Kategoria: Podatek VAT

Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z podatkiem VAT?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Sprzedaż przerobionego lokalu na apartament przez przedsiębiorce a podatki

Autor: Wioleta Biel • Opublikowane: 2017-12-04

Jestem przedsiębiorcą. W 2014 r. kupiłam lokal niemieszkalny od dewelopera za 230 tys. zł i US zwrócił mi VAT. Obecnie sprzedaję wykończony i wyposażony apartament (czyli przerobiony na mieszkalny) za 310 tys. Koszt wykończenia lokalu przewyższył 30% jego wartości początkowej. Czy muszę zapłacić VAT i podatek dochodowy od tej transakcji? Środki ze sprzedaży przeznaczam na budowę domu pod wynajem (apartamenty).

Wioleta Biel

»Wybrane opinie klientów

Odpowiedz została udzielona szybko, profesjonalnie, w sposób wyczerpujący, napisana zrozumiałym językiem. Miła obsługa ważne ,że mogłam skorzystać również z bezpośredniego kontaktu telefonicznego gdy pojawiły się wątpliwości ponieważ korzystałam z usługi w tej firmie pierwszy raz. 
Anna, ekonomista, 70 lat
Dziękuję za odpowiedź. 
Sebastian
Bardzo dziękuję za wyczerpujące informację. Porada była szybka i zawierała cały opis sytuacji.
Paulina
Polecam Pana Marka Gola, Jego porady są bardzo pomocne . Główna odpowiedź dała mi do zrozumienia w jakiej sytuacji się znalazłem za co bardzo dziękuję , a dzięki odpowiedziom na moje dodatkowe pytania poczułem że ten Pan chce mi pomóc a to jest najważniejsze żeby poczuć chociaż przez chwilę że nie jest się pozostawionym samemu sobie. Gdy będę miał problemy w przyszłości ( oby nie ) zwrócę się do tego prawnika.
Damian, 20 lat
Bardzo treściwa i dokładna odpowiedź na pytanie. Jeszcze nie raz będę korzystać z Państwa usługi.
Malwina, 31 lat
Dziękuję bardzo za szczegółowe wyjaśnienia w interesującej mnie  kwestii. Mogę wreszcie odetchnąć z ulgą. Uważam, że Pana profesjonalna i szybka odpowiedź zasługuje na najwyższą ocenę. Polecam
Krystyna
Odpowiedź jest wyczerpująca i poparta dowodami, które pomogą mi w rozwikłaniu sprawy.
Anna, 58 lat
Bardzo dziękuję, Państwa pomoc bardzo mi się przydała i wiele wyjaśniła. Na pewno będę polecała wasze usługi moim znajomym. 
Zofia
Dziękuję bardzo za udzieloną informacja na moje pytanie. Jestem zadowolony z współpracy i polecam skorzystać. 
Lubomir, emeryt
Trochę sceptycznie podchodziłam do porad on-line, niemniej z czystym sumieniem bardzo polecam portal. Jestem w pełni usatysfakcjonowana przesłana poradą.
Ewa
Dziękuję Pani Marcie Handzlik za fachową poradę prawną.
AB
Dziękuję za pomoc prawną, porada jest wyczerpująca i konstruktywna.
Jarosław, dekorator wnętrz, 43 lata
Radca prawny p.Marek Gola,dziękuję bardzo za pomoc w spojrzeniu na moją sytuację rodzinną i ujęcie problemów w aktualnie istniejące normy prawne.Magdalena
Magda
Dziękuję. Odpowiedź była szybka i udzielona zrozumiałym językiem.
Czesław
Wyjaśnienia bardzo wyczerpujące i pomocne. Bardzo polecam
Aleksandra
Za pierwszym razem nie uzyskałem odpowiedzi na wszystkie zadane pytania. Zadając je ponownie jako dodatkowe, odpowiedź była wyczerpująca i dla mnie wystarczająca.
Janusz
Zadowoliła mnie wyczerpująca odpowiedź.

