Kategoria: Podatek od nieruchomości

Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z podatkiem od nieruchomości?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Niezłożenie informacji w sprawie podatku od nieruchomości

Marcin Sądej • Opublikowane: 2019-03-04

Kupiłem mieszkanie w 2005 roku. Nie złożyłem informacji w sprawie podatku od nieruchomości. Nie otrzymałem decyzji o wysokości podatku i nie płaciłem tegoż podatku nigdy. Chciałbym naprawić ten błąd i zapłacić. Jak najlepiej wybrnąć z tej sytuacji, nie narażając się na kary i przykre konsekwencje i czy będę musiał zapłacić za cały okres niepłacenia, czyli 13 lat?

Marcin Sądej

»Wybrane opinie klientów

Szybka i wyczerpująca odpowiedź na zapytanie.
Barbara, 60 lat, księgowa
Bardzo wyczerpujaca, jasna i szybko uzyskana porada. Dziekuje!
Krzysztof
Dziękuję bardzo,na podstawie udzielonej przez eksperta pomocy udało mi się osiągnąć ustalony cel. W przyszłości jeżeli będę mieć problem na pewno ponownie się skontaktuje.
Jakub
Szybka odpowiedź :)
Magdalena
Opinia kompetentna. W ciągu 24 godzin miałem pełną informację co należy mi się od zakładu pracy i jak mogę to uzyskać. Polecam.
Piotr

Czynność nabycia nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Dodatkowo trzeba zaznaczyć, że nabycia nieruchomości (w tym mieszkania) zawsze dokonuje się u notariusza w formie aktu notarialnego.

W tym miejscu pragnę wskazać na treść art. 10 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z tym przepisem podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika.

 

„Notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego. Notariusze są obowiązani:

1) prowadzić rejestr podatku;

2) wpłacić pobrany podatek na rachunek organu podatkowego właściwego ze względu na siedzibę płatnika, w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, a także przekazać w tym terminie, w formie elektronicznej, deklarację o wysokości pobranego i wpłaconego podatku przez płatnika, w tym informację o kwocie podatku należnego poszczególnym gminom;

3) przekazywać w terminie, o którym mowa w pkt 2, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na siedzibę płatnika sporządzoną w formie papierowej albo w formie elektronicznej informację zawierającą treść aktów notarialnych lub dane z tych aktów dotyczące czynności, o których mowa w ust. 2”.

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

W świetle powyższego przepisu wszelkie obowiązki związane z wpłaceniem podatku oraz złożeniem odpowiedniej deklaracji do urzędu skarbowego z tytułu zakupu przez Pana mieszkania spoczywają na notariuszu. Pan jako podatnik nie musi podejmować żadnych działań, jak również nie otrzyma Pan żadnej decyzji z urzędu skarbowego. Notariusz pobrał podatek PCC od Pana i wpłacił go do urzędu skarbowego oraz złożył odpowiednią deklarację.


W celu upewnienia się może Pan sięgnąć do treści aktu notarialnego zakupu nieruchomości. Na końcu tego aktu będzie informacja na temat pobrania przez notariusza podatku PCC.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>


Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z podatkiem od nieruchomości?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy
Zadaj pytanie »