Szukamy prawnika. Oferta dla radców prawnych i adwokatów

Wezwanie do zapłaty podatku od nieruchomości za lata ubiegłe

Autor: Adam Nowak

We wrześniu 2023 r. otrzymałam z urzędu gminy „wezwanie do przedłożenia informacji w sprawie podatku od nieruchomości za lata 2021–2023”. Jednocześnie w tej samej kopercie gmina dostarczyła mi „zawiadomienie o zmianie z dnia 20 grudnia 2020 r.” dotyczące zmiany działki, na której stoi mój dom, z „gruntów ornych” na „tereny mieszkaniowe”. Starostwo powiatowe przedmiotową zmianę dokonało samodzielnie bez konsultacji ze mną i bez powiadomienia mnie o tym fakcie. Moje pytania są następujące: czy mam obowiązek składać deklarację o podatku za lata ubiegłe, a nie za okres, od kiedy zostałam powiadomiona? Czy gmina może żądać ode mnie zapłaty podatku za lata ubiegłe, a nie za okres od powiadomienia mnie o tym fakcie? Wiem od sąsiada, który wcześnie otrzymał takie wezwanie, że gmina żąda zapłaty podwyższonego podatku od 2021 r.

Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Wezwanie do zapłaty podatku od nieruchomości za lata ubiegłe

Opodatkowanie podatkiem rolnym

Zgodnie z art. 1 ustawy o podatku rolnym „opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza”. Jeżeli dany grunt nie jest sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytek rolny, to podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

Na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne „podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków”.

W opisanej sprawie ww. przepis ma znaczenie kluczowe. Zgodnie bowiem z art. 194 Ordynacji podatkowej „dokumenty urzędowe sporządzone w formie określonej przepisami prawa przez powołane do tego organy władzy publicznej stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone”.

Dane zawarte w ewidencji korzystają ze zwiększonej mocy dowodowej i domniemania prawdziwości (autentyczności) oraz zgodności z prawdą twierdzeń w nim zawartych (wiarygodności).

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Przeznaczenie gruntów a podatek

Od reguły przewidzianej w art. 21 P.g.k. nie zostały przewidziane żadne wyjątki, a więc organy ustalające wysokość zobowiązań nie są uprawnione do przyjęcia innej podstawy wymiaru podatku niż dane wskazane w ewidencji gruntów. Tym samym wykluczona jest możliwość prowadzenia przeciwdowodu przez inne organy, w tym także podatkowe, na okoliczność np. faktycznego wykorzystywania gruntów lub ich faktycznego charakteru.

W orzecznictwie sądowym jednolicie podkreśla się związanie przez organ podatkowy danymi zawartymi w ewidencji. Organ przy wymiarze podatku rolnego, leśnego oraz podatku od nieruchomości związany jest zawartymi w ewidencji gruntów i budynków informacjami o przeznaczeniu gruntów i danych tych nie może korygować w toku prowadzonego postępowania podatkowego bez stosownej zmiany zapisów ewidencyjnych (wyrok NSA z 07.06.2023 r., sygn. akt II FSK 2142/21).

Nie ma znaczenia nawet faktycznie inne wykorzystywanie gruntów (np. na cele rolnicze), gdy grunt jest w ewidencji oznaczony inaczej niż użytek rolny. Faktyczna zmiana sposobu użytkowania budynku, jeżeli nie znajdzie odzwierciedlenia w zapisach ewidencji gruntów i budynków, nie może nakładać na organ podatkowy obowiązku ustalenia, w jaki sposób grunt jest użytkowany (wyrok NSA z 22.06.2023 r., sygn. akt III FSK 91/23).

Ustalając wymiar podatku, organ jest zobowiązany uwzględniać dane wynikające z ewidencji gruntów i budynków (wyrok WSA w Kielcach z 16.02.2023 r., sygn. akt I SA/Ke 431/22). Dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków są dla organów podatkowych wiążące i organy te nie mają kompetencji do ich zmiany w postępowaniu podatkowym; zmiana taka jest możliwa tylko w odrębnym postępowaniu administracyjnym i wywiera skutki na przyszłość (wyrok NSA z 09.02.2023 r., sygn. akt III FSK 96/22).