Wojciech
Konkretna i szybka odpowiedź
Michał
Dziękuję Pani za kompetentne porady i uwagi, również i za to, że odpowiedzi napływały niezwłocznie. Była to pomoc profesjonalna i suwerenna. Spotkałam się z życzliwością i dobrą atmosferą, które tak dodatnie wpływają na relacje międzyludzkie.
Bożena
wieloletnia współpraca, zawsze owocna.
Roman, 45 lat, pole nieobowiązkowe
Odpowiedź z formułowana zrozumiale. Bardzo dobrze, że odpowiedź nie jest anonimowa i oczywiście poparta artykułem z K.C. 
Piotr, przedsiębiorca, 47 lat
Wyjaśnienia i porada udzielona przez Pana Marka Golę, radcę prawnego z Waszego portalu doprowadziła do pozytywnego dla mnie wyroku, tzn. odstąpienia przez Sąd od wymierzenia kary zakazu prowadzenia pojazdów a jedynie ukarania mnie karą grzywny. 
Adam
Dziękuję za owocną współpracę, jestem zadowolona z państwa usług i porad. Wasza wiedza bardzo pomogła mi dojść do wspólnych ustaleń i ominąć nieciekawe konsekwencje niedoszłego konfliktu.
Dorota, księgowa, 38 lat
Kolejny raz korzystam z usług serwisu i kolejny raz jestem bardzo zadowolony. Jak zwykle - szybkie i wyczerpujące odpowiedzi w przystępnej cenie. 
Adrian
Odpowiedź bardzo pomocna dziękuję.
Irena, pielęgniarka

paula
Dziękuję za szybką i rzeczową odpowiedź.
Jerzy
Składam serdeczne podziękowanie Pani Wiolecie Biel za szybkie i profesjonalne zredagowanie pisma. Podziwiam wiedzę i fachowość prawnika. Maria
Maria
Dzień dobry z udzielonej informacji jestem zadowolony, wyjaśnia moje pytania. 
Janusz, emeryt, 68 lat
Szybkie , wyczerpujące i w pełni zrozumiałe odpowiedzi na moje pytania.
Grażyna

Zatem na zakupie lokalu był odliczony VAT, następnie koszt jego „ulepszenia” przekroczył 30% wartości początkowej. Obecnie planowana jest sprzedaż lokalu.

W mojej ocenie w opisanej sytuacji nie można skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy VAT, bowiem nie mamy do czynienia z pierwszym zasiedleniem, prawo do odliczenia VAT było i podatnik z niego skorzystał, wartość nakładów poczynionych na lokal przekroczyła 30% wartości początkowej. Zatem transakcja sprzedaży lokalu powinna zostać opodatkowana podatkiem VAT.

Analiza przepisów VAT

W odniesieniu do nieruchomości zabudowanych należy rozpatrywać zastosowanie zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W świetle przytoczonego przepisu kluczowe dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku, budowli lub ich części jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z kolei przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.) posługują się pojęciem „pierwszego zasiedlenia”, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.

W konsekwencji, zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie budynku należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. W efekcie, aby w tej sytuacji można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

Zgodnie jednak z art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności jednej z następujących transakcji:

  1. dostawa budynku lub części budynku oraz związanego z nim gruntu, przed pierwszym zasiedleniem;
  2. dostawa terenu budowlanego.

Jak stanowi art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE – państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a, do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie „gruntu związanego z budynkiem”.

W kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2015 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że: „(...) definicja »pierwszego zasiedlenia (zajęcia)« zawarta w dyrektywie 112 ma charakter autonomiczny. Zatem nie było konieczne jej definiowanie w ustawie o VAT, poza przypadkami wskazanymi w treści art. 12 ust. 2 zdanie drugie dyrektywy 112, czyli przebudowy budynku. Z powyższego wynika, że polski ustawodawca nie miał uprawnienia do precyzowania warunków zastosowania kryterium pierwszego zasiedlenia w odniesieniu do sytuacji zaistniałych po wybudowaniu budynku. Polski ustawodawca zdecydował się na doprecyzowanie ww. pojęcia celem wyjaśnienia zakresu zwolnienia z VAT. Porównując zakresy definicji »pierwszego zasiedlenia« wynikające z ustawy o VAT i dyrektywy 112 należy stwierdzić, że ustawodawca polski dokonał zawężenia ww. definicji w porównaniu do definicji unijnej. Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako »pierwsze zajęcie budynku, używanie«. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT”.

