Kategoria: Podatek VAT
Baner RODO

Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z podatkiem VAT?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Ulga w VAT, pierwsze zasiedlenie budynku

Autor: Wioleta Biel • Opublikowane: 2018-06-25

Zakupiłem w 2006 r. bez podatku VAT używaną nieruchomość. Do roku 2011 prowadziłem w niej remont – koszt remontu przewyższył wartość zakupu; odliczam go na podstawie amortyzacji od 2012 r., a podatek VAT odliczyłem na bieżąco. Od zakończenia remontu wynajmuję lokale w tej nieruchomości. Dodam, że podzieliłem ją na samodzielne lokale, a w 2017 r. tylko w jednym lokalu prowadziłem adaptację, której koszt wyniósł 10% wartości tego lokalu po cenie rynkowej. Amortyzowane było tylko 50%, bo w amortyzacji są: wartość zakupu + nakłady inwestycyjne, a wartość rynkowa na podstawie operatu jest dwa razy większa. Czy w tej sytuacji zapłacę podatek VAT od sprzedaży lokali? W amortyzacji mam cały obiekt przed podzieleniem go na lokale, czy muszę to sprostować? Czy mogę skorzystać z ulgi na zasiedlenie?

Wioleta Biel

»Wybrane opinie klientów

Przystępna interpretacja przepisów prawa
Anna
Bardzo dziękuję za udzielenie mi pełnej, wyczerpującej i kompetentnej odpowiedzi na zadane pytania. Pozwoliło mi to na podjęcie, myślę, że słusznej decyzji. 
Zofia, pedagog specjalny, 62 lata
Dziękuję i pozdrawiam.
Dawid
Grono ekspertów,szybka odpowiedż, możliwość zadawania dodatkowych pytań
Anna
Szybkość i skuteczność
DARIUSZ, 46 lat, emeryt
Dobry wieczór, Bardzo dziękuję za udzielenie obszernej odpowiedzi oraz za wyrozumiałość dla mojej męczącej dociekliwości graniczącej z upierdliwością. Chciałam w jakiś sposób pomóc tym Panom, bo sprawa wydawała mi się prosta , ktoś kogoś oszukał i prawo powinno stać po jego stronie i być mu przychylne. Niestety tak nie jest. Szkoda. 
Anna, pracownik państwowy, 48 lat
Odpowiedż jest obszerna i wyczerpująca zagadnienie. Brakowało mi trochę wyodrębnienia mojej sytuacji. Na przykład pogrubioną trzcionką. Jestem po udarze i mam obniżoną zdolność koncentracji.
Krzysztof, 56 lat, inżynier
Dziękuję za udzielona mi pomoc.
Izabela
Jestem zadowolony z porady. Wyjaśniła moje wątpliwości.
Karol
Bardzo dobrze przeprowadzona analiza prawna dotycząca zadanego pytania, jeszcze nie spotkałem się tak szybkiej odpowiedzi.
Tomasz, dyrektor, 43 lata
Skorzystałam już drugi raz porady. Jestem bardzo zadowolona. Szybko, profesjonalnie i rzeczowo. Byłam u prawnika w kancelarii i bardzo żałuje wydanych pieniędzy.
Mirela
Napisze krótko, polecam z ręką na sercu, szczerze polecam. Szybko, sprawnie, profesjonalnie.
Elżbieta, nauczyciel matematyki, 58 lat
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Pozdrawiam
Bogumił
Opinia Wasza była dla mnie bezcenna. Utwierdziło nas, że można i trzeba złożyć apelację. Uspokoiło mnie, że dobrze interpretuję przepisy prawa spadkowego. 
Anna, nauczyciel, 58 lat
Dziękuję za szybką i precyzyjną odpowiedź. Jestem usatysfakcjonowana i cieszę się że pomogła mi Pani w zrozumieniu tego zawiłego dla mnie problemu. 
Halina
Szybkość i dokładność udzielonej odpowiedzi
Daniela
Życzliwe potraktowanie i bardzo wyczerpująca odpowiedź.Raz jeszcze dziękuję.
Barbara, 64 lata, emerytka
Dziękuję i pozdrawiam
Adam, konsultant, 25
Opinia bardzo profesjonalna i wyczerpująca. Wasza działalność, popularyzująca znajomość i stosowanie przepisów prawa, w pełni zasługuje na uznanie.
Roman
Poradę prawną, jaką opracował mi Pan Aleksander Słysz jest dla mnie jak najbardziej satysfakcjonująca - tym bardziej, że przedstawiony problem nie należał do takich, na którego rozwiązanie wystarczy jeden dzień. Pytanie moje było pytaniem złożonym, dość trudnym do jednoznacznego zinterpretowania, wymagało przeznaczenia większego czasu na wypracowanie takiej wykładni prawa, która z powodzeniem pozwoli pytającemu wybrać jak najlepsze rozwiązanie, a autorowi da satysfakcję z dobrze wykonanej usługi.
Tadeusz
Polecam wszystkim, świetny stosunek ceny do jakości.
Tomasz, Dyrektor generalny
 Z pierwszej porady prawnej online jestem bardzo zadowolona. 
Justyna
Treściwie. Jasno i na temat. 
Piotr
Odpowiedzi na moje pytania wyczerpujące. 
Agnieszka
Jestem bardzo zaskoczona profesjonalną i szybką poradą.
Danuta
Bardzo profesjonalne podejście i fachowa pomoc. 
Marta
Jestem bardzo zadowolony z usługi, odpowiedź na moje pytanie byla dokładna i wyczerpująca. Z pewnością nadal będę korzystał z waszych usług w przyszłości.
Krzysztof, 38 lat, inżynier serwisu
Przestalam już liczyć ile razy pani mecenas już mi pomogła ale nie przestane dziękować za szybka profesjonalna pomoc tego wspaniałego mecenasa. Dziękuje dziękuję pani mecenas z ocena 10.
Maria
szybki kontakt i fachowość
Tadeusz, 59 lat, inżynier
Odpowiedz została udzielona szybko, profesjonalnie, w sposób wyczerpujący, napisana zrozumiałym językiem. Miła obsługa ważne ,że mogłam skorzystać również z bezpośredniego kontaktu telefonicznego gdy pojawiły się wątpliwości ponieważ korzystałam z usługi w tej firmie pierwszy raz. 
Anna, ekonomista, 70 lat

