Kategoria: Podatek VAT
Baner RODO

Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z podatkiem VAT?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Sprzedaż przerobionego lokalu na apartament przez przedsiębiorce a podatki

Autor: Wioleta Biel • Opublikowane: 2017-12-04

Jestem przedsiębiorcą. W 2014 r. kupiłam lokal niemieszkalny od dewelopera za 230 tys. zł i US zwrócił mi VAT. Obecnie sprzedaję wykończony i wyposażony apartament (czyli przerobiony na mieszkalny) za 310 tys. Koszt wykończenia lokalu przewyższył 30% jego wartości początkowej. Czy muszę zapłacić VAT i podatek dochodowy od tej transakcji? Środki ze sprzedaży przeznaczam na budowę domu pod wynajem (apartamenty).

Wioleta Biel

»Wybrane opinie klientów

Przystępna interpretacja przepisów prawa
Anna
Bardzo dziękuję za udzielenie mi pełnej, wyczerpującej i kompetentnej odpowiedzi na zadane pytania. Pozwoliło mi to na podjęcie, myślę, że słusznej decyzji. 
Zofia, pedagog specjalny, 62 lata
Dziękuję i pozdrawiam.
Dawid
Grono ekspertów,szybka odpowiedż, możliwość zadawania dodatkowych pytań
Anna
Szybkość i skuteczność
DARIUSZ, 46 lat, emeryt
Dobry wieczór, Bardzo dziękuję za udzielenie obszernej odpowiedzi oraz za wyrozumiałość dla mojej męczącej dociekliwości graniczącej z upierdliwością. Chciałam w jakiś sposób pomóc tym Panom, bo sprawa wydawała mi się prosta , ktoś kogoś oszukał i prawo powinno stać po jego stronie i być mu przychylne. Niestety tak nie jest. Szkoda. 
Anna, pracownik państwowy, 48 lat
Odpowiedż jest obszerna i wyczerpująca zagadnienie. Brakowało mi trochę wyodrębnienia mojej sytuacji. Na przykład pogrubioną trzcionką. Jestem po udarze i mam obniżoną zdolność koncentracji.
Krzysztof, 56 lat, inżynier
Dziękuję za udzielona mi pomoc.
Izabela
Jestem zadowolony z porady. Wyjaśniła moje wątpliwości.
Karol
Bardzo dobrze przeprowadzona analiza prawna dotycząca zadanego pytania, jeszcze nie spotkałem się tak szybkiej odpowiedzi.
Tomasz, dyrektor, 43 lata
Skorzystałam już drugi raz porady. Jestem bardzo zadowolona. Szybko, profesjonalnie i rzeczowo. Byłam u prawnika w kancelarii i bardzo żałuje wydanych pieniędzy.
Mirela
Napisze krótko, polecam z ręką na sercu, szczerze polecam. Szybko, sprawnie, profesjonalnie.
Elżbieta, nauczyciel matematyki, 58 lat
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Pozdrawiam
Bogumił
Opinia Wasza była dla mnie bezcenna. Utwierdziło nas, że można i trzeba złożyć apelację. Uspokoiło mnie, że dobrze interpretuję przepisy prawa spadkowego. 
Anna, nauczyciel, 58 lat
Dziękuję za szybką i precyzyjną odpowiedź. Jestem usatysfakcjonowana i cieszę się że pomogła mi Pani w zrozumieniu tego zawiłego dla mnie problemu. 
Halina
Szybkość i dokładność udzielonej odpowiedzi
Daniela
Życzliwe potraktowanie i bardzo wyczerpująca odpowiedź.Raz jeszcze dziękuję.
Barbara, 64 lata, emerytka
Dziękuję i pozdrawiam
Adam, konsultant, 25
Opinia bardzo profesjonalna i wyczerpująca. Wasza działalność, popularyzująca znajomość i stosowanie przepisów prawa, w pełni zasługuje na uznanie.
Roman
Poradę prawną, jaką opracował mi Pan Aleksander Słysz jest dla mnie jak najbardziej satysfakcjonująca - tym bardziej, że przedstawiony problem nie należał do takich, na którego rozwiązanie wystarczy jeden dzień. Pytanie moje było pytaniem złożonym, dość trudnym do jednoznacznego zinterpretowania, wymagało przeznaczenia większego czasu na wypracowanie takiej wykładni prawa, która z powodzeniem pozwoli pytającemu wybrać jak najlepsze rozwiązanie, a autorowi da satysfakcję z dobrze wykonanej usługi.
Tadeusz
Polecam wszystkim, świetny stosunek ceny do jakości.
Tomasz, Dyrektor generalny
 Z pierwszej porady prawnej online jestem bardzo zadowolona. 
Justyna
Treściwie. Jasno i na temat. 
Piotr
Odpowiedzi na moje pytania wyczerpujące. 
Agnieszka
Jestem bardzo zaskoczona profesjonalną i szybką poradą.
Danuta
Bardzo profesjonalne podejście i fachowa pomoc. 
Marta
Jestem bardzo zadowolony z usługi, odpowiedź na moje pytanie byla dokładna i wyczerpująca. Z pewnością nadal będę korzystał z waszych usług w przyszłości.
Krzysztof, 38 lat, inżynier serwisu
Przestalam już liczyć ile razy pani mecenas już mi pomogła ale nie przestane dziękować za szybka profesjonalna pomoc tego wspaniałego mecenasa. Dziękuje dziękuję pani mecenas z ocena 10.
Maria
szybki kontakt i fachowość
Tadeusz, 59 lat, inżynier
Odpowiedz została udzielona szybko, profesjonalnie, w sposób wyczerpujący, napisana zrozumiałym językiem. Miła obsługa ważne ,że mogłam skorzystać również z bezpośredniego kontaktu telefonicznego gdy pojawiły się wątpliwości ponieważ korzystałam z usługi w tej firmie pierwszy raz. 
Anna, ekonomista, 70 lat

