Autor: Adam Nowak
Dostałam wezwanie z urzędu skarbowego w sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2021 r. i podatku od towarów i usług w 2022 r. Jest to wezwanie do stawiennictwa w charakterze sprawcy wykroczenia skarbowego z art. 57 § 1 K.k.s. z uwagi na „możliwość wymierzenia kary grzywny w drodze mandatu karnego za wykroczenie skarbowe”. Przesyłam dokument do wglądu. Jak rozmawiać z urzędem, żeby załagodzić sytuację i naprawić moje błędy? Czy jesteście Państwo w stanie mi pomóc? Obawiam się, jakie mogą być konsekwencje.
Z przesłanego dokumentu wynika, że otrzymała Pani wezwanie z uwagi na wykroczenie skarbowe określone w art. 57 § 1 Kodeksu karnego skarbowego (K.k.s.). Przepis ten stanowi, że podatnik, który uporczywie nie wpłaca w terminie podatku, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.
Podkreślenia wymaga, że zasadniczo wykroczenia skarbowe stanowią czyn zabroniony, gdzie kara grzywny orzekana jest w postępowaniu sądowym przez sąd karny. W przypadku jednak drobnych wykroczeń możliwe jest realizowanie wskazanego trybu mandatowego. Plusem trybu mandatowego jest to, że sprawa jest załatwiana na etapie urzędowym i nie jest kierowana do sądu. Sprawca wykroczenia nie jest zatem narażony na wyrok sądowy.
W przypadku postępowania mandatowego wobec sprawcy wykroczenia skarbowe można nałożyć tylko i wyłącznie karę grzywny określoną kwotowo w wysokości od jednej dziesiątej minimalnego wynagrodzenia do jego dwudziestokrotności z chwili popełnienia wykroczenia skarbowego.
Mandat karny wymierzany jest w granicach przewidzianych przez kodeks, bacząc, aby dolegliwość nie przekraczała stopnia winy, uwzględniając stopień społecznej szkodliwości czynu oraz biorąc pod uwagę cele zapobiegawcze i wychowawcze, które mają one osiągnąć w stosunku do sprawcy, a także potrzeby w zakresie kształtowania świadomości prawnej społeczeństwa (art. 12 K.k.s.).
W konsekwencji, w toku ustalania wysokość mandatu karnego sprawca może wnioskować o wymierzenie jak najniższej kary (1/10 minimalnego wynagrodzenia), opierając się na treści ar. 12 K.k.s.
Wymierzając mandat, organ uwzględnia w szczególności rodzaj i rozmiar ujemnych następstw czynu zabronionego, rodzaj i stopień naruszenia ciążącego na sprawcy obowiązku finansowego, jego motywację i sposób zachowania się, właściwości i warunki osobiste, sposób życia przed popełnieniem czynu zabronionego i zachowanie się po jego popełnieniu, a zwłaszcza gdy czynił starania o zapobieżenie uszczupleniu należności publicznoprawnej lub o jej późniejsze wyrównanie (art. 13 K.k.s.).
Kodeks karny skarbowy przewiduje następujące przesłanki pozytywne postępowania mandatowego:
Prawomocność mandatu karnego zwykłego i kredytowanego powoduje skutek w postaci wygaśnięcia prawa oskarżyciela do wniesienia do sądu aktu oskarżenia. W przypadku braku zgody na otrzymanie mandatu karnego sprawa o wykroczenie jest rozpatrywana na zasadach ogólnych czyli jest przygotowywany akt oskarżenia i sprawa kierowana jest do sądu.
Dodajmy też, że nie jest na tym etapie możliwe skorzystanie z instytucji czynnego żalu. Jak bowiem stanowi art. 16 § 5 K.k.s. zawiadomienie w postaci czynnego żalu jest bezskuteczne, jeżeli zostało złożone:
Podsumowując:
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją spawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
Indywidualne Porady Prawne
Zapytaj prawnika