Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z prawem podatkowym?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Zaległości w urzędzie skarbowym - spłata w ratach

Aleksander Słysz • Opublikowane: 2015-12-16

Od dwóch lat nie wysyłam do US dokumentów, np. deklaracji VAT, a wciąż prowadzę działalność. Wynikało to z leczonych już problemów psychicznych. Obecnie dostałem informację o wszczętej kontroli. Czy będzie możliwe rozłożenie zaległości podatkowych na raty?

Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

To, co moim zdaniem należałoby zrobić, zależy od tego, czy kontrola już się toczy. Kontrolę wszczyna się co do zasady nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Samo jednak wszczęcie kontroli podatkowej (z pewnymi zastrzeżeniami) następuje przez doręczenie kontrolowanemu upoważnienia do jej przeprowadzenia oraz okazanie legitymacji służbowej. Do momentu wszczęcia kontroli nie toczy się ona mimo otrzymania zawiadomienia.

Jeśli kontrola nie toczy się, można skorygować uprzednio złożone deklaracje, bowiem uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej – w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą.

Nie tylko zgodnym z prawem ale i korzystnym moim zdaniem – jeśli kontrola nie została jeszcze wszczęta – jest skorygowanie złożonych deklaracji jeśli zawierają błędne informacje (nie tylko w odniesieniu do VAT ale i PIT – następuje to przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty) oraz złożenie niezłożonych deklaracji VAT-7 wraz z tzw. czynnym żalem (o czynnym żalu potrzebne informacje znajdzie Pan tu: http://www.eporady24.pl/czynny_zal,artykuly,15,93,569.html), co pozwoli uniknąć kar (a dokładniej sankcji karnoskarbowych).

Jednocześnie z powyższym należałoby także złożyć wniosek o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych w postaci wniosku o np. rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej zgodnie z art. 67b § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem organ podatkowy na wniosek podatnika prowadzącego działalność gospodarczą może udzielać ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, określonych w art. 67a, a więc i rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę (np. w ramach pomocy de minimis), działając na wniosek podatnika i kierując się wskazanym przez niego jego ważnym interesem lub interesem publicznym. Można wnioskować również o umorzenie, jednak do umorzeń dochodzi niezmiernie rzadko, nawet w, wydawałoby się, w skrajnych sytuacjach trudno o umorzenie, łatwiej jest rozłożyć zaległość na raty. Organ może umorzyć zaległość podatkową, tj. podatek niezapłacony w terminie płatności, gdy wykaże Pan swój ważny interes (lub interes publiczny, to jednak w przypadku indywidualnych podatników jest trudne). organ jednak. nawet gdy interes ten Pan wykaże. może, ale nigdy nie musi podatku umorzyć, analogicznie jest z rozłożeniem na raty. Nawet gdy organ uznaje ważny interes, może, ale nie musi, udzielić ulgi. Ważny interes stanowi np. niezawiniona zła sytuacja materialna, zdrowotna itp., która uniemożliwia uregulowanie zobowiązania.

Jeśli masz podobny problem prawny, zadaj pytanie naszemu prawnikowi (przygotowujemy też pisma) – link do formularza z indywidualną pomocą prawną »


Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z prawem podatkowym?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Zadaj pytanie »

eporady24.pl

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

spolkowy.pl

prawo-cywilne.info

sluzebnosc.info

Szukamy prawnika »