Jakie są najczęstsze błędy w określaniu wynagrodzeń pracowników i jak ich uniknąć?

Autor: Artykuł Partnera

Nieodpowiedni system wynagrodzeń to spory problem dla firmy, który może prowadzić także do nieporozumień pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Jakie są najczęstsze błędy na tym polu? Jak ich uniknąć? Zapraszamy do zapoznania się z informacjami na ten temat.

Jakie są najczęstsze błędy w określaniu wynagrodzeń pracowników i jak ich uniknąć?

Błędy związane z zakresem obowiązków pracownika

Jednym z najpoważniejszych, a jednocześnie najczęstszych błędów związanych z wynagrodzeniami jest brak dokładnego ustalenia wymagań oraz zakresu pracy na danym stanowisku. W takiej sytuacji pracownik może otrzymywać zadania, które nie leżą w jego kompetencjach. Należy przy tym zaznaczyć, że niekiedy może to mieć miejsce – np. przy zastępowaniu innej osoby podczas nieobecności – jednak nie może to być reguła. W przypadku zmiany zakresu obowiązków niezbędne będzie dostosowanie aktualnej umowy.

Więcej o tym, jak unikać błędów w określaniu wynagrodzeń, znajdziesz na: https://bdbconsulting.pl/uslugi/kadry-i-place/

Dyskryminacja płacowa

Kardynalnym błędem jest także ustalanie wysokości wynagrodzenia na podstawie płci, wieku, wyznania, rasy czy innych podobnych czynników. Każdy pracownik powinien być oceniany jedynie według swoich umiejętności, doświadczenia czy wyników. Co istotne, nie powinno także dojść do sytuacji, w której wysokość wynagrodzenia różni się pomimo podobnego stażu, doświadczenia zawodowego oraz jakości pracy. Aby uniknąć błędów, należy na bieżąco badać rynek, a także dokładnie określić wymagania i zakres pracy dla danego stanowiska. Ważny będzie również jasny proces ustalania wysokości wynagrodzeń i dodatków płacowych.

Niejasne przepisy dotyczące dodatków płacowych

Wielu pracodawców stosuje dodatki płacowe jako zachętę dla pracowników – są one zazwyczaj związane z osiągnięciem określonych celów, np. zwiększeniem zysku dla firmy. W przypadku stosowania takich rozwiązań niezbędne jest jednak zadbanie o ustalone, przejrzyste wymagania, a także odpowiednią wysokość dodatków. Zbyt niskie bonusy nie będą wystarczająco motywujące, z kolei zbyt wysokie mogą wprowadzać niepewność dotyczącą realnego pułapu wynagrodzenia. Sporym błędem są również niejasne przepisy w zakresie przyznawania i wypłacania dodatków płacowych.

Brak terminowości wypłat

Kolejnym ważnym błędem, który może dotyczyć wynagrodzeń, jest brak terminowości w wypłatach. W przypadku umów o pracę standardowy termin to 10. dzień miesiąca. Jeśli data ta wypada w dzień wolny od pracy, należy przekazać środki na rachunek pracownika w poprzedzający tę datę dzień roboczy. Dla umów cywilnoprawnych należy stosować się przede wszystkim do zapisów wskazanych w kontrakcie.

Jak uniknąć błędów w określaniu wynagrodzeń?

Jednym ze sprawdzonych sposobów, by uniknąć pomyłek w tym zakresie, jest skorzystanie ze wsparcia firmy outsourcingowej. Dzięki temu można zoptymalizować koszty związane z obsługą księgową i kadrową, a dodatkowo przenieść odpowiedzialność związaną z rozliczeniami pracowników. Tego typu przedsiębiorstwa dysponują jednak sporym doświadczeniem i wiedzą, co pozwala na obsługę wynagrodzeń bez niespodziewanych problemów. Jedną z firm tego typu, które oferują swoje usługi w Polsce, jest BDB Consulting.




Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Zadaj pytanie »

eporady24.pl

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

spolkowy.pl

prawo-cywilne.info

sluzebnosc.info

Szukamy prawnika »