Kategoria: Podatek od nieruchomości
Baner RODO

Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z podatkiem od nieruchomości?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Jak sprostować błędne dane dotyczące powierzchni zabudowy?

Autor: Piotr Brożyński • Opublikowane: 2017-08-28

Dostałem wraz z siostrą w formie darowizny działkę z domem i garażem. Teraz muszę zgłosić do urzędu informację w sprawie podatku od nieruchomości. W akcie notarialnym, którego ksero muszę dostarczyć do urzędu, mam dane, iż dom ma powierzchnię zabudowy 110 m2, a garaż 25 m2. Problem w tym, że na poprzedniej decyzji odnośnie podatku od nieruchomości, którą w poprzednim roku otrzymali z urzędu rodzice widnieją inne dane, tzn. budynki mieszkalne 60 m2 i pozostałe budynki 20 m2. Jakie teraz dane wpisać w informacji? Jak sprostować błędne dane dotyczące powierzchni zabudowy bez konsekwencji dla rodziców?

Piotr Brożyński

»Wybrane opinie klientów

Przystępna interpretacja przepisów prawa
Anna
Bardzo dziękuję za udzielenie mi pełnej, wyczerpującej i kompetentnej odpowiedzi na zadane pytania. Pozwoliło mi to na podjęcie, myślę, że słusznej decyzji. 
Zofia, pedagog specjalny, 62 lata
Dziękuję i pozdrawiam.
Dawid
Grono ekspertów,szybka odpowiedż, możliwość zadawania dodatkowych pytań
Anna
Szybkość i skuteczność
DARIUSZ, 46 lat, emeryt
Dobry wieczór, Bardzo dziękuję za udzielenie obszernej odpowiedzi oraz za wyrozumiałość dla mojej męczącej dociekliwości graniczącej z upierdliwością. Chciałam w jakiś sposób pomóc tym Panom, bo sprawa wydawała mi się prosta , ktoś kogoś oszukał i prawo powinno stać po jego stronie i być mu przychylne. Niestety tak nie jest. Szkoda. 
Anna, pracownik państwowy, 48 lat
Odpowiedż jest obszerna i wyczerpująca zagadnienie. Brakowało mi trochę wyodrębnienia mojej sytuacji. Na przykład pogrubioną trzcionką. Jestem po udarze i mam obniżoną zdolność koncentracji.
Krzysztof, 56 lat, inżynier
Dziękuję za udzielona mi pomoc.
Izabela
Jestem zadowolony z porady. Wyjaśniła moje wątpliwości.
Karol
Bardzo dobrze przeprowadzona analiza prawna dotycząca zadanego pytania, jeszcze nie spotkałem się tak szybkiej odpowiedzi.
Tomasz, dyrektor, 43 lata
Skorzystałam już drugi raz porady. Jestem bardzo zadowolona. Szybko, profesjonalnie i rzeczowo. Byłam u prawnika w kancelarii i bardzo żałuje wydanych pieniędzy.
Mirela
Napisze krótko, polecam z ręką na sercu, szczerze polecam. Szybko, sprawnie, profesjonalnie.
Elżbieta, nauczyciel matematyki, 58 lat
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Pozdrawiam
Bogumił
Opinia Wasza była dla mnie bezcenna. Utwierdziło nas, że można i trzeba złożyć apelację. Uspokoiło mnie, że dobrze interpretuję przepisy prawa spadkowego. 
Anna, nauczyciel, 58 lat
Dziękuję za szybką i precyzyjną odpowiedź. Jestem usatysfakcjonowana i cieszę się że pomogła mi Pani w zrozumieniu tego zawiłego dla mnie problemu. 
Halina
Szybkość i dokładność udzielonej odpowiedzi
Daniela
Życzliwe potraktowanie i bardzo wyczerpująca odpowiedź.Raz jeszcze dziękuję.
Barbara, 64 lata, emerytka
Dziękuję i pozdrawiam
Adam, konsultant, 25
Opinia bardzo profesjonalna i wyczerpująca. Wasza działalność, popularyzująca znajomość i stosowanie przepisów prawa, w pełni zasługuje na uznanie.
Roman
Poradę prawną, jaką opracował mi Pan Aleksander Słysz jest dla mnie jak najbardziej satysfakcjonująca - tym bardziej, że przedstawiony problem nie należał do takich, na którego rozwiązanie wystarczy jeden dzień. Pytanie moje było pytaniem złożonym, dość trudnym do jednoznacznego zinterpretowania, wymagało przeznaczenia większego czasu na wypracowanie takiej wykładni prawa, która z powodzeniem pozwoli pytającemu wybrać jak najlepsze rozwiązanie, a autorowi da satysfakcję z dobrze wykonanej usługi.
Tadeusz
Polecam wszystkim, świetny stosunek ceny do jakości.
Tomasz, Dyrektor generalny
 Z pierwszej porady prawnej online jestem bardzo zadowolona. 
Justyna
Treściwie. Jasno i na temat. 
Piotr
Odpowiedzi na moje pytania wyczerpujące. 
Agnieszka
Jestem bardzo zaskoczona profesjonalną i szybką poradą.
Danuta
Bardzo profesjonalne podejście i fachowa pomoc. 
Marta
Jestem bardzo zadowolony z usługi, odpowiedź na moje pytanie byla dokładna i wyczerpująca. Z pewnością nadal będę korzystał z waszych usług w przyszłości.
Krzysztof, 38 lat, inżynier serwisu
Przestalam już liczyć ile razy pani mecenas już mi pomogła ale nie przestane dziękować za szybka profesjonalna pomoc tego wspaniałego mecenasa. Dziękuje dziękuję pani mecenas z ocena 10.
Maria
szybki kontakt i fachowość
Tadeusz, 59 lat, inżynier
Odpowiedz została udzielona szybko, profesjonalnie, w sposób wyczerpujący, napisana zrozumiałym językiem. Miła obsługa ważne ,że mogłam skorzystać również z bezpośredniego kontaktu telefonicznego gdy pojawiły się wątpliwości ponieważ korzystałam z usługi w tej firmie pierwszy raz. 
Anna, ekonomista, 70 lat