Do czasu zmiany ewidencji gruntów i budynków obowiązujące w niej zapisy wiążą w tym przedmiocie wszystkie organy i sądy. Innymi słowy, jak długo zawarte w ewidencji zapisy nie ulegną zmianie, organ podatkowy nie jest władny do przyjęcia innego przeznaczenia nieruchomości na potrzeby wymiaru podatku od nieruchomości (wyrok WSA w Szczecinie z 26.01.2023 r., sygn. akt I SA/Sz 629/22).

Dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków są przy wymiarze podatku od nieruchomości wiążące dla organu podatkowego, który nie może dokonywać samodzielnych ustaleń w tym zakresie. Zmiana tych danych dokonana w związku z aktualizacją operatu ewidencyjnego wywołuje skutki ex nunc, a zatem nie ma mocy wstecznej (wyrok NSA z 17.01.2023 r., sygn. akt III FSK 1698/21).

Wobec jednoznacznych zapisów w ewidencji gruntów i budynków organy podatkowe nie mają obowiązku i zarazem uprawnienia do czynienia ustaleń, w jaki faktycznie sposób grunt jest użytkowany (wyrok NSA z 28.11.2022 r., sygn. akt III FSK 754/21). Podatnicy nie mogą kwestionować w postępowaniu podatkowym zapisów ewidencji gruntów i budynków w zakresie kwalifikacji gruntu i obiektów budowlanych na nim posadowionych, bowiem tym celom służy odrębny tryb postępowania przed starostą (wyrok WSA w Lublinie z 06.04.2022 r., sygn. akt I SA/Lu 409/21)

Reasumując, dokument w postaci wypisu z rejestru gruntów jest dla organów podatkowych wiążący co do sposobu ich klasyfikacji. Przy wymiarze podatków od nieruchomości oraz rolnego organ podatkowy związany jest zawartymi w ewidencji gruntów i budynków informacjami o położeniu, granicach i powierzchni gruntów oraz rodzaju użytków gruntowych i klasach gleboznawczych gruntów i danych tych nie może samodzielnie korygować w toku prowadzonego postępowania podatkowego, bez stosownej zmiany zapisów ewidencyjnych w odrębnym trybie.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Błędny zapis w ewidencji budynków a podatek

Ewidencja gruntów i budynków jest urzędowym źródłem informacji faktycznych wykorzystywanych w postępowaniach podatkowych. Od tej reguły nie zostały przewidziane żadne wyjątki, a zatem organy ustalające zobowiązania podatkowe nie są uprawnione do przyjęcia innych danych niż wykazane w ewidencji gruntów i budynków.

W konsekwencji na etapie wymiaru podatku niestety nie można odwołać się od decyzji, wskazując na błędne zapisy w ewidencji, ponieważ organ podatkowy jest tutaj związany danymi zawartymi w ewidencji gruntów i budynków. Zmiana wymiaru podatku może wynikać jedynie ze zmiany postanowień samej ewidencji.

Na koniec wskażmy, że zgodnie z art. 194 § 3 Ordynacji podatkowej przeciw dokumentom urzędowym można przeprowadzić kontrdowód, ale również należy w takim przypadku przedstawić dokument urzędowy. Klasycznym przykładem będzie rozbieżność pomiędzy zapisami ewidencji gruntów i budynków a treścią ksiąg wieczystych. Natomiast w postępowaniu podatkowym jako kontrdowód nie może zostać przedstawiona okoliczność innego wykorzystywania gruntu, niż wynika to z danych wynikających z ewidencji.

Kliknij tutaj i zapytaj prawnika online ›

Korekta deklaracji podatkowej

Odpowiadając na postawione pytania, niestety, ale gmina może żądać korekty deklaracji za lata poprzednie, ponieważ skutki w sferze podatkowej są wywoływane od dnia dokonania zmiany kwalifikacji gruntu w ewidencji. Późniejsze powiadomienie podatnika – nawet z opóźnieniem – pozostaje bez wpływu na kwestie prawa podatkowego. Jak bowiem wynika z przywołanych wyroków, zmiana w ewidencji – i co za tym idzie – zmiana opodatkowania jest skuteczna od dnia ujawnienia zmiany w rejestrze.