Jak wynika z powyższego, „pierwsze zasiedlenie” budynku (po jego wybudowaniu) należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej. Powyższa kwestia przedstawia się inaczej w sytuacji, gdy budynek został ulepszony, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu. Wówczas bowiem, aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy w zw. z art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE – musi dojść do oddania obiektu po ulepszeniu do użytkowania w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu (np. w najem).

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku budynku, budowli lub ich części niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy – zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Na mocy art. 43 ust. 10 ustawy – podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy, zgodnie z treścią ust. 11 ww. artykułu, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Jak wynika z przywołanych wyżej uregulowań, rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy, można dokonać wyłącznie w odniesieniu do zwolnienia od podatku określonego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Podatek dochodowy:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy PIT – nie podlega opodatkowaniu sprzedaż nieruchomości, jeśli nie jest ona wykonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a od momentu zakupu minęło 5 lat. Jak rozumiem, sprzedaż nieruchomości została dokonana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 14 ust 2c ustawy o PIT do przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza się przychodów z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

Jednak istnieje jeszcze jednak furtka, a mianowicie zwolnienie z podatku PIT przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy PIT, dotyczące przeznaczenia uzyskanych środków pieniężnych ze sprzedaży lokalu mieszkalnego na tzw. cele mieszkaniowe czy np. mieszkanie. Sprawa się jednak komplikuje w sytuacji, kiedy sprzedaży dokonał przedsiębiorca, albo kiedy podatnik posiada już inny lokal bądź nowy lokal planuje przeznaczyć na wynajem. W takich sytuacjach, ze względu na to, że same organy podatkowe nie potrafią dojść do porozumienia, mocno rekomenduje wystąpienie z wnioskiem do Ministra finansów w celu uzyskania pewności i ochrony w kwestii możliwości skorzystania z ulgi podatkowej.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z podatkiem VAT?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Podobne materiały

Brak płatności za fakturę a VAT

Wynajmuję firmie pomieszczenia magazynowe i wystawiam faktury VAT. Najemca od kilku miesięcy nie płaci najmu, a ja jestem zobowiązana wystawiać faktury. Czy muszę płacić VAT?

Sprzedaż gotowych posiłków a stawka VAT

Rozpoczynam sprzedaż gotowego produktu spożywczego – sushi. Na stoisku nie będzie produkcji, jedynie na życzenie klienta pokroimy rolkę na kawałki. Gotowe rolki sushi będziemy kupować od firmy kateringowej, która je produkuje. Jaka obowiązuje w tym wypadku stawka VAT? Mam fiskalizację kasy i nie wiem, na jaki procent te rolki zaprogramować: na 5 czy na 8%?

Montaż krzyży na cmentarzu a VAT

Na zlecenie instytucji mam wykonać na cmentarzu montaż kilku krzyży żelbetonowych. Prowadzę działalność gospodarczą, jestem VAT-owcem i mam stosowne uprawnienia – PKD 96.03.Z (pogrzeby i działalność pokrewna). Mam prawo do wystawiania faktur z 8% VAT za wymienione usługi. Muszę jednak zakupić takie żelbetonowe krzyże, a one są obciążone podatkiem 23%. Z jakiem VAT-em mam więc wystawić fakturę?

Zakup garażu na firmę a brak samochodu firmowego

Prowadzę jednoosobową działalność, jestem VAT-owcem. Zamierzam kupić mieszkanie w Warszawie (nie mam zamiaru wydzielać części mieszkania, ani tym bardziej całości na firmę). Natomiast zastanawiam się nad zakupem na firmę garażu w tym samym bloku, w którym kupuję mieszkanie. Nie mam jeszcze samochodu służbowego, ale będę chciał w niedługim czasie kupić, dlatego potrzebuję garażu. Niestety rynek jest taki, że garaże szybko się sprzedają, dlatego w pierwszej kolejności chciałbym zrealizować ten zakup. Czy mogę kupić taki garaż na firmę, nie posiadając samochodu?



Szukamy prawników » wizytówka Zadaj pytanie »