w podatku od towarów i usług, pamiętać koniecznie należy, że przedmiotem dostawy, zupełnie inaczej niż ma to miejsce w prawie cywilnym, nie jest nigdy grunt zabudowany. W podatku od towarów i usług mamy do czynienia zawsze z sytuacją odwróconą, tj. ze sprzedażą budynku bądź budowli wraz z gruntem, na którym ten budynek bądź budowla się znajdują. Artykuł 43 ust. 1 pkt. 10 u.VAT zwalnia od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Pierwsze zasiedlenie to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Nie podaje Pan, czy miało miejsce pierwsze zasiedlenie i ewentualnie kiedy. Samo pierwsze zasiedlenie to np. po nabyciu bez VAT oddanie w najem domu podlegające jako usługa opodatkowaniu VAT. Jeśli od tego momentu upłynęły 2 lata, to sprzedaż korzysta z ww. zwolnienia. Jeśli nie miało miejsca oddanie w najem, dzierżawę etc., to pozostaje otwarta kwestia – czy użytkowanie we własnej, opodatkowanej VAT, działalności stanowi pierwsze zasiedlenie? Tu zdania są podzielone. Pojawiła się jednak niedawno opinia rzecznika generalnego Manuela Camposa Sáncheza-Bordony [http://curia.europa.eu/juris/document/document_print.jsf?doclang=PL&text=&pageIndex=0&part=1&mode=lst&docid=192324&occ=first&dir=&cid=206913], przedstawiona w dniu 4 lipca 2017 r.(1) w sprawie c?308/16 Kozuba Premium Selection sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie. Opinia związana jest z wnioskiem o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonym przez Naczelny Sąd Administracyjny (Polska). Zgodnie z tą opinią – przeciwną niż przeważające stanowisko fiskusa – „Konkretnie, rzeczywiste zasiedlenie budynku przez wykonawcę dla jego własnych potrzeb przez ponad dwa lata (co miało miejsce w postępowaniu głównym), niezależnie od uznania go za czynność podlegającą opodatkowaniu, będzie się równać pierwszej dostawie, w związku z czym, gdy budynek zostanie później sprzedany, owo zbycie zostanie zwolnione z VAT.”.

W tym świetle pierwszym zasiedleniem jest także faktyczne rozpoczęcie używania budynku przez właściciela. Można zakładać, że stanowisko to zostanie ewentualnie potwierdzone w rozstrzygnięciu Trybunału. Zatem jeśli sytuacja taka ma miejsce w Pańskim przypadku, również skutkuje zwolnieniem.

Zwolnienie obejmuje także grunt, bowiem w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Dodam dla porządku, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a u.VAT zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa powyżej [tj. art. 43 ust. 1 pkt 10], pod warunkiem że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższe zgodne jest z Dyrektywą VAT bowiem zgodnie z art. 135 ust. 1 lit. j Dyrektywy VAT – państwa członkowskie zwalniają od opodatkowania transakcje dostawy budynków lub ich części oraz związanego z nimi gruntu, inne niż dostawy, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. a), tj. inne niż dostawa budynku lub części budynku oraz związanego z nim gruntu, przed pierwszym zasiedleniem. Na mocy art. 12 ust. 2 Dyrektywy VAT państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa powyżej, oraz mogą zastosować kryteria inne niż kryterium pierwszego zasiedlenia, takie jak okres upływający między datą ukończenia budynku a datą pierwszej dostawy lub też okres upływający między datą pierwszego zasiedlenia a datą następnej dostawy, pod warunkiem że okresy te nie przekraczają, odpowiednio, pięciu i dwóch lat.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.


Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z podatkiem VAT?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Podobne materiały

Odwrócony podatek VAT dla podwykonawcy branży elektrycznej

Pytanie dotyczy kwestii odwróconego podatku VAT. Firma nasza jako podwykonawca branży elektrycznej wykonuje szereg usług elektroinstalacyjnych dla firmy zajmującej się utrzymaniem budynków jako generalny wykonawca. Przy większości zleceń nie mamy wątpliwości, że należy zastosować mechanizm odwróconego VAT-u. Tak jest np. w przypadku wykonania nowych instalacji. Problem pojawia się z usługą konserwacji instalacji, naprawą urządzeń i przeglądami (np. przegląd agregatów prądotwórczych, konserwacja oświetlenia zewnętrznego). W załączniku nr 14 nie znajdujemy pozycji np. serwis czy konserwacja instalacji elektrycznej, a takie zlecenia otrzymujemy okresowo. Czy prawidłowe jest niestosowanie w przypadku prac serwisowych i konserwacyjnych mechanizmu odwróconego podatku VAT?