Gmina nie mogłaby żądać korekty deklaracji tylko w przypadku tych zobowiązań podatkowych, które uległy przedawnieniu, czyli ponad 5 lat. Może Pani ewentualnie dochodzić odszkodowania od organów za zbyt późne powiadomienie o zmianach w ewidencji gruntów, ale jeżeli chodzi o sferę podatkową, to tutaj niestety pozostaje to bez wpływu na kwestię podatku od nieruchomości.

Przykłady

Błędna klasyfikacja gruntu przez starostwo

Pani Maria była właścicielką działki, którą od zawsze użytkowała jako pastwisko. W 2018 roku starostwo zmieniło w ewidencji gruntów klasyfikację działki na „teren budowlany” bez jej wiedzy. Dopiero w 2023 roku urząd gminy wezwał ją do złożenia korekty deklaracji podatkowej za lata 2019–2023, powołując się na zmienioną klasyfikację. Pani Maria dowiedziała się, że musi dopłacić znaczną kwotę z tytułu podatku od nieruchomości, mimo że grunt w rzeczywistości był użytkowany rolniczo. Organ wyjaśnił, że kluczowe są dane z ewidencji gruntów, a nie faktyczne użytkowanie.

 

Rozbieżności w ewidencji i księgach wieczystych

Pan Jan kupił działkę w 2017 roku. W księdze wieczystej działka była określona jako rolna, lecz w ewidencji gruntów widniała jako „teren rekreacyjny”. Gmina w 2022 roku wysłała wezwanie do zapłaty wyższego podatku od nieruchomości za lata 2019–2022. Pan Jan nie wiedział o różnicy w zapisach, ponieważ nigdy nie otrzymał informacji o zmianie w ewidencji. Po złożeniu odwołania sąd potwierdził, że wiążące są dane ewidencyjne, a Pan Jan musiał uiścić należność za wszystkie lata od zmiany w rejestrze.

 

Późne powiadomienie o zmianie ewidencji

Pani Anna w 2020 roku odziedziczyła działkę, która była klasyfikowana jako grunt rolny. W grudniu 2022 roku starostwo zaktualizowało ewidencję, zmieniając kwalifikację na „tereny zabudowy mieszkalnej”. Pani Anna została poinformowana o zmianie dopiero w sierpniu 2023 roku, po otrzymaniu wezwania do złożenia korekty deklaracji podatkowej za lata 2021–2023. Gmina wyjaśniła, że mimo opóźnienia w powiadomieniu, zmiana opodatkowania obowiązuje od daty aktualizacji rejestru. Pani Anna musiała złożyć korektę i zapłacić zaległy podatek.

Podsumowanie

Zmiana klasyfikacji gruntu w ewidencji gruntów i budynków może skutkować koniecznością złożenia korekty deklaracji podatku od nieruchomości za lata ubiegłe. Kluczowe znaczenie mają zapisy w ewidencji, które są wiążące dla organów podatkowych, nawet jeśli podatnik nie został o zmianie powiadomiony w odpowiednim czasie. Zaległości można uniknąć tylko w przypadku przedawnienia zobowiązań podatkowych. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.

Oferta porad prawnych

Oferujemy profesjonalne porady prawne oraz pomoc w przygotowaniu pism związanych z korektą podatków i sprawami ewidencji gruntów. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.

Źródła:

1 Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - Dz.U. 1997 nr 137 poz. 926
2. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne - Dz.U. 1989 nr 30 poz. 163
3. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 07 czerwca 2023 r., sygn. akt II FSK 2142/21
4. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 czerwca 2023 r., sygn. akt III FSK 91/23
5. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 16.02.2023 r., sygn. akt I SA/Ke 431/22
6. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 stycznia 2023 r., sygn. akt III FSK 1698/21

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją spawę wypełniając formularz poniżej  ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z podatkiem od nieruchomości?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Zadaj pytanie »

eporady24.pl

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

spolkowy.pl

prawo-cywilne.info

sluzebnosc.info

Szukamy prawnika »