Zasadniczo powinni Państwo oczywiście podać w informacji w sprawie podatku od nieruchomości informacje zgodne ze stanem rzeczywistym. Należy założyć, iż informacja ujęta w akcie notarialnym, a pochodząca z ewidencji gruntów i budynków jest zgodna z rzeczywistością. Informacja ta jest podstawą wymiaru podatku w decyzji organu. Należy zatem podać w niej prawidłowe wartości, w przeciwnym razie może dojść do uszczuplenia należności Skarbu Państwa. Organ podatkowy może w wyniku czynności kontrolnych ustalić prawidłową wartość powierzchni i dokonać ponownego wymiaru podatku. Ponieważ wielkość powierzchni nieruchomości jest określona w akcie notarialnym i ewidencji, podając inne wartości łatwo mogą Państwo narazić się na zarzut określania podstawy opodatkowania w zaniżonej wysokości.

Jeśli chodzi o dotychczasowy stan, tj. fakt, iż w decyzji w sprawie podatku od nieruchomości Państwa rodzicom określono podatek od niższych wielkości powierzchni, przyczyny mogą być zasadniczo dwie. Po pierwsze, podano zaniżone wartości w informacji w sprawie podatku od nieruchomości, co może być chociażby wynikiem błędu w zakresie obmiaru i klasyfikacji powierzchni podlegających zgłoszeniu. Po drugie wartości określone w akcie nie są zgodne z dotychczas wydawanymi decyzjami ze względu na odmienne określanie wielkości powierzchni w tych dokumentach. W akcie podano powierzchnię całkowitą, natomiast w decyzji prawdopodobnie tylko wielkość stanowiącą podstawę opodatkowania, przy czym należy podkreślić, iż dla podatku od nieruchomości pełną wielkość powierzchni podaje się tylko w przypadku pomieszczeń o wysokości powyżej 2,20 m (pomiędzy 1,40-2,20 m – 50% powierzchni, poniżej 1,40 m – powierzchnię się pomija).

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Jeśli różnica wynika z zaniżenia dotychczas podanej powierzchni budynków najbezpieczniejszym rozwiązaniem byłoby niezwłoczne skorygowanie informacji złożonej przez Państwa rodziców do urzędu gminy. Po złożeniu przez Państwa informacji w prawidłowej wysokości, organ podatkowy łatwo bowiem może skontrolować wartości podane dotychczas przez Państwa rodziców i wszcząć postępowanie podatkowe w celu określenia zobowiązania podatkowego w prawidłowej wysokości. Jeśli organ podatkowy sam uzyska informacje o określeniu podstawy opodatkowania w nieprawidłowej wysokości, to oprócz określenia podatku przez organ w decyzji za okres, za który organ ma prawo jeszcze zmienić decyzję (5 lat), możliwe są jeszcze konsekwencje karnoskarbowe. Zgodnie bowiem z art. 56 § 1 ustawy Kodeks karnoskarbowy podatnik, który składając organowi podatkowemu, innemu uprawnionemu organowi lub płatnikowi deklarację lub oświadczenie, podaje nieprawdę lub zataja prawdę albo nie dopełnia obowiązku zawiadomienia o zmianie objętych nimi danych, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie.