Na moment sprzedaży lokalu będzie Pan mógł skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a ustawy o VAT.

Na początku należy ustalić, czy sprzedaż nieruchomości odbywa się w ramach tzw. „pierwszego zasiedlenia”, bądź w terminie 2 lat od „pierwszego zasiedlenia”.

Pierwszym zasiedleniem jest oddanie lokalu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lokalu, w wykonaniu transakcji podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, po jego wybudowaniu lub ulepszeniu (jeżeli wydatki na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej nieruchomości).

W mojej ocenie do pierwszego zasiedlenia doszło w momencie oddania nieruchomości w najem. Zatem minęło już 2 lata od pierwszego zasiedlenia, a więc nabył Pan prawo do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie ww. przepisu ustawy VAT.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – dalej ustawa o VAT, pod pojęciem pierwszego zasiedlenia rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Oddanie lokalu do używania w ramach umowy najmu przez podatnika będącego podatnikiem VAT dla tych czynności jest zatem pierwszym zasiedleniem w rozumieniu ustawy. Zatem zastosowanie ma art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b, czyli zwolnienie z opodatkowania. Pod warunkiem, że nie dokonano ulepszeń przewyższających 30% wartości lokalu – wtedy podatnik nie może skorzystać ze zwolnienia wskazanego powyżej.

