Indywidualne Porady Prawne
Aleksander Słysz • Opublikowane: 2015-04-22
Po wykonaniu usługi remontu otrzymałem od wykonawcy fakturę VAT z usługami (8% VAT) i materiałami (23%). Za fakturę zapłaciłem. Później dostałem informację, że trzeba ją skorygować. Dostałem drugą fakturę z kwotą brutto taką samą, ale tylko jedną pozycją: usługi remontowe (8% VAT). Wynika z tego, że zrobiłem nadpłatę VAT, którą zagarnął wykonawca i nie chce się z tego rozliczyć. Czy mam rację?
W umowach z konsumentami przedsiębiorcy winni podawać ceny z VAT, tj. w kwotach brutto. Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług określa sposób informowania o cenach oferowanych towarów i usług oraz skutki nieprzestrzegania jej uregulowań. Zgodnie z tą ustawą cena to wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę i w tej właśnie cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym.
Tym samym jeśli cena brutto pozostaje taka sama i tę właśnie cenę ustalał Pan z wykonawcą, korekta faktury, która jest jak najbardziej uzasadniona, jeśli usługa z materiałem tworzy nierozerwalną całość, nie zmienia tejże ceny. Zakładając, że tak jest, korekta faktury nie jest „wymysłem” przedsiębiorcy, a wymogiem ustawy o VAT, winą przedsiębiorcy jest tu jedynie wystawienie pierwotnie faktury ze złą stawką VAT. Obowiązkiem jest w takim przypadku dokonanie korekty. Różnica między stawkami dla przedsiębiorcy (zakupił towar na stawce 23%, a sprzedał z usługą na stawce 8%) to jest rzeczywista korzyść ekonomiczna, lecz nie zmienia ceny brutto, więc moim zdaniem nie może być mowy o jakimkolwiek wyłudzeniu.
Jeśli masz podobny problem prawny, zadaj pytanie naszemu prawnikowi (przygotowujemy też pisma) – link do formularza z indywidualną pomocą prawną »
Indywidualne Porady Prawne
Zapytaj prawnika