Aby temu zapobiec Państwa rodzice powinni dokonać samodzielnie korekty nieprawidłowo złożonej informacji. W korekcie wystarczy po prostu podać wartości powierzchni w prawidłowej wysokości. Do korekty należałoby dodać uzasadnienie przyczyn korekty, gdzie wskazana będzie przyczyna konieczności wykonania korekty. Należy też zauważyć, iż zgodnie z art. 16a ustawy Kodeks karnoskarbowy nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, kto złożył prawnie skuteczną, w rozumieniu przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa albo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej korektę deklaracji podatkowej i w całości uiścił, niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ, należność publicznoprawną uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie. Zatem złożenie prawnie skutecznej korekty (tj. przed wszczęciem postępowań przez organ w tym zakresie) i opłacenie w terminie podatku wynikającego z wydanej w jej skutku decyzji, uwalnia od konsekwencji karnoskarbowych.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.


Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z podatkiem od nieruchomości?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Podobne materiały

Podatek od garaży

Chcę kupić ziemię z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, na której znajduje się około 80 garaży blaszanych, które są własnością osób dzierżawiących grunt pod te garaże. Garaże są postawione z pozwoleniem na budowę, ale budowa nie jest zakończona. Z dzierżawy gruntu są pobierane opłaty. W związku z tym, czy istnieje podatek od garaży do urzędu miasta?

Wynajem lokalu gminie a stawka podatku od nieruchomości

Wynajmuję gminie lokal w budynku biurowo-usługowo-handlowym, w którym znajduje się także część mieszkalna. Za lokale handlowe naliczam podatek od nieruchomości jak za działalność (najwyższą), za mieszkania – najniższą. Jaką stawkę podatku mam naliczyć za wynajem lokalu dla gminy (pod dwa referaty)? Dodam, że prowadzę firmę i wszystkim wystawiam faktury VAT.

Budynek zajęty częściowo pod działalność gospodarczą – jaki podatek od nieruchomości?

Jestem właścicielką budynku gospodarczego, który został wynajęty przez firmę na prowadzenie działalności gospodarczej. Spisaliśmy umowę najmu, a następnie firma wystąpiła do starostwa o przekształcenie tego budynku pod działalność usługową, deklarując równocześnie wynajęcie całości na działalność (tj. 250 m2). Po zakończeniu prac adaptacyjnych i uzyskaniu zgody starostwa na przekształcenia budynku na działalność usługową firma zadecydowała, że będzie wynajmowała tylko część obiektu, tj. 100 m2. Obecnie nie planuję wynajęcia pozostałych powierzchni. Jaką powinnam złożyć informację w urzędzie gminy na potrzeby wyliczenia podatku od nieruchomości? Czy muszę płacić podatek od nieruchomości od całego obiektu jako od budynku przeznaczonego na działalność gospodarczą, czy tylko od części wynajmowanej?

Umowa przedwstępna a finalna na sprzedaż mieszkania

Moja mama otrzymała mieszkanie w darowiźnie w 2011 roku. Zgodnie z przepisami sprzedaż mieszkania zwolniona z podatku musi odbyć się po upływie min. 5 lat i na zakończenie roku podatkowego. Czy spisanie umowy przedwstępnej w listopadzie 2016 spowoduje konieczność zapłaty 19% podatku dochodowego? Finalna umowa z przeniesieniem własności zostanie podpisana w roku 2017 (styczeń/luty).

Podatek od nieruchomości w stanie surowym

Czy gmina może naliczyć podatek od nieruchomości od domu, który jest rozbudowywany? Budynek jest w stanie surowym i w trakcie remontu. Dotychczas był płacony podatek od terenu. Czy w tej sytuacji obowiązuje podatek od nieruchomości w stanie surowym?

Podatek od nieruchomość niewykorzystywanej w działalności gospodarczej

Przed 18 laty dwie osoby fizyczne zakupiły nieruchomość (grunty, budynki) od komornika. Natomiast maszyny i urządzenia zakupiono od syndyka na fakturę. Opłaty od nieruchomości były przez cały ten czas płacone w dwóch stawkach: związanych z działalnością i innych, niezwiązanych z działalnością. Otrzymaliśmy zawiadomienie z urzędu gminy o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej za ostatnie 5 lat. Urząd chce obciążyć nas najwyższą stawką podatku od nieruchomości, a podkreślam, że budynki i grunty w dalszym ciągu nie są wykorzystywane w działalności gospodarczej. Nie były też wpisane do rejestru środków trwałych. Jak mam się bronić?



Szukamy ambitnego prawnika » wizytówka Zadaj pytanie »