Zgodnie z art. 22 g ust. 1 pkt 1 ustawy PIT – wartością początkową środków trwałych dla celów amortyzacji w razie odpłatnego nabycia jest cena nabycia. Jeśli środek trwały został ulepszony, to zgodnie z ust. 17 ww. przepisu wartość początkową należy zaktualizować o poniesione koszty w związku z ulepszeniem, remontem czy modernizacją. Poniesione koszty należy dokumentować rachunkami (fakturami).

Tak jak pisałam, dla celów podatkowych (amortyzacji) bierzemy cenę nabycia, chyba że środek trwały był ulepszany, wtedy aktualizuje się wartość początkową i nadal dokonuje amortyzacji.

Jeśli zatem najpierw wystąpiły u Pana nakłady, a potem zaczął Pan wynajmować lokale, jeśli taka była kolejność – może Pan skorzystać ze zwolnienia.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.


Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z podatkiem VAT?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Podobne materiały

Stawka VAT na świadczenie usług kierowcy autokaru

Jestem na samozatrudnieniu i świadczę usługi głównie jako kierowca. Najczęściej dostaję zlecenia przewozu osób autokarem w turystyce. Autokar należy do innego przedsiębiorcy. Kursy mam krajowe i zagraniczne. Ze zleceniodawcą łączy mnie umowa o świadczenie usług jako kierowca z podaną stawką za 1 km. Po wykonaniu zadania wystawiam fakturę VAT. Jaka stawka VAT jest w tej sytuacji prawidłowa? Transport ma PKD 49.39, więc 8%, bo jest to przewóz osób, czy jednak powinno być 23% – jak przewóz rzeczy w transporcie ciężarowym?

Sprzedaż udziałów w nieruchomości a podatek dochodowy i VAT

Jestem współwłaścicielem lokalu użytkowego zakupionego w 2002 r. Jeszcze tego samego roku lokal został wpisany jako środek trwały i na złożony wniosek urząd skarbowy zwrócił VAT za zakupiony lokal. Prowadziłem wtedy działalność gospodarczą na własny rachunek opodatkowany kartą podatkową i podatkiem VAT. Podobnie było ze współwłaścicielem lokalu. Zakończyłem działalność 30 listopada 2012 r. Poinformowałem o tym fakcie urząd skarbowy, ale nie składałem żadnych innych dokumentów, np. inwentaryzacji. Współwłaściciel prowadzi działalność nadal. Chciałbym mu odsprzedać swoją część. Jak to zrobić? Czy jako osoba nieprowadząca działalności mam wystawić fakturę VAT, czy nie? Czy od tej transakcji będzie podatek dochodowy?

Sprzedaż domu letniskowego jako środka trwałego działalności a VAT

Zamierzam sprzedać dom letniskowy – środek trwały w działalności gospodarczej. Jestem podatnikiem VAT. Zakupiłem tę nieruchomość 4 lata temu bez podatku VAT. Kosztem uzyskania przychodu są odpisy amortyzacyjne. Czy zapłacę podatek VAT od sprzedaży?

Czy sprzedając auto firmowe, muszę odprowadzić VAT?

Sprawa dotyczy zbycia samochodu osobowego wprowadzonego do ewidencji środków trwałych. Samochód zakupiono 2007 r., odliczono nie więcej jak 6000 zł podatku VAT. Czy sprzedając teraz to auto firmowe, muszę odprowadzić VAT? Jak tak, to w jakiej wysokości?

Ekwiwalent za niewykorzystany urlop w formie samochodu firmowego a podatki

Z końcem ubiegłego miesiąca została rozwiązana umowa o pracę z pracownikiem za porozumieniem stron. Pracownikowi należał się ekwiwalent za niewykorzystany urlop, lecz firma zawarła z nim umowę, iż zrzeka się on pieniężnego ekwiwalentu, w zamian przyjmując korzyść majątkową w postaci składnika mienia należącego do firmy – samochodu. Jak należy zaksięgować tę operację, uwzględniając składki ZUS, podatek dochodowy, VAT? Przy sprzedaży tego samochodu obowiązywałby 23% VAT.



Szukamy ambitnego prawnika » wizytówka Zadaj pytanie »