Sprzedaż wcześniej dzierżawionej działki a podatek VAT

Sprawa dotyczy podatku VAT. Osoba fizyczna będąca właścicielem 2 działek – jednej rolnej, drugiej budowlanej, w 2013 roku wydzierżawiła te działki pod zabudowę myjni bezdotykowej. W bieżącym roku znalazł się chętny na zakup gruntu i postawionej na tym gruncie myjni bezdotykowej. Grunt składający się z dwóch działek zostałby sprzedany aktem notarialnym przez właściciela – osobę fizyczna (niemającą działalności), a sama wiata myjni z urządzeniami – fakturą VAT wystawioną przez dzierżawcę (prowadzącego działalność). Czy osoba fizyczna sprzedając powyżej wymienione działki zobowiązana jest do odprowadzenia z tego tytułu podatku VAT?

Jaka stawka VAT na fakturze dla firmy czeskiej

Sporządzam deklaracje do ZUS oraz obliczam podatki dla pracowników będących Polakami, których zatrudnia firma czeska. Są oni ubezpieczeni w Polsce i w Polsce opłacają podatek dochodowy. Za usługę powinnam wystawić fakturę firmie czeskiej – jaką stawkę VAT zastosować: 0% czy 23%? Firma czeska nie posiada oddziału w Polsce, a pracownicy wykonują pracę na jej rzecz przez Internet.

Sprzedaż udziałów w nieruchomości a podatek dochodowy i VAT

Jestem współwłaścicielem lokalu użytkowego zakupionego w 2002 r. Jeszcze tego samego roku lokal został wpisany jako środek trwały i na złożony wniosek urząd skarbowy zwrócił VAT za zakupiony lokal. Prowadziłem wtedy działalność gospodarczą na własny rachunek opodatkowany kartą podatkową i podatkiem VAT. Podobnie było ze współwłaścicielem lokalu. Zakończyłem działalność 30 listopada 2012 r. Poinformowałem o tym fakcie urząd skarbowy, ale nie składałem żadnych innych dokumentów, np. inwentaryzacji. Współwłaściciel prowadzi działalność nadal. Chciałbym mu odsprzedać swoją część. Jak to zrobić? Czy jako osoba nieprowadząca działalności mam wystawić fakturę VAT, czy nie? Czy od tej transakcji będzie podatek dochodowy?

Czy sprzedając auto firmowe, muszę odprowadzić VAT?

Sprawa dotyczy zbycia samochodu osobowego wprowadzonego do ewidencji środków trwałych. Samochód zakupiono 2007 r., odliczono nie więcej jak 6000 zł podatku VAT. Czy sprzedając teraz to auto firmowe, muszę odprowadzić VAT? Jak tak, to w jakiej wysokości?

Ulga w VAT, pierwsze zasiedlenie budynku

Zakupiłem w 2006 r. bez podatku VAT używaną nieruchomość. Do roku 2011 prowadziłem w niej remont – koszt remontu przewyższył wartość zakupu; odliczam go na podstawie amortyzacji od 2012 r., a podatek VAT odliczyłem na bieżąco. Od zakończenia remontu wynajmuję lokale w tej nieruchomości. Dodam, że podzieliłem ją na samodzielne lokale, a w 2017 r. tylko w jednym lokalu prowadziłem adaptację, której koszt wyniósł 10% wartości tego lokalu po cenie rynkowej. Amortyzowane było tylko 50%, bo w amortyzacji są: wartość zakupu + nakłady inwestycyjne, a wartość rynkowa na podstawie operatu jest dwa razy większa. Czy w tej sytuacji zapłacę podatek VAT od sprzedaży lokali? W amortyzacji mam cały obiekt przed podzieleniem go na lokale, czy muszę to sprostować? Czy mogę skorzystać z ulgi na zasiedlenie?

Ekwiwalent za niewykorzystany urlop w formie samochodu firmowego a podatki

Z końcem ubiegłego miesiąca została rozwiązana umowa o pracę z pracownikiem za porozumieniem stron. Pracownikowi należał się ekwiwalent za niewykorzystany urlop, lecz firma zawarła z nim umowę, iż zrzeka się on pieniężnego ekwiwalentu, w zamian przyjmując korzyść majątkową w postaci składnika mienia należącego do firmy – samochodu. Jak należy zaksięgować tę operację, uwzględniając składki ZUS, podatek dochodowy, VAT? Przy sprzedaży tego samochodu obowiązywałby 23% VAT.

Przekazanie synowi firmowej nieruchomości, jak zachować prawo do odliczeń VAT?

Mam firmę budowlaną, rozliczam się podatkiem liniowym i VAT. W 2014 r. zakupiłem prywatnie działkę budowlaną, w ramach prowadzonej działalności wybudowałem na niej lokal mieszkalny, odliczając zakupione materiały. Podjąłem decyzję, aby jednak przeznaczyć działkę z domem dla syna. W jaki sposób mu tę nieruchomość przekazać, aby nie była to darowizna, tylko żeby można było zachować prawo do odliczeń z podatku i VAT?

Zadaj pytanie »