Zatem na zakupie lokalu był odliczony VAT, następnie koszt jego „ulepszenia” przekroczył 30% wartości początkowej. Obecnie planowana jest sprzedaż lokalu.

W mojej ocenie w opisanej sytuacji nie można skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy VAT, bowiem nie mamy do czynienia z pierwszym zasiedleniem, prawo do odliczenia VAT było i podatnik z niego skorzystał, wartość nakładów poczynionych na lokal przekroczyła 30% wartości początkowej. Zatem transakcja sprzedaży lokalu powinna zostać opodatkowana podatkiem VAT.

Analiza przepisów VAT

W odniesieniu do nieruchomości zabudowanych należy rozpatrywać zastosowanie zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W świetle przytoczonego przepisu kluczowe dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku, budowli lub ich części jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z kolei przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.) posługują się pojęciem „pierwszego zasiedlenia”, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.

W konsekwencji, zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie budynku należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. W efekcie, aby w tej sytuacji można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

Zgodnie jednak z art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności jednej z następujących transakcji:

  1. dostawa budynku lub części budynku oraz związanego z nim gruntu, przed pierwszym zasiedleniem;
  2. dostawa terenu budowlanego.

Jak stanowi art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE – państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a, do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie „gruntu związanego z budynkiem”.

W kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2015 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że: „(...) definicja »pierwszego zasiedlenia (zajęcia)« zawarta w dyrektywie 112 ma charakter autonomiczny. Zatem nie było konieczne jej definiowanie w ustawie o VAT, poza przypadkami wskazanymi w treści art. 12 ust. 2 zdanie drugie dyrektywy 112, czyli przebudowy budynku. Z powyższego wynika, że polski ustawodawca nie miał uprawnienia do precyzowania warunków zastosowania kryterium pierwszego zasiedlenia w odniesieniu do sytuacji zaistniałych po wybudowaniu budynku. Polski ustawodawca zdecydował się na doprecyzowanie ww. pojęcia celem wyjaśnienia zakresu zwolnienia z VAT. Porównując zakresy definicji »pierwszego zasiedlenia« wynikające z ustawy o VAT i dyrektywy 112 należy stwierdzić, że ustawodawca polski dokonał zawężenia ww. definicji w porównaniu do definicji unijnej. Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako »pierwsze zajęcie budynku, używanie«. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT”.

Jak wynika z powyższego, „pierwsze zasiedlenie” budynku (po jego wybudowaniu) należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej. Powyższa kwestia przedstawia się inaczej w sytuacji, gdy budynek został ulepszony, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu. Wówczas bowiem, aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy w zw. z art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE – musi dojść do oddania obiektu po ulepszeniu do użytkowania w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu (np. w najem).

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku budynku, budowli lub ich części niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy – zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Na mocy art. 43 ust. 10 ustawy – podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy, zgodnie z treścią ust. 11 ww. artykułu, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Jak wynika z przywołanych wyżej uregulowań, rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy, można dokonać wyłącznie w odniesieniu do zwolnienia od podatku określonego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Podatek dochodowy:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy PIT – nie podlega opodatkowaniu sprzedaż nieruchomości, jeśli nie jest ona wykonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a od momentu zakupu minęło 5 lat. Jak rozumiem, sprzedaż nieruchomości została dokonana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 14 ust 2c ustawy o PIT do przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza się przychodów z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

Jednak istnieje jeszcze jednak furtka, a mianowicie zwolnienie z podatku PIT przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy PIT, dotyczące przeznaczenia uzyskanych środków pieniężnych ze sprzedaży lokalu mieszkalnego na tzw. cele mieszkaniowe czy np. mieszkanie. Sprawa się jednak komplikuje w sytuacji, kiedy sprzedaży dokonał przedsiębiorca, albo kiedy podatnik posiada już inny lokal bądź nowy lokal planuje przeznaczyć na wynajem. W takich sytuacjach, ze względu na to, że same organy podatkowe nie potrafią dojść do porozumienia, mocno rekomenduje wystąpienie z wnioskiem do Ministra finansów w celu uzyskania pewności i ochrony w kwestii możliwości skorzystania z ulgi podatkowej.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.


Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z podatkiem VAT?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Podobne materiały

Brak płatności za fakturę a VAT

Wynajmuję firmie pomieszczenia magazynowe i wystawiam faktury VAT. Najemca od kilku miesięcy nie płaci najmu, a ja jestem zobowiązana wystawiać faktury. Czy muszę płacić VAT?

Sprzedaż gotowych posiłków a stawka VAT

Rozpoczynam sprzedaż gotowego produktu spożywczego – sushi. Na stoisku nie będzie produkcji, jedynie na życzenie klienta pokroimy rolkę na kawałki. Gotowe rolki sushi będziemy kupować od firmy kateringowej, która je produkuje. Jaka obowiązuje w tym wypadku stawka VAT? Mam fiskalizację kasy i nie wiem, na jaki procent te rolki zaprogramować: na 5 czy na 8%?

Montaż krzyży na cmentarzu a VAT

Na zlecenie instytucji mam wykonać na cmentarzu montaż kilku krzyży żelbetonowych. Prowadzę działalność gospodarczą, jestem VAT-owcem i mam stosowne uprawnienia – PKD 96.03.Z (pogrzeby i działalność pokrewna). Mam prawo do wystawiania faktur z 8% VAT za wymienione usługi. Muszę jednak zakupić takie żelbetonowe krzyże, a one są obciążone podatkiem 23%. Z jakiem VAT-em mam więc wystawić fakturę?

Zakup garażu na firmę a brak samochodu firmowego

Prowadzę jednoosobową działalność, jestem VAT-owcem. Zamierzam kupić mieszkanie w Warszawie (nie mam zamiaru wydzielać części mieszkania, ani tym bardziej całości na firmę). Natomiast zastanawiam się nad zakupem na firmę garażu w tym samym bloku, w którym kupuję mieszkanie. Nie mam jeszcze samochodu służbowego, ale będę chciał w niedługim czasie kupić, dlatego potrzebuję garażu. Niestety rynek jest taki, że garaże szybko się sprzedają, dlatego w pierwszej kolejności chciałbym zrealizować ten zakup. Czy mogę kupić taki garaż na firmę, nie posiadając samochodu?

Faktura z 8% stawką VAT

Czy mogę wystawić fakturę z 8% stawką VAT dla osoby fizycznej, która życzy sobie, aby na fakturze był podany tylko jej nr NIP (bez nazwy firmy, chociaż osoba ta prowadzi działalność)? Dodam tylko, że została wykonana usługa montażu instalacji klimatyzacji i wentylacji.

Korekta w ewidencji VAT sprzedaży

Jestem płatnikiem podatku VAT. Pewna firma nie zapłaciła mi za część faktur. W związku z tym dokonałem korekty deklaracji do urzędu skarbowego. Czy mam dokonać takiej korekty w ewidencji VAT sprzedaży?

Stawka VAT na świadczenie usług kierowcy autokaru

Jestem na samozatrudnieniu i świadczę usługi głównie jako kierowca. Najczęściej dostaję zlecenia przewozu osób autokarem w turystyce. Autokar należy do innego przedsiębiorcy. Kursy mam krajowe i zagraniczne. Ze zleceniodawcą łączy mnie umowa o świadczenie usług jako kierowca z podaną stawką za 1 km. Po wykonaniu zadania wystawiam fakturę VAT. Jaka stawka VAT jest w tej sytuacji prawidłowa? Transport ma PKD 49.39, więc 8%, bo jest to przewóz osób, czy jednak powinno być 23% – jak przewóz rzeczy w transporcie ciężarowym?

Sprzedaż mieszkań przez Rolniczą Spółdzielnię Produkcyjną a podatek VAT

Prowadzimy Rolniczą Spółdzielnię Produkcyjną. Posiadamy budynek, w którym mieszkają lokatorzy. Chcemy sprzedać mieszkania lokatorom. Budynek został oddany do użytku w 198 roku. Nie wykonywaliśmy żadnych inwestycji. Remonty mieszkań były wykonywane przez lokatorów we własnym zakresie. Czy Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna powinna naliczyć podatek VAT od sprzedaży mieszkań?



Szukamy ambitnego prawnika » wizytówka Zadaj pytanie »